Les Falles transformen cada març el centre de València en un enorme escenari a l'aire lliure on la pólvora, la música i els monuments fallers atrauen a milers de persones cada dia. Per a gestionar esta gran afluència i garantir la seguretat durant els actes, l'Ajuntament ha activat un ampli dispositiu de mobilitat que implica importants restriccions al trànsit en bona part del centre de la ciutat.
El pla, regulat a través del Ban Faller, establix diferents limitacions a la circulació durant diverses jornades clau de la festa. L'organització del trànsit es dividix en dos grans fases, amb talls més puntuals en la primera quinzena de març i restriccions molt més àmplies a partir dels dies centrals de les celebracions.
Entre l'1 i el 16 de març, el dispositiu contempla restriccions temporals de circulació coincidint amb alguns dels actes fallers més concorreguts. El moment de major impacte es produïx cada dia amb la mascletà que es dispara en la Plaça de l'Ajuntament de València.
Durant estes jornades, el tràfic queda restringit en l'entorn del centre des de dos hores abans de l'inici dels actes i fins mitja hora després de la seua finalització. Este sistema permet alliberar espai per als milers d'assistents que es concentren diàriament per a gaudir de l'espectacle pirotècnic.
Dins d'este perímetre diversos carrers passen a funcionar com a zones de vianants temporals, facilitant el desplaçament de vianants pel cor de la ciutat. La Policia Local podrà modificar els horaris d'obertura o tancament d'estos carrers en funció de les necessitats de seguretat o del volum de públic present en cada moment.
Les vies afectades per estes restriccions inclouen alguns dels eixos més transitats del centre, entre ells: Colom, Xàtiva, Avinguda de l'Oest, Plaça Ciutat de Bruges, Plaça del Mercat, Maria Cristina, Sant Vicent (entre Plaça de la Reina i Plaça de l'Ajuntament), Plaça de la Reina, Carrer de la Mar, General Tovar, Palau de Justícia i Sant Ferran.

Restriccions del 16 al 20 de març
La situació canvia de forma significativa a partir del 16 de març, quan s'intensifiquen els actes fallers i el centre rep encara més visitants. Des de les 15:00 hores del dia 16 s'activarà la segona fase del dispositiu, que es mantindrà vigent fins a les 04:00 hores del 20 de març. Durant eixe període quedarà prohibida la circulació de vehicles en una àmplia zona del centre de la ciutat.
L'àrea restringida es delimita principalment pel marge dret del Jardí del Túria, des del Pont de les Glòries Valencianes fins a la Plaça d'Amèrica, a més de les Grans Vies i l'entorn de la Plaça d'Espanya i els passos inferiors de Petxina. Per este motiu, l'Ajuntament recomana evitar accedir al centre llevat que siga estrictament necessari. En cas d'haver de fer-ho, l'horari més adequat serà entre les 06:30 i les 11:00 hores, quan l'afluència de públic sol ser menor.
A pesar de la prohibició general de circulació en l'àrea restringida, el dispositiu contempla algunes excepcions per a garantir el funcionament de servicis bàsics i del transport públic. Podran circular dins de la zona: autobusos d'EMT, taxis, vehicles de servicis públics, vehicles oficials autoritzats i vehicles d'emergència.
Els comerços situats dins del perímetre restringit també hauran d'adaptar-se a un horari especial per a les operacions de càrrega i descàrrega. Estes tasques només podran realitzar-se entre les 06:30 i les 12:30 hores. A més, els conductors hauran de justificar l'accés per mitjà d'un document d'entrega, albarà o factura que acredite l'operació.
Una vegada finalitzat el servici, el vehicle haurà d'abandonar la zona immediatament o, en qualsevol cas, abans que acabe l'horari autoritzat. Esta normativa no s'aplicarà a transports especials ni a vehicles que transporten mercaderies perilloses, sempre que disposen de l'autorització corresponent.
Accés per a veïns de la zona
Els residents que viuen dins de l'àrea restringida podran continuar accedint a les seues vivendes, encara que hauran d'acreditar la seua residència si se'ls sol·licita. Per a això podran presentar documents com: DNI amb direcció dins del perímetre, permís de circulació del vehicle, targeta d'accés a carrers de vianants, rebut de l'IBI o contracte de lloguer.
El dispositiu municipal també conté la possibilitat d'activar un nivell addicional de restriccions si el volum de vianants o la situació del trànsit ho exigix. En eixe cas podrien tancar-se accessos estratègics al centre en punts com: Avinguda del Cid encreuament Pérez Galdós, Sant Vicent encreuament la Xirivella, Gran Via Marqués del Túria encreuament Russafa i Peris i Valero encreuament Regne de València.

