Milers de persones prenen el centre de València este 1 de maig en defensa dels drets laborals

Els sindicats es manifesten amb el lema 'Drets, no trinxeres': "Tenim motius de sobres per a omplir els carrers"

Guardar

Manifestació del Primer de Maig a València
Manifestació del Primer de Maig a València

Una multitudinària manifestació del Primer de Maig ha recorregut este divendres al centre de València sota el lema 'Drets, no trinxeres: salaris, vivenda i democràcia', convocada pels sindicats majoritaris CCOO PV i UGT PV, que consideren que hi ha "motius de sobres per a omplir els carrers".

Així ho han indicat la secretària general de CCOO PV, Ana García Alcolea, i el d'UGT-PV, Encert Calero, en atenció als mitjans a l'inici de la marxa que ha arrancat amb una 'muixeranga', el cant del 'Bella Ciao' i sota un ambient festiu malgrat el cel cobert i l'amenaça de pluja sobre la ciutat, que ha arribat a fer-se efectiva durant el recorregut i a caure amb força.

Durant el recorregut s'han sentit algunes proclames com "el poble unit mai serà vençut"; "que visca la lluita de la classe obrera"; "de nord a sud d'est a oest, la lluita seguix coste el que coste"; "la lluita és l'únic camí"; "que visca la lluita de la classe obrera" o "el nostre salari no és per al propietari". Però també s'han sentit peticions de "Mazón a presó", per la gestió de la dana del 29 d'octubre de 2024.

En la manifestació, que ha partit de la Plaça de Sant Agustí, han participat els ministres d'Hisenda, Arcadi España --per primera vegada en un acte en la Comunitat Valenciana des del seu nomenament--, i la ministra d'Universitats i secretària general del PSPV, Diana Morant, a més de la delegada del Govern, Pilar Bernabé. Les marxes pel Primer de Maig es repetixen en altres ciutats de la Comunitat Valenciana com Alcoi, Alacant, Elx i Castelló de la Plana. A les 11.30 hores ha eixit la convocada per CGT i Intersindical Valenciana.

Calero ha assenyalat que, en esta marxa, denuncien les guerres "que acaben pagant sempre els treballadors i les treballadores", el genocidi d'Israel a Gaza; les conseqüències de la guerra de l'Iran i reclamen la consolidació dels drets adquirits en els últims anys.

"Hem de continuar eixint al carrer per a reivindicar i defendre els drets conquistats perquè estem assistint a un avanç de la ultradreta, no sols a nivell internacional, com està passant als Estats Units o en altres països d'Europa, sinó ací, al nostre país", ha dit i ha carregat contra "els pactes de la vergonya que volen excloure i introduir discursos d'odis contra les persones migrants".

Calero ha tingut també un record per a les conseqüències de la dana, que va deixar 230 víctimes mortals a la província de València, per la qual cosa ha demanat que l'expresident Carlos Mazón deixe l'acta de diputat i ha reclamat que les tasques de recuperació avancen "de manera molt ràpida". "Crec que el clam de les víctimes en demanar veritat, justícia i reparació s'ha de fer escoltar", ha apuntat.

El secretari general d'UGT PV ha reivindicat la reforma laboral, l'increment del salari mínim interprofessional o la reforma de les pensions com a "millores per als treballadors i les treballadores" i ha lamentat que la desigualtat "s'està incrementant a Espanya, ja que l'1% de la població controla el 21% de la riquesa mentres "els salaris no permeten tindre una vida digna" i l'increment de la inflació "reduïx la capacitat i el poder adquisitiu dels empleats".

"Emergència social"

El líder sindical ha apuntat a un altre "problema": "És evident que la vivenda està afectant de manera molt greu als treballadors, ja que s'ha convertit en una emergència social, per la qual cosa cal dir forta i clar que l'article 47 de la Constitució no s'està complint al nostre país".

"Per això hui som al carrer, per a reivindicar i exigir al Govern valencià, que és el que té les competències en matèria de vivenda, que d'una vegada aplique la Llei de Vivenda Estatal, que declare zones tensionadas, que intervinga el mercat de la vivenda i que pose límit als grans fons inversors", ha reclamat.

Calero ha remarcat el suport a "la immigració que ha vingut a este país a col·laborar i a construir un projecte vital que ens estan acompanyant, que està cuidant als nostres majors, que està treballant en els nostres camps, que vol, evidentment, ajudar a la nostra societat" enfront de "els pactes de la vergonya que volen introduir discursos d'odis contra les persones migrants".

Per part seua, García Alcolea ha centrat en quatre els motius de la protesta: ocupació "digna" i salaris "justos", a més de reducció de jornada; el dret constitucional a l'accés a la vivenda, perquè "és la major preocupació hui dia" i "no pot ser que les famílies es gasten més del 40% dels seus ingressos a intentar accedir a una casa o habitació compartida"; per a "combatre els atacs a la democràcia enfront d'aquells que ens volen dividir" i per un estat del benestar "fort".

"Volem servicis públics de qualitat, amb recursos. No pot ser que la Generalitat estiga baixant els impostos als rics i diga que no li pot pagar més als docents de l'educació pública, i ho estenc a la resta de servicis públics: sanitat, servicis socials, bombers o policies", ha resumit.

Alcolea ha incidit que "hi ha beneficis empresarials que són rècords històrics en els últims anys i és de justícia que hi haja un repartiment per la via del creixement dels salaris".

"22 milions de motius per a celebrar"

Per part seua, Morant ha subratllat que hui dia "hi ha 22 milions de motius per a celebrar" en relació amb la xifra de treballadors actius al país. "És una xifra rècord: més hòmens que mai treballen, més dones que mai treballen, més jóvens que mai treballen, per la qual cosa és una grandíssima notícia", ha assenyalat.

La també líder del PSPV ha tingut paraules per als docents que han anunciat vaga indefinida en l'ensenyança no universitària a partir de l'11 de maig: "No estan sent atesos, ni tan sols han tingut la decència el govern valencià, Juanfran Pérez Llorca, o la consellera d'Educació d'asseure's amb els treballadors per a veure què passa, quan el que estan reclamant és una educació pública de qualitat".

Per part seua, Arcadi España ha valorat que el seu primer acte com a ministre a València siga en un 1 de Maig: "És bastant significatiu del compromís del Govern d'Espanya amb els treballadors i treballadores d'este país". Per al ministre, la defensa dels drets laborals "sabem que sempre és una carrera de relleus, generació a generació; tots els treballadors i treballadores agarrem eixe relleu per a continuar avançant en drets, per a continuar avançant en diàleg, per a tindre més conquestes socials".

I ha defés la labor del Govern perquè les dades macroeconòmiques arriben als treballadors: "És el que està fent i és el que continua fent".

Finalment, Bernabé ha criticat que el govern municipal "ha tancat i barrat un espai com era València Activa, el principal instrument per a desenrotllar mesures d'impuls de l'ocupació a la ciutat". "Hui la ciutat de València no pot corregir la bretxa de gènere en l'ocupació entre hòmens i dones perquè no es posen en marxa polítiques actives d'ocupació", ha detallat i ha qüestionat que, en el procés de regularització d'immigrants, "hi ha gent que s'obstina a retrocedir i a posar-li bastons a les rodes a l'avanç".

A les 11.30 hores, també des de la Plaça de Sant Agustí, ha eixit la manifestació de CNT, Intersindical i COS, a la qual s'han sumat altres col·lectius com PAH València, sindicats d'estudiants, BDS València, la Koordinadora kolectivo parke o 'València no està en bena'.

Estes organitzacions han posat el focus en la necessitat de recuperar el poder adquisitiu dels treballadors i fer front a la precarietat laboral; la falta de polítiques de vivenda i han criticat l'impacte dels conflictes internacionals sobre la població treballadora.