La Plaça de Bous de València va clarejar este 14 de juliol amb una cosa més que cartells i banderilles. El Museu Taurí de la Diputació de València va inaugurar cinc exposicions simultànies que convertixen l'històric recinte del carrer Xàtiva en un recorregut per la memòria, les tradicions i els grans moments de la tauromàquia valenciana, coincidint amb la celebració de la Fira de Juliol. Cinc mostres, cinc mirades ddiferents d'un mateix món.
Trenta anys d''El Califa': de Xàtiva a les Portes Grans de Las Ventas
El protagonista més emocional de la programació és, sens dubte, José Pacheco 'El Califa'. L'exposició 'El Califa, 30 anys d'alternativa (1996-2026)' desplega mig centenar de fotografies en l'anell exterior de la primera planta, traçant la trajectòria d'un dels toreros més volguts de la Comunitat Valenciana. José Pacheco va prendre la seua alternativa l'1 de maig de 1996 en la Plaça de Bous de Xàtiva. Va ser apadrinat per Manuel Benítez 'El Cordobés', que va tindre el detall de tornar a vestir-se de llums per a l'ocasió; el testimoni va ser Fernando Martín 'Sacromonte' i els bous pertanyien a la ramaderia de Nazario Ibáñez. L'èxit d'eixa vesprada va ser total: 'El Califa' va tallar les dos orelles al bou de la seua alternativa, de nom 'Fundador'.
Des d'eixe 1 de maig a Xàtiva fins als grans triomfs a Madrid, la trajectòria d''El Califa' té una fita especialment simbòlica. Entre els seus majors èxits figuren les dos portes grans que va obrir en Las Ventas en els anys 2000 i 2003; la seua faena de l'any 2000 el va convertir en el primer torero valencià a ser triomfador de la Fira de Sant Isidre. La segona d'eixes eixides a coll, en 2003, va tindre a més una dimensió humana esquinçadora: 'El Califa' va tallar les dos orelles del sisé de la vesprada i va poder creuar a coll la porta gran com a homenatge al seu pare, mort dos dies abans, portant dos nits sense dormir. El destre es va retirar dels ruedos en 2010 després d'una carrera plena d'èxits.
En l'acte d'inauguració van estar presents el diputat de Cultura de la Diputació, Paco Teruel, el mateix José Pacheco —qui recentment va donar al Museu Taurí el vestit de llums que va vestir el dia de la seua alternativa—, membres de penyes taurines de la Costera i alumnes de l'Escola de Tauromàquia de València.
"Les exposicions que obrim hui al públic tenen un gran valor per a tots els aficionats de la nostra província, perquè reivindiquen tant al matador de bous de Xàtiva, 'El Califa', en el 30 aniversari de la seua alternativa, com aspectes de la tauromàquia que identifiquen les tradicions valencianes" - Paco Teruel, diputat de Cultura de la Diputació de València.
Després del seu pas per València, l'exposició recorrerà els municipis de Xàtiva, Canals i l'Alcúdia de Crespins, les localitats de la Costera que conformen el territori sentimental del destre. Per a l'ocasió, a més, s'ha editat un llibre de 50 pàgines amb els millors moments de la seua vida professional.
La desencaixonada nocturna, una raresa que només ocorre a València
En quantes places d'Espanya es desencaixona els bous de nit? Només en una. L'exposició 'La desencaixonada vista per Finezas', instal·lada en els replans de les escaletes d'accés a la primera planta, posa en valor esta singularitat absoluta de la Fira de Juliol valenciana. Huit instantànies del Fons Finezas —arxiu fotogràfic actualment en poder de la Diputació— mostren, en gran format i a sang, com eren estes desencaixonades nocturnes a València a mitjan segle XX. Les imatges estan compostes deliberadament per a crear la sensació que el bou ix de la plaça cap al mateix espectador.
Les fotografies guarden a més curiositats històriques reveladores: antigament el bou accedia al rogle pel pati de cavalls i no pels corrals, i els caixons lluïen publicitat comercial que amb el temps desapareixeria. Una finestra al passat que mostra quant ha canviat —i quant s'ha mantingut— en la festa. La ironia del destí va voler que, precisament esta edició, la desencaixonada nocturna programada per a la nit del dimecres 15 de juliol haguera de suspendre's a causa de l'alerta roja per calor decretada per l'AEMET.
Els Rocins de l'Horta: quan l'agricultura i la tauromàquia es donen la mà
Al costat del pati de cavalls s'ubica una altra de les mostres més cridaneres: 'L'arrossegament, un art 100% valencià'. En la resta de les places d'Espanya, quan finalitza la faena, són les anomenades mulilles les encarregades d'arrossegar el bou per l'arena. A València, eixa funció la fan els Rocins de l'Horta: cavalls de labor que treballen l'horta i que, durant segles, han protagonitzat esta peculiar tradició dins del rogle. L'exposició indaga en els seus orígens, els seus personatges, les dificultats de mantindre viu este costum i el vincle profund entre la cultura de l'horta valenciana i el món del bou. Una tradició que no existix en cap altre coso del país i que convertix cada arrossegament a València en un gest d'identitat col·lectiva.
Els millors moments de les Falles i l'art de la lídia en quaranta cartells
L'anell interior de la primera planta acull 'Falles 2026. Els impactes de la Fira', que recull en quinze fotografies de gran format els passatges més memorables de la passada Fira de Falles. Entre els protagonistes d'eixes imatges destaquen els triomfs de Samuel Navalón, Marco Pérez, Diego Ventura i Tomás Rufo, artistes que deixaren una empremta inesborrable en l'aficionat valencià esta primavera.
En la planta baixa, tancant el recorregut, es pot visitar 'La lídia en 40 cartells', una mostra que ja va estar present en la Fira de Falles i que recrea, a través de quaranta obres pictòriques, la lídia imaginària d'un bou des de l'embarcament en el camp fins a l'eixida de l'espasa a muscles. Cada etapa de la correguda —l'enxiquerament, la divisa, el toreig de capot, el terç de vares, les banderilles, la faena de muleta i l'estocada final— cobra vida gràcies als pinzells dels millors cartellistes taurins de començaments del segle XX: des de Julián Alcaraz i Ruano Llopis fins a Roberto Domingo i Emilio Porset, passant per Genaro Palau o José Mongrell.
Les cinc exposicions es complementen amb la tertúlia taurina 'Sant Jaume Fira de Fires', programada per al 16 de juliol a les 13:00 hores en la mateixa Plaça de Bous, on diferents actors del món de la tauromàquia analitzaran les peculiaritats que fan d'esta fira un esdeveniment únic a Espanya.


