València convertix la Setmana Europea de la Mobilitat en una gran festa urbana: EMT gratis, bonobusos amagats i espectacles en Vivers

València celebra la Setmana Europea de la Mobilitat fins al 22 de setembre amb activitats gratuïtes, transport gratuït i una gran festa a Vivers.

Guardar

Participants en una de les activitats de la Setmana Europea de la Mobilitat de Torrent 2022
Participants en una de les activitats de la Setmana Europea de la Mobilitat de Torrent 2022
Afegeix ValènciaExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

L'autobús gratuït, 500 bonobusos amagats entre els seients i un cap de setmana d'espectacles en un dels jardins més emblemàtics de la ciutat. València es llança esta setmana a celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat 2026 amb una programació que va molt més enllà del transport i que proposa repensar, de forma lúdica i inclusiva, com ens movem per la ciutat.

La iniciativa, impulsada per la Comissió Europea, s'ha consolidat com la principal campanya de sensibilització sobre mobilitat urbana sostenible a Europa, reunint cada any milers de ciutats, institucions i organitzacions compromeses amb sistemes de transport més eficients i inclusius. Enguany, la campanya porta el lema «Mobilitat per a totes les persones» i posa el focus en la necessitat de garantir sistemes de transport accessibles, assequibles, segurs i sostenibles per a tota la ciutadania, independentment de la seua edat, nivell d'ingressos o lloc de residència. Un principi que no és només declaració d'intencions: l'elevat cost o la falta d'opcions de transport són obstacles que afecten moltes persones i limiten el seu accés a llocs de treball, educació i servicis essencials, la qual cosa es coneix com a «pobresa en el transport».

La Gran Festa de la Mobilitat ompli Vivers este cap de setmana

El cor de la celebració valenciana bategarà este dissabte 19 i diumenge 20 de setembre en els Jardins de Vivers, en el passeig d'Antonio Machado. La Gran Festa de la Mobilitat obrirà les seues portes el dissabte en dos torns —de 10.30 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 hores— i el diumenge de matí, de 10.30 a 14.00 hores. Els amfitrions seran SuperBús i Superbusina, els superherois de l'EMT València, que guiaran els visitants per diversos espais diferenciats: un escenari principal amb espectacles i actuacions, una zona enjardinada dedicada al moviment i el benestar, i el mateix passeig d'Antonio Machado amb propostes creatives, sensorials i inclusives.

La festa també tindrà el seu racó digital. Hi haurà una zona gaming amb el nou videojoc de l'EMT València «SuperBús: la ciutat en joc», juntament amb activitats d'educació viària i accessibilitat. Qui arribe en autobús i presente el seu bonobús o títol de viatge en la carpa de l'EMT s'emportarà un obsequi, un xicotet incentiu que recorda que la forma d'arribar també compta. En la celebració participaran entitats com Metrovalencia, Valenbisi, MercaValència, Bioparc i la Policia Local, entre altres. El diumenge de matí es disputarà a més la final del torneig de Brawl Stars —amb una tauleta en joc per a menors de 14 anys i un telèfon intel·ligent per a majors— i s'entregaran els premis del concurs fotogràfic.

El dia 22: autobús de franc i una gimcana amb premi amagat

Si la festa en Vivers és el ganxo del cap de setmana, el dimarts 22 de setembre porta la proposta més directa per a la butxaca: el transport de l'EMT València serà completament gratuït durant tota la jornada, coincidint amb el Dia Mundial sense Cotxe. El 22 de setembre se celebra el Dia Sense Cotxes, jornada que va donar origen a esta iniciativa i que té com a missió trobar noves solucions als problemes associats a l'augment del trànsit en les ciutats.

Però l'EMT ha afegit un al·licient extra per a eixe dia: amagarà 500 bonobusos de deu viatges en els seus autobusos, i els qui en troben un podran quedar-se'l. És el tipus de sorpresa que transforma un trajecte quotidià en una cosa inesperada, i que convertix qualsevol viatger en potencial protagonista de la jornada. L'EMT també participarà eixe mateix dia en el Dia sense Cotxe de la Universitat Politècnica de València, en l'Àgora, de 8.00 a 14.00 hores, amb reptes i dinàmiques dirigides a l'alumnat universitari.

La mobilitat sostenible arriba als barris

La Setmana Europea de la Mobilitat no es quedarà tancada en un sol espai. La programació de barris inclou dos vesprades d'activitats, de 17.00 a 20.00 hores: el dijous 17 en la plaça Segòvia —entre la Creu Coberta i Sant Marcel·lí— i el dilluns 21 en la plaça de Benimaclet. En la plaça Segòvia es disputarà a més una de les classificatòries del torneig de Brawl Stars, amb inscripció prèvia. A estes cites se sumaran accions de promoció en la zona centre i en l'entorn del parc Gulliver, així com una ruta teatralitzada a bord dels autobusos de l'EMT per a difondre la programació de la setmana.

Reptes Metrominut: quant tardes realment a creuar la ciutat a peu?

Una de les propostes més originals és la dels reptes Metrominuto, una campanya de l'Ajuntament impulsada juntament amb la Xarxa de Ciutats que Caminen. La idea és senzilla però reveladora: cronometrar recorreguts urbans per a descobrir quant es tarda realment a moure's a peu per la ciutat. El dimarts 22, de 18.00 a 20.00 hores, el repte se celebrarà al Jardí del Túria amb dos rutes paral·leles: una a peu des de les Torres dels Serrans i una altra en bicicleta des del pont de Nou d'Octubre, ambdues amb final a les Torres. Hi haurà places reservades per a abonats a Valenbisi, encara que també es pot participar amb bicicleta pròpia.

Portes obertes, col·legis i educació viària

La setmana inclou jornades de portes obertes de l'EMT el dijous 17 i el divendres 18, de 17.00 a 20.00 hores, amb punt de trobada a les Torres dels Serrans. Els participants podran conéixer per dins l'Oficina d'Atenció a la Ciutadania, el Centre de Regulació de Trànsit i el depòsit d'autobusos de Sant Isidre. El Centre de Gestió de Trànsit de l'Ajuntament, ubicat a l'edifici de Tabacalera d'Amadeu de Savoia, també obrirà les seues portes amb sessions distribuïdes al llarg de tota la setmana.

El programa escolar, per la seua part, portarà contacontes, jocs, gimcanes i la visita dels superherois de l'EMT als col·legis durant els matins de la setmana. Les cites seran el divendres 18 al Mercat del Cabanyal i el dimarts 22 al Parc Central, ambdues de 9.30 a 13.00 hores. Els centres d'educació especial tindran a més sessions adaptades el dijous 17 i el dilluns 21. La Policia Local completarà l'oferta educativa amb visites escolars al seu museu.

En definitiva, València proposa esta setmana alguna cosa més que un calendari d'actes: una invitació a replantejar-se la manera que cada ciutadà es desplaça cada dia. La Setmana Europea de la Mobilitat 2026 convida a reflexionar sobre com la mobilitat per a totes les persones pot afavorir l'equitat i la col·laboració intergeneracional, imaginant sistemes de transport que s'adapten a tots els grups d'edat. En una ciutat que seguix ampliant la seua xarxa ciclista i apostant pel transport públic, la setmana funciona també com a aparador del qual pot ser el futur de la mobilitat urbana, si es decidix disfrutar-ho.