El disseny, protagonista de la programació expositiva del Centre del Carme en 2022

El Centre del Carme reforçarà la seua resposta a l'emergència climàtica i impulsarà la creació artística contemporània amb segell valencià

Cristina Chacón i València Extra

Guardar

Una de les creacions de Jaime Hayón
Una de les creacions de Jaime Hayón

El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) arranca 2022 amb una programació expositiva en la qual el disseny serà el gran protagonista. El centre cultural s'uneix a la celebració de València Capital Mundial del Disseny 2022 amb coproduccions al costat d'altres espais culturals que visibilitzaran les creacions de professionals de l'arquitectura i el disseny de la Comunitat Valenciana.

Així ho va presentar ahir el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) i del CCCC, José Luis Pérez Pont, que va destacar el compromís amb aquesta capitalitat. Durant 2021, el CCCC ha oferit activitats i tallers en el marc d'aquest projecte, entre ells Disseny Channel, un projecte audiovisual que planteja possibles solucions des de la disciplina del disseny a problemes que afecten les persones en el nostre entorn pròxim.

En aquest sentit, Pérez Pont ha destacat que unir-se a València Capital Mundial del Disseny va en línia amb els objectius del centre i aquest suport s'ha materialitzat amb les coproduccions d'enguany, encara que algunes d'elles ja estaven previstes.

Jaime Hayón com a gran reclam

Modern Circus & Tribes, de Jaime Hayón
Modern Circus & Tribes, de Jaime Hayón

El Centre del Carme serà el principal espai de la celebració d'aquesta fita a través de sis exposicions, que s'uniran a tot un conjunt d'activitats, tal com ha avançat el director. Per primera vegada en la Comunitat Valenciana i segona a Espanya -després d'una mostra a Madrid -, Jaime Hayón, Premi Nacional de Disseny 2021, comptarà amb una exposició retrospectiva en la gran Sala Ferreres-Goerlich.

El dissenyador, amb base creativa a València, s'ha convertit en tot un ambaixador a nivell internacional de la il·luminació, el mobiliari, hàbitats i el disseny per a espais públics gràcies al seu domini de l'escultura, l'artesania i l'interiorisme. "La seua obra no podia faltar en aquest any tan significatiu per a la ciutat de València i per al món del disseny", ha assenyalat Pérez Pont. Aquesta mostra podrà gaudir-se entre octubre i abril.

D'altra banda, el CCCC continuarà fent partícip al públic. Una de les grans apostes de 2022 serà la producció pròpia al costat de l'estudi valencià Milimbo, 'Play With Design', en la qual el joc serà el protagonista. Està concebuda com un itinerari que mostrarà i facilitarà materials amb els quals poder interactuar en un constant diàleg entre joc i disseny, i interpel·larà al públic a participar com a creador per a demostrar que el disseny està més present en el dia a dia del que sembla.

En línia amb eixa visibilitat del disseny en l'entorn més pròxim està 'Per què soc així?', una exposició que explica com naixen, funcionen i per què tenen eixa forma els objectes que usem quotidianament a casa o en el treball. L'objectiu és posar en relleu com milloren el dia a dia dels humans. Aquestes peces, que formen part de la col·lecció Pérez d'Albéniz-Bergasa, han sigut recopilades i dibuixades pel comissari, Juli Capella, i podran descobrir-se al febrer a la Sala Carlos Pérez.

'Sedas naranjas. Frutas de diseño', una de les coproduccions del CCCC amb València Capital Mundial del Disseny 2022 i CentroCentro
'Sedas naranjas. Frutas de diseño', una de les coproduccions del CCCC amb València Capital Mundial del Disseny 2022 i CentroCentro



Una altra de les creacions és 'Sedes taronges. Fruites de disseny', una coproducció del CCCC al costat de CentroCentro. L'estudi de disseny El viver recupera i investiga la gràfica de les marques de fruites, posant el focus en dissenys creats des de finals dels anys 50 a través de més de 250 papers de seda, 120 caixes i 360 etiquetes. Aquesta selecció no pretén ser completa o definitiva, sinó un arxiu obert que reuneix mostres recollides durant anys en fruiteries de barri als quals s'han sumat exemplars de col·leccionistes, visites a mercats centrals, impremtes, fàbriques de caixes i comercialitzadores de fruites. "Ens sembla molt interessant aquesta mostra, en la qual unim el disseny amb un producte tan arrelat a la cultura valenciana com és la taronja", ha destacat Pérez Pont.

La col·laboració amb València Capital Mundial del Disseny 2022 arribarà a la seua fi amb l'ambiciosa exposició col·lectiva 'Escenaris d'un futur pròxim', entre octubre i gener a la Sala Carlos Pérez. La mostra, comissariada per Tachy Mora, explora com seran els nostres espais domèstics en una dècada, no tant d'una manera disruptiva i utòpica, sinó a partir de qüestions que estan sobre la taula des del segle passat, però que fins ara no s'havien sincronitzat amb una societat amb una mentalitat tan oberta al canvi com l'actual. Alguns dels dissenyadors i arquitectes que participen són Cambres Design, Nahtrang, Eli Gutiérrez, Julia Esqué, Marc Morro, Jaume Ramírez, Cierto Estudio, Silvia Ceñal, Alejandra Gandia-Blasco, Rocío Gambín i Arqueha.

Innovació, emergència climàtica i impuls a la creació valenciana

Encara que el disseny és el protagonista, continuaran reforçant-se els pilars del CCCC: la resposta a l'emergència climàtica i l'impuls a la creació artística contemporània. L'artista valencià Dulk torna després de l'èxit de 'Rondalla del fang' amb 'Dulk. Procés Natural', un recorregut immersiu pel procés creatiu format per escultures, esbossos i obra original que ajudarà a acostar-se a l'univers del creador a la Sala Zero i el Claustre Renaixentista. L'obertura d'aquesta exposició coincidirà amb la Falla dissenyada per l'artista per a la plaça de l'Ajuntament de València, generant continuïtat narrativa entre el carrer i el museu.

D'altra banda, 'Emergency on Planet Earth' és una de les grans produccions del CCCC per a 2022. El medi ambient es troba en perill per diverses amenaces que afecten no sols els ecosistemes, sinó a tota la humanitat, i artistes de tot el planeta estan observant de primera mà els diferents desastres mediambientals. Igual que Hèrcules en el seu moment, es plantejaran les 12 proves que la humanitat ha de superar per a sanar el planeta.

Potser una de les mostres que es presenta més interessant és 'Via líquida', un projecte d'instal·lació en línia en el qual, a partir de l'aigua com a element conductor principal, s'estableixen les relacions que donaran lloc a la comunicació i a la visualització d'un entorn disposat per la presència i l'acció de l'usuari, sent aquest part activa en l'evolució i definició de l'obra i un sistema que genera sentit més enllà de la interacció del participant. Es tracta d'un projecte que uneix art, ciència i tecnologia contra l'emergència climàtica de Rubén Tortosa, professor de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València (UPV) en la carrera de la qual destaca l'aplicació de les tecnologies digitals en la creació artística, desenvolupant una intensa activitat artística i investigadora.

José Luis Pérez Pont, director del CCCC i del CMCV, durant la presentació de la programació de 2022
José Luis Pérez Pont, director del CCCC y del CMCV, durante la presentación de la programación de 2022


Per a començar amb la nova programació, el CCCC ha produït per a la Sala Dormitori 'Pamen Pereira. El final del somni'. Una exposició comissariada per Víctor Segrelles que estarà disponible des de finals de gener fins a finals d'abril en aquest espai en el qual, precisament, està l'origen de la creació de les obres centrals de la mostra. Realitzades expressament per a aquest projecte instal·latiu, estan inspirades en la mística espanyola del Segle d'Or, prenent com a referència principal el pensament i la poesia de sant Joan de la Creu, juntament amb escultures, objectes i dibuixos recents que remeten a l'imaginari artístic que ha marcat la trajectòria internacional d'aquesta artista establida a València.

En la seua aposta per visibilitzar la riquesa de l'art valencià actual, el CCCC exposarà les obres adquirides en 2021 per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el seu pla d'impuls de la creació artística contemporània de la Comunitat Valenciana. 'Art contemporani de la Generalitat Valenciana V', es formula mitjançant una presència equilibrada d'artistes de Castelló, València i Alacant, que discorren per temes com el temps i la memòria, els plantejaments feministes, les friccions entre el quotidià i el tecnològic, el binomi individu i societat o la cultura de la sostenibilitat.

Finalment, entre les exposicions més destacades de 2022 està 'Monòlegs de gènere', una instal·lació interactiva que desafia la nostra comprensió històrica i cultural del gènere, portant-nos més enllà de les limitacions d'estereotips. Reunirà retrats filmats en grandària real d'actors i actrius, realitzant un personatge del sexe oposat que els haguera agradat interpretar. Els monòlegs, triats pels mateixos actors, s'extrauen o inspiren en línies pronunciades per personatges notables del teatre i la literatura històrica i contemporània. Són retrats que aporten pensaments reveladors sobre la identitat, la revolució i el desig que se sent com una confrontació íntima amb cada actor i seran a la Sala 2 entre juny i octubre, amb Diana Blok com a artista sota el comissariat de Claudia Fazzolari.

Destacats