València ha tornat a mirar cap al futur de l'alimentació amb la celebració de l'octava edició de ftalks Food Summit, la trobada impulsada per KM ZERO Food Innovation Hub que reunix cada any empreses, startups, inversors i experts del sector.
L'edició d'este any deixa una fotografia prou clara: la innovació alimentària ja no gira únicament al voltant de crear productes nous, sinó de trobar respostes a qüestions molt actuals com la falta de temps, el benestar, la sostenibilitat o la necessitat de menjar millor.
Durant la trobada han participat més de 80 ponents internacionals i aproximadament 50 startups, amb propostes que van des de la nutrició de precisió i la genètica vegetal fins a noves formes d'entendre els supermercats i els plats preparats.
Startups que ja estan donant forma al futur
Precisament, una de les protagonistes d'esta edició ha sigut la nova generació d'empreses que està intentant transformar l'alimentació des de distints fronts. Els ftalks Startups Awards 2026 han reconegut dos d'elles: Fibtray, com a startup més sostenible, i Ironic Biotech, com a startup més innovadora.
La valenciana Fibtray ha sigut premiada per les seues safates alimentàries fabricades amb aproximadament un 96% de fibra natural certificada FSC, concebudes com a alternativa a les safates plàstiques utilitzades en productes frescos. Per la seua part, la sueca Ironic Biotech ha rebut el reconeixement a la innovació per un compost de ferro d'origen no animal la biodisponibilitat del qual pot arribar fins a 65 vegades la d'altres fonts de ferro.
Ambdós companyies han rebut un premi de 5.000 euros i s'incorporaran a la comunitat de KM ZERO, a més d'accedir a un programa de desenvolupament de negoci de quatre setmanes.
Però els premis són només una part del que s'ha pogut descobrir en el Future Market, on 34 startups han portat els seus productes i tecnologies directament al públic. I ací la innovació s'ha pogut, literalment, provar.
Entre les propostes presents es trobaven el preparat vegetal amb aspecte i sabor de tonyina de Gimme Sabor, els formatges i alternatives al foie elaborats mitjançant fermentació de fruita seca de Mommus, o una beguda energètica de café espumós desenvolupada per Gazé Drink.
També han mostrat les seues solucions empreses com Hailia, amb una alternativa al peix elaborada a partir de subproductes de la mar; Bio2Coat, especialitzada en recobriments comestibles i envasos per a prolongar la conservació dels aliments; o Blue Tree Technologies, amb una tecnologia destinada a reduir de forma natural el sucre dels seus sucs.
Dels supermercats a la salut
Un dels grans debats d'esta edició ha girat precisament entorn de com estan canviant les nostres rutines. El creixement de les llars xicotetes i la falta de temps estan impulsant el consum de plats preparats, fins al punt que durant la trobada es va assenyalar que nou de cada deu persones ja els consumixen.
El repte està a aconseguir que eixa comoditat no implique renunciar al sabor, la salut o la qualitat. D'ací que el supermercat estiga evolucionant cap a un espai que no sols ven ingredients, sinó solucions per a resoldre els menjars del dia a dia.
La salut també ha guanyat pes en la conversa, amb qüestions com la longevitat, els aliments amb suport científic, les noves proteïnes o l'impacte de tecnologies com la intel·ligència artificial en tota la cadena alimentària.
I en eixe escenari, València vol jugar un paper protagonista. La huitena edició de ftalks deixa així una conclusió senzilla: l'alimentació del futur no és una cosa llunyana. Ja s'està investigant, desenvolupant i, en alguns casos, fins i tot degustant en la ciutat.


