Arranca l'admissió escolar 2026-2027 a la Comunitat Valenciana: dates clau i com afecta la llengua base

La llengua base es convertix en un factor clau en el procés d'admissió: descobrix com t'afecta en l'elecció del centre

Guardar

Tres alumnes entrant a un col·legi. Imatge: Marta Fernández Jara - Europa Press
Tres alumnes entrant a un col·legi. Imatge: Marta Fernández Jara - Europa Press

Compte arrere perquè s'inicie el procediment d'admissió per al curs 2026-2027 en Educació Infantil, Primària, ESO i Batxillerat. El Consell ja ha ratificat el funcionament d'este procés que conté novetats relacionades, principalment, amb l'elecció de la llengua base en l'elecció dels centres educatius. Així, en València Extra, et contem com s'han de formalitzar les sol·licituds de plaça, quins aspectes s'han de tindre en compte per a disposar de totes les possibilitats d'elecció i les dates previstes.

L'elecció de la llengua base, clau en l'elecció del centre educatiu

Des de la Conselleria d'Educació s'informa que, en el nivell d'entrada als centres d'Infantil i Primària, les famílies han de triar la llengua base que es desitja cursar l'ensenyament dels seus fills i filles. I és que el resultat s'obté a partir de l'elecció que realitzen les famílies en la primera opció de les seues sol·licituds.

No obstant això, és important que si l'elecció es basa preferentment en un centre educatiu en concret, les famílies l'incloguen dos vegades en el procés d'admissió una amb cada llengua base segons l'orde de preferència –. Com assenyala la Conselleria, en cas de no fer-ho així i només incloure'l una vegada, la participació en el procés quedarà limitada a una llengua base. D'esta manera,  si la resta de sol·licituds acaben per configurar totes les unitats en la llengua base no triada, ja no es podrà accedir a les places d'eixe centre educatiu.

Per exemple, si vull que el meu fill o filla vaja a un col·legi en concret i només trie la modalitat de castellà, si finalment totes les unitats es configuren en valencià per la demanda de la resta de sol·licituds, el meu fill o filla quedarà exclosa de les places del col·legi, passant a la segona opció. 

Col·legi públic
Col·legi públic

En el sistema d'admissió, cada opció presentada per les famílies combina centre educatiu i llengua base. Això permet que, en els nivells d'entrada, Educació Infantil – 3 anys (i en alguns centres 2 anys), l'organització de les unitats en els centres es configure a partir de la demanda real existent

Així mateix, el procediment respecta l'equilibri lingüístic previst en la normativa vigent. En els territoris de predomini lingüístic valencià, s'apliquen les proporcions establides en la llei; mentre que en les zones de predomini lingüístic castellà es garantix el castellà com a llengua base per defecte, atenent també la demanda de valencià quan existisca.

A més, dins del procediment d'admissió, s'ha reservat la possibilitat que una família puga sol·licitar el canvi de llengua base en el mateix centre que l'escolar està matriculat. En este cas, tindrà preferència sobre les sol·licituds que es puguen presentar des de fora del centre. Per a això, serà necessari que hi haja vacants en la llengua base a la qual es desitja canviar en el nivell acadèmic triat.

Quan puc triar col·legi? Dates clau a la Comunitat Valenciana

Infantil i Primària

  • Presentació de sol·licituds: 7 al 18 de maig
  • Publicació de llistes provisionals: 4 de juny
  • Publicació de llistes definitives: 18 de juny
  • Matrícula telemàtica: 18 al 29 de juny
  • Matrícula presencial: 18 de juny al 2 de juliol

ESO

  • Presentació de sol·licituds: 21 de maig a l'1 de juny
  • Llistes provisionals: 15 de juny
  • Llistes definitives: 2 de juliol
  • Matrícula telemàtica: 2 al 7 de juliol
  • Matrícula presencial: 2 al 8 de juliol

Batxillerat

  • Presentació de sol·licituds: 21 de maig a l'1 de juny
  • Llistes provisionals: 1 de juliol
  • Llistes definitives: 9 de juliol
  • Matrícula telemàtica: 9 al 14 de juliol
  • Matrícula presencial: 9 al 15 de juliol

Centres d'Educació Especial i Unitats Específiques

  • Sol·licituds presencials: 7 al 18 de maig

Canvis en les normes d'admissió per a estudis de música i dansa

Finalment, la Conselleria d'Educació ha publicat una nova orde que elimina el requisit d'edat mínima per a l'accés a ensenyances professionals i flexibilitza les proves d'ingrés en els conservatoris.

A partir d'ara, l'admissió dels aspirants estarà supeditada exclusivament a les qualificacions obtingudes en la corresponent prova d'accés, la qual cosa fomenta el mèrit i l'aptitud.

En l'àmbit dels ensenyaments elementals, s'ha establit que l'edat mínima per a presentar-se a la prova d'accés serà de 8 anys complits durant l'any natural que s'inicie el curs escolar al qual es desitja accedir. No obstant això, s'ha contemplat una excepció important: s'autoritzarà la participació en l'accés al primer curs a eixos aspirants que complisquen 7 anys, sempre que acrediten altes capacitats intel·lectuals o una precocitat extraordinària en la disciplina artística específica.

Un xiquet toca un piano donat per a un conservatori afectat per la DANA
Un xiquet toca un piano donat per a un conservatori afectat per la DANA

És fonamental destacar que la superació d'estes proves en un centre determinat habilitarà l'alumne per a accedir a este centre. Només en el cas de no obtindre places vacants, es permetrà l'accés a altres centres, mantenint el mateix curs i especialitat de la prova superada. Així mateix, els aspirants no podran estar matriculats prèviament en les mateixes ensenyances i especialitat en cap altre conservatori o centre autoritzat de música o dansa.