Com influeix Internet en la producció musical?

Plataformes com TikTok o Spotify han revolucionat el procés de produir nova música

Guardar

Estudi de producció musical. Fotografia de Caught In Joy
Estudi de producció musical. Fotografia de Caught In Joy

TikTok és, actualment, una de les xarxes socials amb més usuaris del món, amb un total de mil milions segons l'últim informe Digital 2022 realitzat per We Llaure Social i Hootsuite. Malgrat no haver desbancat (encara) a les grans xarxes com Facebook o Youtube, les expectatives de la nova xarxa social d'origen xinés continuen augmentant.

Segons l'estudi publicat per The Social Mitjana Family, només a Espanya TikTok supera ja els 15 milions d'usuaris actius majors de 18 anys, pese només a fer 3 anys que està en el mercat. Comptant amb els usuaris menors d'edat, la xifra podria arribar fins als 20 milions. Cal recordar que segons aquest mateix estudi, se situaria molt prop de Facebook (21,7 milions) i Instagram (24 milions).

TikTok ha sigut sobrenomenat com la xarxa social dels més joves. Segons l'informe, l'usuari mitjà de la nova xarxa social és una dona de 18 i 35 anys. I és que més del 65% d'usuaris es troben en aquesta franja d'edat, però cal no oblidar que els últims nombres apunten a un creixement en altres grups de població.

La influència que està generant aquesta nova xarxa social va més enllà de l'edat. I com no, una de les principals eines de TikTok també s'està veient influenciada: la música. Des d'ABBA a Laura Pausini, passant per O2, Alejandro Sanz, Olivia Rodrigo, Aitana o fins i tot Raphael, són alguns dels artistes que estan presents en aquesta xarxa social. Els artistes, i les discogràfiques, veuen en TikTok una nova forma d'aconseguir reproduccions i visibilitat, tant que fins a artistes de renom com Rosalía han realitzat concerts exclusius en la plataforma per a presentar els seus nous treballs.

Perfil de Tik Tok de Raphael
Perfil de TikTok de Raphael

L'exposició que els artistes poden aconseguir gràcies a TikTok no és comparable amb cap altra xarxa social actual. Un dels casos més cridaners és el del jove cantant Leo Rizzi, que compta amb més d'1,7 milions de seguidors en TikTok. Gràcies a la naturalitat i a la seua música, l'artista d'origen uruguaià ha obtingut posicionar-se en les llistes d'èxits i en les grans cadenes de música des de zero.

Un altre dels casos cridaners que demostren com TikTok s'ha convertit en la nova eina per a descobrir música és la volta de cançons antigues gràcies a la xarxa social. Cançons com Nuestra Canción de Monsieur Perineu i Vicente García, llançada en 2015, o It's The Hard-Knock Life, del musical Annie, estrenat en 1977, han tornat a les llistes d'èxits gràcies a la seua viralització en aquesta xarxa social.

TikTok, malgrat poder realitzar vídeos de fins a 3 minuts, es caracteritza per ser una xarxa social de vídeos curts i ràpids, que fan que l'atenció que se li presta canvie en uns pocs segons. Està afectant aquest tipus de consum, de la immediatesa i de l'ara, la forma de produir música?

Noves estratègies

Les discogràfiques estan molt pendents del que ocorre en TikTok, i busquen noves estratègies perquè els seus artistes aconseguisquen aconseguir l'èxit. És per això que es realitzen avançaments, o fins i tot es componen les cançons pensant en com es pot fer viral en TikTok amb algun ball, perquè la cançó arribe a viralitzar-se abans de la seua estrena.

Tant és així, que ja hi ha hagut protestes per part d'alguns artistes com Hasley, que es va queixar públicament que la seua discogràfica l'obligava a publicar vídeos i avançaments de les seues cançons per a viralitzar-se. Això demostra que la indústria musical té una gran dependència de TikTok, per la qual cosa el seu model de consum pot estar afectant la producció musical de les cançons, i que a poc a poc es va notant també en la durada d'aquesta.

Els artistes més xicotets, que busquen un lloc en el mercat musical espanyol, expressen que per a fer-te viral, TikTok és necessari. "Pujar cançons a YouTube ja no és comparable amb pujar-la a TikTok. Aquest últim et permet aconseguir moltíssima més visibilitat", afirma Jonathan Guillem,artísticament JH3, un jove productor musical valencià de reggaeton que està intentant aconseguir que la seua música arribe al públic més gran possible.

Per què les cançons duren menys?

Abans, la durada de la música venia determinada pel format físic dels sistemes on s'havia d'emmagatzemar. Ara, gràcies a Internet i al núvol, aquesta limitació d'espai física ja no existeix. Però llavors, per què les cançons cada vegada tenen una menor durada?

Aquesta disminució del temps de la música actual pot estar motivada per dos factors. En primer lloc, segons un estudi de Microsoft, el temps amb el qual parem esment ha baixat de 12 segons a 8 amb el canvi de segle, i actualment es creu que es podria situar en els 5 segons. Això és resultat d'una infinitat de motivacions, de les quals destaca l'avanç tecnològic i la immediatesa, la cerca de la satisfacció més gran en el menor temps d'espera possible.

També entra en joc la indústria. Spotify és, amb 442 milions d'usuaris en el món, la plataforma de música per excel·lència. I, a hores d'ara, els beneficis per reproducció representen almenys la meitat dels ingressos totals de la indústria musical a tot el món. Però els guanys per reproducció són molt baixes, que se situen als 0.004 centaus de dòlar segons el mateix fundador de Spotify, Jeff Ponchick. És per això que l'única forma de poder aconseguir la quantitat més gran de reproduccions en un menor temps és escurçant la durada de les cançons. Una cançó que dure 6 minuts es reproduirà menys en una hora que una altra que dure 2 minuts.

Arxivat a:

Destacats