A escassos mesos de la pròxima Cavalcada de Reis 2024, el Partit Popular de València ha decidit eliminar personatges nadalencs com el Senyor Carbó, el Patge Miquel o la Missatgera Caterina. Aquestes peces van ser creades per l'anterior govern l'any 2015 i, huit anys més tard, desapareixen per a l'edició del pròxim any. El Govern valencià opta per establir una cavalcada "purament bíblica" per al 2024 i suprimir personatges que feien un gir a la història nadalenca amb un toc més valencià.
En l'última edició, a més de les carrosses de Melchor, Gaspar i Baltasar, van participar un total de 14 entitats ciutadanes i institucions, així com 21 companyies artístiques i agrupacions musicals, quatre d'elles de França. D'aquesta manera, en la desfilada van participar els cabeçuts i gegants històrics de la ciutat, al costat d'altres elements al·legòrics com l'Estel d'Orient, l'Àngel anunciador i el Naixement, l'Astrònom Real, la Missatgera Caterina i els carters reals, la carboneria real amb el Senyor Carbó, el patge Miquel, Dolça i la fàbrica de caramels, l'astrònoma Perseida o el becari Trapatroles, nou personatge que es va incorporar en 2023.
Reacció de l'oposició
Des de Compromís i el PSPV s'afirma que aquests personatges s'han eliminat "per qüestions ideològiques i sectàries" i que d'aquesta manera s'acaba amb "un model d'èxit que donava vida al relat del Nadal valencià". L'edil de Compromís Pere Fuset ha fet públic el seu descontentament amb aquesta nova mesura.
La Missatgera Caterina o el Sr. Carbó són compatibles a una #CavalcadaVLC on també estàven l’Àngel, Herodes, el Jesuset i els Reis Mags.
— Pere Fuset 🔻🏳️🌈 🍊 (@perefuset) October 17, 2023
Mentres altres sumàvem #NadalVLC el PP i VOX han vingut a restar per un sectarisme ideològic ranci i censura.
➡️ https://t.co/Q05xRWXDHH pic.twitter.com/qUUjCPHnNV
La regidoria del PSPV de Núria Llopis també s'ha manifestat sobre aquest tema: "El PP renuncia a un Nadal valencià a canvi d'una cavalcada estrictament bíblica com en el passat". "Hui el Partit Popular ens ha confirmat l'eliminació del Nadal Valencià que tant èxit havia tingut en els barris, sobretot en els més xicotets", expressen els socialistes en un comunicat.
Llopis expressa que tots els personatges anteriors havien conviscut sense cap problema amb total compatibilitat amb els personatges bíblics històrics. "Gràcies a això la ciutat de València s'havia convertit en una ciutat referent en Nadal. El pas fet per l'equip encapçalat per María José Catalá posa en risc un element reeixit com va ser La Central, esdeveniment que es desenvolupà en 2023 en el Parc Central amb un gran acolliment per part de la gent. Aquest esdeveniment contenia personatges que ara el PP vol eliminar per al pròxim any", afirma l'edil del PSPV de València.