A pesar que encara falten mesos per a acomiadar 2026, milers de valencians ja poden començar a mirar el calendari de l'any que ve. L'Ajuntament de València i la Generalitat han aclarit un dels grans dubtes de 2027 en confirmar tant els festius locals com el calendari laboral de la Comunitat Valenciana. Però la notícia va més enllà de conéixer quins dies seran no laborables: també posa fi, una vegada més, a un debat que portava anys damunt la taula i que podria haver canviat la forma d'organitzar els ponts en la ciutat.
La Comissió de Benestar Social, Educació, Cultura i Festes ha acordat proposar com a festius locals el divendres 22 de gener, dia de Sant Vicent Màrtir, i el dilluns 5 d'abril, festivitat de Sant Vicent Ferrer. La iniciativa ha tirat avant amb el suport de l'equip de govern, format per PP i Vox, a més del PSPV, mentre que Compromís ha votat en contra. La decisió haurà de rebre encara el vistiplau definitiu en el ple de l'Ajuntament, òrgan competent per a aprovar els festius locals.
Amb esta proposta es desvanix també una possibilitat que havia generat expectació durant els últims anys: traslladar la festivitat de Sant Vicent Màrtir a un diumenge. L'anterior govern municipal va arribar a explorar esta opció i inclús existia un principi d'acord amb l'Arquebisbat. La intenció era seguir l'exemple de celebracions com la Mare de Déu dels Desemparats o el Corpus Christi.
Eixe dia lliure podria haver-se situat estratègicament per a allargar la setmana de Falles, crear un pont o afavorir determinats períodes amb major impacte econòmic i turístic. No obstant això, l'alcaldessa María José Catalá va rebutjar eixa possibilitat des de la seua arribada al govern municipal i, amb la proposta per a 2027, torna a deixar clar que Sant Vicent Màrtir continuarà celebrant-se en la seua data tradicional.
Mentrestant, el Ple del Consell ja ha aprovat el decret que fixa el calendari laboral de la Comunitat Valenciana per a 2027, després de l'informe favorable del Consell Tripartit per al Desenvolupament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva. En total hi haurà 12 festius autonòmics i nacionals, als quals cada municipi afegirà les seues dos festes locals.
Els dies festius a la Comunitat Valenciana seran l'1 de gener (Any Nou), 6 de gener (Epifania del Senyor), 19 de març (Sant Josep), 26 de març (Divendres Sant), 29 de març (Dilluns de Pasqua), l'1 de maig (Festa del Treball), 9 d'octubre (Dia de la Comunitat Valenciana), 12 d'octubre (Festa Nacional d'Espanya), l'1 de novembre (Tots Sants), 6 de desembre (Dia de la Constitució), 8 de desembre (Immaculada Concepció) i 25 de desembre (Nadal).
En el cas de la ciutat de València, a eixes dates s'hi sumaran el 22 de gener, per Sant Vicent Màrtir, i el 5 d'abril, per Sant Vicent Ferrer, completant així el calendari de dies no laborables de 2027. Amb la incògnita ja resolta, treballadors, estudiants i empreses poden començar a planificar l'any que ve.

