La «tragèdia» de les ajudes a la dependència en la Comunitat: fins a 299 dies d'espera per a la seua resolució

Este any, 2.330 persones han mort a la Comunitat Valenciana esperant la resolució de l'ajuda i 895 van morir després de ser reconegudes com a dependents

Guardar

Dues persones majors passejant
Dues persones majors passejant
Afegeix ValènciaExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

Els responsables de l'Observatori Social de les Persones Majors de CCOO han denunciat este dijous que, entre els mesos de gener i agost d'este any, 2.330 persones han mort a la Comunitat Valenciana esperant la resolució del seu expedient per a rebre les ajudes a la dependència. Una «tragèdia» que el responsable de la Federació de Pensionistes del sindicat en l'autonomia, Juan Pradells, ha atribuït a la falta de voluntat i la «desídia» de l'Administració valenciana.

L'atenció a la dependència és una de les claus per a aconseguir que l'augment de la longevitat no es limite simplement a sumar anys, sinó que permeta disfrutar plenament d'esta etapa de la vida, segons els membres de l'Observatori. «Actualment, l'esperança de vida després de la jubilació supera els 20 anys», ha afegit el responsable estatal de la Federació, Juan Sepúlveda.

Dies d'espera per a l'acceptació

Malgrat la lleugera millora registrada en l'últim any, l'espera mitjana des que se sol·licita l'ajuda fins que es reconeix arriba a un total de 299 dies a la Comunitat Valenciana, molt allunyada del termini màxim de 180 dies establit per llei i dels 90 dies que establix la reforma aprovada fa només uns dies en el Congrés, segons ha recordat Pradells.

«El problema d'una persona que necessita ajuda i que ha d'esperar tot este temps per a aconseguir-la és inacceptable», ha insistit el representant sindical durant la presentació de l'estudi, en el qual s'analitza la situació del col·lectiu més vulnerable. El resultat és que una part considerable dels qui necessiten estes prestacions o servicis moren molt abans de rebre'ls.

Este any, entre els mesos de gener i agost, han sigut 2.330 les persones mortes a la Comunitat Valenciana, una xifra superior a la del mateix període de l'any passat, quan van ser 2.003 els morts. D'este total, 895 van morir després de ser reconeguts com a dependents, però abans de rebre cap ajuda, mentre que altres ni tan sols havien superat la fase de valoració.

Des de l'Observatori han recordat que en tota Espanya, al tancament de l'any passat, hi havia 230.000 persones en llista d'espera per a obtindre estes prestacions. «Les comunitats han d'accelerar el procés. Esperem que els 6.200 milions que injectarà el Govern central entre este any i el pròxim servisquen per a això», ha recalcat Sepúlveda. Esta inversió addicional per al sistema de dependència està prevista per a 2026 i 2027.

La bretxa de gènere

Més enllà del tema de la dependència, l'Observatori Social també ha assenyalat la necessitat de reforçar el sistema sanitari i ha lamentat que les autonomies destinen cada volta més recursos a derivar pacients a centres privats. De mitjana, els executius regionals destinen el 8,5% dels seus pressupostos sanitaris a concerts amb entitats privades.

Un altre dels aspectes als quals s'han referit és la situació de les pensions, per a destacar la importància de la bretxa de gènere entre els distints tipus de prestació. Així, mentre la pensió mitjana de jubilació a Espanya ronda els 1.300 euros, en el cas de les dones es queda en uns 900 euros. Esta diferència afecta especialment la situació econòmica de les dones, que són les que majoritàriament reben este tipus de prestació.

Sepúlveda ha explicat: «Les dones seguixen sent les que majoritàriament cuiden de la família i seguixen tenint carreres de cotització més curtes i amb pitjors salaris». Una trajectòria que, des de el seu punt de vista, es traduïx en una bretxa d'uns 500 euros en la pensió en el moment de jubilar-se la dona.