València reorganitza les línies de l'EMT: així milloraran les connexions amb els hospitals

El Pla Director 2025-2030 porta novetats en el servici del transport públic: estos són els nous enllaços que tindrà la ciutat

Guardar

Diversos autobusos de l'EMT a la ciutat de València
Diversos autobusos de l'EMT a la ciutat de València

L'Ajuntament de València reestructurarà la xarxa d'autobusos de l'EMT per a assegurar que tots els barris de la ciutat estiguen connectats amb el seu hospital públic de referència. Així ho va anunciar dimarts passat l'alcaldessa María José Catalá durant la presentació de les línies generals del nou Pla Director 2025-2030. Este projecte consistix en un full de ruta amb la qual es busca millorar fins a un 20% el servici de transport urbà en la capital valenciana.

Des del consorci municipal encara no han concretat quines noves línies o ampliacions inclourà el Pla Director, però sí insistixen que “suposarà una millora en tots els barris”. Esta nova mesura va acompanyada d'un ambiciós pla d'inversions dotat amb més de 170 milions d'euros, que permetrà la incorporació progressiva de 218 nous autobusos híbrids i elèctrics d'última tecnologia fins a l'any 2028.

A més, es destinaran 23,4 milions d'euros a la modernització de les infraestructures de l'EMT, incloent-hi 167 nous punts de càrrega elèctrica i la construcció d'un nou depòsit en Safranar, que permetrà millorar l'eficiència operativa de la flota.

Com arribar als hospitals de València?

Fins que es coneguen més detalls del nou projecte de millora de la comunicació, esta és la forma d'arribar actualment als hospitals situats en la capital del Túria:

  • Hospital Clínic Universitari: Es pot arribar fàcilment amb les línies 71, 30, 81 i 31 de l'EMT o en metro baixant en la parada de Facultats.

  • Hospital Universitari i Politècnic La Fe: En autobús, es poden utilitzar les línies 6, 8, 64 i 99, mentres que la parada de Metrovalencia més pròxima és Montolivet, per la qual passa el tramvia de la línia 10. També, cal la possibilitat de baixar en Jesús, que connecta amb les línies 1, 2 i 7, però es troba a 10 minuts a peu del centre sanitari.

  • Hospital General Universitari: Amb l'EMT, es pot arribar per mitjà de les línies 71, 93 i 99, mentre que la parada de metro més pròxima és Nou d’Octubre.

  • Hospital Doctor Peset: Arribada senzilla per mitjà de les línies 9, 10 i 99 de l'EMT o parada de Safranar de Metrovalencia.

  • Hospital Pare Jofré: Les línies de l'EMT que passen més prop d'este centre sanitari són la 9 i la 99, i per a arribar en metro es pot baixar tant en Sant Isidre com en Safranar.

  • Hospital Quirónsalud: Es pot accedir per mitjà de les línies 12, 31, 71, 70 i C2 de l'EMT, mentre que les dos parades de metro més pròximes són Facultats i Benimaclet.

  • Hospital Vithas València 9 d'Octubre: Es poden usar les línies d'autobús 67, 95, 98 i 99 o el metro parant en Túria (línies 1 i 2) o Nou d’Octubre (línies 3, 5 i 9).

  • Hospital Vithas València al Mar: Actualment, només es pot arribar fàcilment en bus per mitjà de les línies 31, 92, 93, 98 i 99, ja que la parada de metro més pròxima es troba a més de 20 minuts caminant.

  • Hospital Nisa Virgen del Consuelo: Per a accedir a este centre, cal usar les línies 10 o 71 de l'EMT o utilitzar el metro baixant en Bailén (línia 7) o el tramvia en Alacant (línia 10).

Noves connexions amb altres zones de València

La reestructuració prevista contempla també la incorporació a la xarxa d'EMT de nous desenvolupaments urbanístics com Turianova i Sociòpolis, situats al sud del terme municipal. Actualment, estos barris manquen per complet de connexions per mitjà de transport públic, una situació que ha sigut motiu de reiterades demandes per part dels seus residents.

Encara que l'alcaldessa no va oferir detalls sobre les línies concretes ni la ubicació de futures parades, sí que va avançar que la connexió amb Sociòpolis es produirà “després de l'estiu”, el que fa preveure que Turianova podria disposar d'autobusos durant els mesos estivals.

Una altra de les zones que presenten mancances en l'accés per transport públic és l'àrea de Moreres, especialment en la seua avinguda principal, on la població ha augmentat amb noves promocions immobiliàries. A pesar que es va estudiar en el seu dia la possibilitat de fer passar la línia 95 per esta avinguda, finalment es va optar per un traçat paral·lel pel carrer Barraques del Figuero, deixant sense servici directe esta zona creixent.

La falta de cobertura afecta també a l'hospital IMSKE, especialitzat en traumatologia, els pacients del qual —molts amb problemes de mobilitat— han de recórrer a peu més de 400 metres des de la parada més pròxima. Encara que l'Ajuntament ha fet èmfasi en la connexió amb hospitals públics, el cas de l'IMSKE torna a posar sobre la taula la necessitat de tindre en compte també els centres sanitaris privats en la planificació de la xarxa de transport.

Reforç del servici a les platges durant l'estiu

Mentre el nou Pla Director comença a definir-se, l'EMT ha posat en marxa el seu operatiu especial d'estiu, en vigor des del 14 de juny fins al 31 d'agost de 2025, amb l'objectiu de facilitar l'accés a les platges urbanes i del sud de València.

En total, 12 línies d'autobús es veuen reforçades o modificades per a acostar a valencians i visitants al litoral. Cinc línies canvien el seu recorregut habitual per a millorar l'accés a la costa:

  • Línia 18: es prolonga fins al Passeig Marítim, en lloc de finalitzar en les Universitats.

  • Línia 24: arriba fins a la platja del Saler des del 14 de juny.

  • Línia 92: recorre el litoral marítim durant el seu itinerari.

  • Línia 95: amplia el seu recorregut fins a la platja del Cabanyal.

  • Línia 98: entra tots els dies a les platges, no només caps de setmana com abans.

Destacats