Quan està a punt de complir-se un any de la DANA, el barri de Patraix ha volgut recordar a les 229 víctimes mortals i als seus familiars i agrair “el riu de solidaritat que es va generar en els dies posteriors”. Cal recordar que Patraix va ser “un dels punts en segona línia que va estar donant suport en l'emergència a les persones afectades. Des del punt més pròxim a la zona zero es va arreplegar i distribuir material de primera necessitat als milers de persones afectades”, recorda el president de l'Associació Veïnal de Patraix, Toni Pla.
Per este motiu, este dimarts, dia 28 d'octubre, la plaça Patraix acollirà un acte de record “en memòria de les víctimes i en gratitud a les persones voluntàries que ajudaren i abraçaren el dolor”. Un acte que començarà a les 19:30 hores sota el nom de ‘Renàixer Units’, i que comptarà amb les actuacions d'Emma Cadenas i Eric Simones.
Este acte s'emmarca dins de les actuacions que des d'este barri de València s'estan realitzant per a seguir aportant el seu granet d'arena a la reconstrucció dels municipis afectats, i més especialment de les localitats que estan agermanades amb el barri, com és el cas de Xiva, Turís i l'Alcúdia.

Un projecte a llarg termini
L'Associació Veïnal de Patraix s'ha bolcat, des del primer moment, amb les persones damnificades per la DANA del passat 29 d'octubre. Milers de voluntaris treballaren, durant 21 dies, i de forma ininterrompuda, per a gestionar totes les ajudes que es rebia, encarregant-se d'arreplegar, classificar, empaquetar i repartir entre els pobles afectats. I és que la mateixa seu veïnal es convertí en un dels principals punts de recollida i distribució d'aliments i productes de primera necessitat en València ciutat.
No obstant això, una vegada superada la fase d’urgència, esta onada de solidaritat s’ha transformat en un projecte a llarg termini amb accions, cada mes, durant tot un any. “Ja ho férem amb el terratrémol de Llorca. Cada dia 11, durant un any, realitzàrem activitats en què arreplegàrem fons que, després, entregàrem a esta localitat per a contribuir en la seua reconstrucció. Després de la DANA tornàrem a posar en marxa esta iniciativa per a aportar la nostra miqueta d’arena de manera coordinada. Per este motiu, i degut a la relació que ens unix amb Xiva, l’Alcúdia i Torís, hem escollit a estos tres municipis per a focalitzar en ells les nostres accions”, explicava Toni Pla, president de l’Associació Veïnal de Patraix, a este diari.
L'objectiu era mantenir viva la flama de la solidaritat amb “este compromís prolongat durant un any per a recaptar ajuda i oferir tot allò que estiga a les nostres mans”. D'esta manera, s'ha creat una comissió de treball amb el voluntariat per a anar coordinant totes les accions i iniciatives que s'impulsen. “No volem que esta tragèdia caiga en l'oblit”, assegurava Pla.
I ho han aconseguit. Durant este any, han recaptat llibres i joguets per a centres educatius danyats; han habilitat un número de compte per a donacions que han anat directament a damnificats per la DANA; o van fer un acte homenatge per als voluntaris. Ara, este any d'ajuda solidària conclou amb este acte que recordarà a les víctimes de la terrible tragèdia que va assotar València el passat 29 d'octubre.