La vicepresidenta primera i consellera de Vivenda, Ocupació, Joventut i Igualtat, Susana Camarero, ha destacat el lideratge femení en les polítiques de vivenda. “Hui comptem amb referents femenins molt sòlids en la política de vivenda, en la gestió pública i en la innovació constructiva. Dones que estan prenent decisions, que estan liderant projectes estratègics i estan obrint camí a les quals venen darrere amb l'objectiu de trencar amb el sostre de cristall en àmbits, el de la construcció i la política de vivenda, que durant dècades han sigut fortament masculinitzats”. Un canvi que, “no sols és just i imprescindible, sinó imparable”, ha emfatitzat.
La vicepresidenta primera ha subratllat que les polítiques de vivenda “constituïxen la prioritat absoluta d'este Consell”, al mateix temps que ha lamentat “la nul·la acció duta a terme en els últims anys en matèria de vivenda, la demonització del sector i la inseguretat jurídica que generen normes com la Llei de Vivenda” aprovada per part del Govern d'Espanya.
Camarero ha incidit en què no poden entendre's les polítiques de vivendes només com la resposta a una necessitat social, sinó com a “palanca de transformació econòmica, que obri oportunitats reals per a les dones; així com ferramenta de cohesió capaç de reduir bretxes i desigualtats”, i ha incidit en què “impulsar més i millor vivenda significa també impulsar l'autonomia de les dones, la seua capacitat de decidir, d'emprendre i de construir el seu propi projecte vital”.
Per tot això, ha reiterat el compromís de la Generalitat a “situar a les dones en el centre de l'acció pública i entendre la vivenda com un dret, però també com un motor d'igualtat”, ja que “sense igualtat, l'economia no avança, les empreses no prosperen ni generen productivitat; de la mateixa manera que no hi ha polítiques públiques eficaces sense comptar amb tot el talent disponible, inclòs el talent femení”.
Camarero ha sigut l'encarregada de clausurar la jornada ‘Vivenda: elles construïxen’, organitzada per Artículo14. Una cita en la qual, al costat de la vicepresidenta primera, han participat la presidenta de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), Paqui Bartual; la directora de l'Entitat Valenciana de Vivenda i Sòl (EVHA), Estefanía Martínez; l'exdecana del Col·legi Nacional de Registradors de la Propietat, María Emilia Adán, i la CEO de Yorsio, Sara Recalde, per a abordar la situació actual de la vivenda, els seus problemes, solucions i oportunitats.
En este sentit, la titular de Vivenda ha posat l'accent en “l'impuls, el talent i la determinació de moltes dones que han transformat i estan transformant este sector des de dins”, i ha posat com a exemples a la mateixa directora de l'EVhA, Estefanía Martínez, i a la directora de l'Institut Valencià de l'Edificació, Begoña Serrano. Actualment, “hi ha dones que projecten, que dirigixen obra, que investiguen, que gestionen i que prenen decisions públiques”, ha subratllat.
Legislatura de la vivenda
Camarero ha recordat que la vivenda constituïx un dels grans reptes socials i econòmics del nostre temps. “És el principal problema que tenim els valencians. Parlar de vivenda és parlar de drets, d'ocupació i de model productiu, però també d'igualtat i en eixe encreuament de camins és on estem treballant des de la Generalitat”, ha indicat.
Per això, Camarero ha reiterat que “ens hem proposat que esta siga la legislatura de la vivenda”, per la qual cosa des de la Generalitat s'han posat en marxa iniciatives com el Pla Viu, amb l'objectiu de promoure la construcció de 10.000 noves vivendes a través de la col·laboració públic-privada.
Segons ha explicat la vicepresidenta, del conjunt de 10.000 vivendes projectades ja estan en marxa més de 4.800 de protecció pública, “hem aconseguit mobilitzar sòl públic que estava en les prestatgeries dels 319 ajuntaments que ja s'han adherit al Pla Viu per a convertir-lo en vivenda real i accessible, que repercutirà en un increment d'oferta i reducció de preus de la vivenda”, segons ha indicat Camarero, a més de comptar amb en un impacte econòmic superior als 7.000 milions d'euros, prop del 2% del PIB autonòmic, i generar 24.000 ocupacions.
A més,Camarero ha destacat que s'ha fet un pas decisiu amb la implantació del nou marc de Vivenda de Protecció Pública, que aporta major seguretat jurídica i procediments més àgils, eficients i rigorosos.
I en el cas concret dels joves, la consellera de Vivenda ha subratllat que este col·lectiu “constituïx una prioritat per al Consell”, per la qual cosa s'ha establit una reserva del 40% de les vivendes construïdes per a joves i habilitat ajudes al lloguer, a més dels avals concedits per l'Institut Valencià de Finances (IVF) destinats a joves d'entre 18 i 45 anys, que cobrixen fins al 100% del valor de la vivenda i per als quals s'ha incrementat el pressupost fins a aconseguir els 300 milions d'euros. Iniciatives que, segons ha avançat la vicepresidenta, beneficiaran a 2.400 joves.
En esta mateixa línia,Camarero ha incidit en la política fiscal duta a terme per part de l'Executiu autonòmic per a facilitar l'accés a la vivenda mitjançant la disminució en un 25% de l'Impost de Transmissions Patrimonials (ITP), del qual ja s'han beneficiat més de 28.800 joves.
Així mateix, la vicepresidenta primera també s'ha referit a la vivenda industrialitzada, la qual “ens permet reduir terminis, millorar el control de qualitat, garantir l'eficiència energètica i disminuir l'impacte ambiental”, a més d'introduir un aspecte especialment rellevant des de la perspectiva d'igualtat: la transformació dels perfils professionals del sector. “Un fet que obri la porta a ocupacions menys masculinitzats i més diversos, on les dones tenen molt a aportar”, ha indicat Camarero.
Una fórmula aplicada a través del Pla Viu Dana, amb l'objectiu d'accelerar la reconstrucció dels municipis afectats i les primeres promocions dels quals de vivenda industrialitzada impulsades per l'EVhA s'alçaran a Torrent, Albal i Utiel. “Quan hi ha urgència social, l'administració ha de respondre amb agilitat”, ha remarcat la titular de Vivenda.
Ocupació femenina
Camarero també ha destacat que la Comunitat Valenciana “viu un dels seus millors moments en relació a l'ocupació femenina”, amb la xifra d'atur més baixa des de 2008 i amb un descens acumulat en la present legislatura de l'11,2%. “Hui, més del 46% dels nous contractes es firmen amb dones. Són dades positives, però no suficients, ja que persistixen bretxes salarials, sostres de cristall i una concentració excessiva de l'ocupació femenina en sectors amb menor estabilitat”, ha reivindicatCamarero.
Per això, el Pla de Transversalitat de Gènere de Labora ha demostrat ser un instrument decisiu per a incorporar de manera sistemàtica la igualtat en les polítiques actives d'ús de la Comunitat Valenciana.
Gràcies al seu desplegament, “hem avançat en la reducció de desigualtats estructurals i en la millora de la participació laboral de les dones, especialment en sectors productius tradicionalment masculinitzats”, l'afirmat Camarero.
La integració de la perspectiva de gènere en l'orientació, la intermediació, la prospecció empresarial, l'emprenedoria i la contractació pública ha permés transformar la manera en què Labora dissenya i presta els seus servicis”, ha incidit la vicepresidenta.
En última instància, Camarero ha posat en relleu l'impuls dels programes per a fomentar les vocacions STEAM entre xiquetes i joves. “Necessitem més dones en arquitectura, en enginyeria i en digitalització que participen, decidisquen i lideren els sectors econòmics i de treball que marcaran el futur”, ha conclòs.


