La vaga de Renfe d'este dijous, marcada per l'accident d'Urda: estos són els servicis mínims

Els maquinistes de Renfe havien convocat una vaga de 24 hores per la falta de seguretat ferroviària abans del tràgic accident a Urda

Guardar

Imatge d'un tren de Renfe
Imatge d'un tren de Renfe
Afegeix ValènciaExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

Vaga de maquinistes de Renfe este dijous, 29 d'octubre. Semaf, el sindicat majoritari, havia convocat per al dijous una jornada de vaga de 24 hores, entre altres coses, per la falta de seguretat ferroviària. Es reclama que es complisquen els compromisos adquirits amb el Ministeri de Transports després de l'accident d'Adamuz. Una convocatòria que cobra més pes, encara, davant el tràgic accident ferroviari que s'ha produït este dimecres 28 en Urda (Toledo).

Un tren d'AVE de Renfe i un altre de la companyia Iryo han col·lidit provocant el descarrilament de dos vagons i, com a conseqüència, desenes de víctimes mortals. Un accident que ocorre, tan sols, deu mesos després del d'Adamuz, que va desencadenar diverses jornades de vaga per a demanar més inversió en seguretat i la millora de la infraestructura.

Les aturades es van desconvocar després d'arribar a un acord amb Transports, però feia unes setmanes s'havia tornat a convocar una vaga de 24 hores de maquinistes de Renfe a causa d'una “paralització dels compromisos adquirits”.

Servicis mínims per a la vaga de Renfe d'este dijous: Rodalia, Mitjana Distància i AVE

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha establit els servicis mínims davant l'aturada de 24 hores convocada pel Sindicat Espanyol de Maquinistes Ferroviaris (Semaf) dirigit al personal del grup Renfe per al pròxim dijous 29 d'octubre. Estos són:

  • En Rodalia, els servicis mínims queden establits en funció de diferents franges horàries: en horari punta (de 06:00h a 09:00h; de 13:30h a 15:30h, i de 18:30h a 20:30h) queden establits en el 75% del servici habitual, i en la resta del dia, en el 50% del servici habitual.
  • En els trens de Mitjana Distància s'establix una mitjana del 65% dels servicis habituals.
  • En els trens d'Alta Velocitat/Llarga Distància, queda establit en un 73% dels servicis habituals.
  • En Mercaderies, s'establix un percentatge del 26% del servici programat.
Estación Joaquín Sorolla Valencia (Renfe)
Estació Joaquín Sorolla València (Renfe)

Renfe considera “incoherent” la vaga

Renfe considera que les reivindicacions de Semaf per a convocar la vaga excedixen les competències de la companyia. Per això, qualifica d'incoherent que el sindicat proteste contra el servici per qüestions alienes a l'empresa, com la normativa sobre temps de conducció o determinades actuacions de la Inspecció de Treball, sobre les quals Renfe no té capacitat de decisió. A més, sosté que les demandes plantejades no figuren en el conveni col·lectiu que ambdós parts firmaren el passat mes de juliol.

La companyia defén les mesures adoptades en resposta a les peticions de Semaf durant els últims mesos i destaca que el mateix sindicat reconeix l'existència d'acords amb Renfe que no s'han aconseguit amb altres operadors ferroviaris. Segons l'empresa, bona part de les reivindicacions busquen estendre al conjunt del sector mesures que ja estan implantades en Renfe. També assegura que és l'únic operador que aplica mesures de seguretat davant condicions meteorològiques adverses o situacions de risc, mentre que altres mantenen la circulació, una diferència que, segons afirma, també reconeix el sindicat.

En relació amb l'acord firmat el passat mes de febrer per a reforçar el sistema ferroviari després de l'accident d'Adamuz, subscrit també per Semaf, Renfe assegura haver complit íntegrament tots els compromisos adquirits. La companyia assenyala que este compliment s'ha comunicat en les distintes reunions de seguiment celebrades en abril, maig i octubre.

Així mateix, Renfe destaca el reforç de l'operativa ferroviària i de la seguretat mitjançant la contractació de més de 1.200 nous treballadors, l'increment dels equips de manteniment i el desenvolupament d'actuacions destinades a millorar la fiabilitat dels trens i la qualitat del servici, entre altres mesures.