Pólvora, fum i colorit amb un significat especial: el Dia de la Mare. València tornarà a vibrar este diumenge 4 de maig amb la mascletà de la pirotècnia Pibierzo. A més d'un homenatge a les mares, l'espectacle també serà el retrobament de la ciutat amb un dels trets que no es van poder realitzar durant les Falles 2025 per la pluja.
Aix
Hora i lloc de la mascletà
Quan serà la mascletà? A partir de les 14:00 hores començarà la seqüència rítmica de les explosions dels petards i cartutxos de gran potència sonora. El disseny de Pibierzo tindrà una potència 'in crescendo' que farà vibrar a tots els assistents a la plaça de l'Ajuntament, lloc en el qual masclets, traques aèries i morters es combinaran amb efectes visuals que culminarà en l'intens terratrémol final.

A diferència d'altres trets que requerixen un tancament anticipat de l'entorn per motius de seguretat, este diumenge s'aplicarà un model de "perímetre flexible". En este sentit, Policia Local i Bombers mantindran el cordó de seguretat sense grans restriccions de mobilitat fins que les condicions tècniques exigisquen el seu tancament. Esta fórmula permetrà moure's lliurement des de la ronda interior i els voltants del jardí del Túria.
Un homenatge amb pólvora i flors
Esta mascletà serà també una acció de dinamització comercial. Els llocs de floristes situats en la plaça de l'Ajuntament romandran oberts abans i després del tret. Tal com ha detallat el regidor de Falles, Santiago Ballester, l'objectiu és que "el llançament represente una oportunitat per a regalar rams de flors i homenatjar les mares amb un detall simbòlic".
La mesura forma part d'una nova estratègia municipal que busca fer compatibles els grans actes públics amb el dinamisme quotidià de la ciutat. L'accés lliure i els servicis de mobilitat operatius permetran a moltes persones arribar a la mascletà sense barreres, afavorint una participació més inclusiva i còmoda per a tots els públics.
A més, abans que la pólvora prenga el protagonisme, la plaça s'omplirà de música. La Junta Central Fallera ha preparat una selecció especial de cançons amb picades d'ullet a la maternitat. La banda sonora inclourà temes com Ai mamà, de Rigoberta Bandini; Mamma Mia, d'ABBA; No puc viure sense tu, de Coc Malla; La sort de la meua vida, del Cant del Boig; I el teu sols el teu, del Diluvi; o Totes les flors, de Presumptes Implicats.
Les mares, protagonistes
L'acte institucional que envolta a la mascletà també tindrà un fort component simbòlic. Les falleres majors de València, Berta Peiró i Lucía García, presenciaran el tret des del balcó de la Casa Consistorial acompanyades per les seues mares, en un gest de complicitat i afecte. Però no estaran soles: l'Ajuntament ha convidat a mares representatives de col·lectius socials, científics, empresarials i esportius.
Entre les convidades figuren representants de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), l'Associació d'Empresàries i Professionals (EVAP), i la Federació de Famílies Nombroses (FANUCOVA), així com dones de projectes com a Mamàs en Acció, Somiar Despert o Només som 13. També hi haurà presència de mares vinculades a la ciència, la salut i l'esport, com la Unitat de Lactància de l'Hospital Doctor Peset.