L'Institut Valencià d'Oncologia (IVO) està a punt d'escriure un dels capítols més importants de la seua història. La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de València ha adjudicat a la Fundació IVO la concessió administrativa d'una parcel·la de propietat municipal en Campanar perquè el centre oncològic puga ampliar les seues instal·lacions amb dos nous edificis hospitalaris. Una decisió llargament esperada per un centre que, a pesar de comptar ja amb quatre edificis, ha vist com les seues sales es quedaven xicotetes davant d'una demanda creixent.
Un hospital que s'ha quedat sense espai
La saturació de les instal·lacions ha obligat l'IVO a planificar una ampliació de la seua capacitat estructural en el barri de Campanar, amb l'objectiu d'ampliar i millorar els servicis sanitaris i assistencials oncològics, donat el volum de pacients atesos en els últims exercicis, l'augment exponencial dels quals és previsible. No és un problema de gestió, sinó d'èxit: un centre que atén bé els seus pacients acaba atraient-ne més. I més pacients requerixen més espai, més tecnologia, més personal.
L'Ajuntament recorda que l'IVO ha crescut fins a convertir-se en un complex hospitalari format per quatre edificis, amb tecnologia d'última generació i un equip mèdic especialitzat. Estes noves infraestructures s'integraran en l'actual complex de l'IVO, consolidant el seu paper com a centre de referència en investigació i tractament del càncer tant a València com a nivell nacional.
Dos blocs, una parcel·la, 16.000 metres quadrats de futur
La parcel·la en qüestió té 1.743,30 metres quadrats i se situa en la confluència dels carrers del Professor Beltrán Báguena, Joaquim Ballester, Ricardo Micó i Gregori Gea, just al costat del complex hospitalari actual. Sobre eixe sòl municipal —cedit per mitjà de concessió demanial— l'objectiu és materialitzar l'edificabilitat en dos blocs, un de cinc plantes i un altre de dotze, d'ús dotacional sanitari assistencial, per a construir un edifici hospitalari oncològic amb accés principal des del carrer Professor Beltrán Báguena. En termes pràctics, les futures instal·lacions s'alçaran en una superfície de 1.743,30 metres quadrats, on es materialitzaran aproximadament 16.000 metres quadrats de sostre. Una xifra que dona idea de l'envergadura del projecte.
L'actuació deriva de la modificació urbanística aprovada pel ple municipal el passat 28 d'octubre de 2025, que va qualificar com a dotacional sanitari i assistencial part de l'actual Parc Professor Llombart, en l'àmbit on es construirà la nova ampliació. És a dir, el camí jurídic i urbanístic ja estava traçat; l'adjudicació d'este 10 de juliol suposa el pas definitiu perquè les obres puguen posar-se en marxa.
Més hospital, però també més zones verdes
Guanyar sòl per a un hospital implica, en este cas, una operació de compensació urbanística curosament dissenyada. Paral·lelament, i per a compensar la modificació, es canviarà la qualificació de tres àmbits de sòls que passaran a ser zones verdes: els situats entre els carrers Doctor Machí, Reus i Periodista Llorente, confrontants a l'edifici de Bombas Gens; les parcel·les dotacionals en la intersecció del carrer Professor Beltrán Báguena i l'avinguda Menéndez Pidal; i les conformades pels carrers de Francesc Tárrega, Tramuntana i Enginyer la Cierva.
«D'esta manera, la ciutat guanya més de 700 metres quadrats de noves zones verdes i l'Ajuntament de València construirà un nou parc en Marxalenes de quasi 2.500 metres quadrats», va anunciar en el seu moment l'alcaldessa, María José Catalá.
"L'IVO és un centre referent en la ciutat i en tota Espanya pel seu treball, la seua qualitat i la seua funció social, i ara la ciutat ha de correspondre treballant perquè puga créixer i continue atenent les persones malaltes de càncer" - Juan Giner, regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de València
Un nou Gulliver per al Jardí del Túria
L'ampliació de l'IVO ve acompanyada d'un regal inesperat per a les famílies valencianes. En el marc de l'acord de col·laboració entre l'Ajuntament i l'IVO, ambdues entitats van pactar que la fundació mèdica construïsca un nou parc infantil en el riu, amb temàtica de Gulliver, situat entre el Pont de les Arts i el de Glòries Valencianes. El futur parc comptarà amb una inversió d'1,5 milions d'euros i ampliarà l'oferta d'oci familiar en un dels espais més visitats de València.
La picada d'ullet literària al protagonista de Jonathan Swift —eixe viatger que acabava sent el gegant dels lil·liputencs— resulta especialment apropiada per a un parc que sorgirà a l'ombra d'un dels projectes sanitaris més ambiciosos de la ciutat. Un hospital que creix, zones verdes que es multipliquen i un parc infantil amb vocació d'icona urbana: la València oncològica i la València lúdica avancen, esta vegada, de la mà.


