Raúl Puerta, de la Falla Borrull – Socors, s'ha convertit en el primer home de la ciutat de València a ostentar el càrrec de Faller Major, o com bé diuen els estatuts de la seua comissió, Representant Major. Fa cinc anys, la Falla Borrull – Socors va decidir fer un pas més cap a la igualtat en el món de les Falles, i va modificar el seu estatut per a trencar amb els rols de gènere en els càrrecs de màxima representació.
Hui parlem amb Raúl Puerta sobre què li va espentar a fer aquest pas i com està vivint el renou mediàtic que s'ha creat després de conéixer-se la notícia.
Què et va espentar a fer el pas per a presentar-te a aquest càrrec?
Jo soc de Múrcia, però vaig conéixer les Falles de molt xicotet, amb tres anys, i la veritat que em vaig enamorar d'elles. Quan vaig complir 18 anys em vaig apuntar a una falla, que no és l'actual, i fa tres anys em vaig apuntar a la Falla Borrull – Socors que, en 2018, havia modificat els seus estatuts per a eliminar el llenguatge sexista i, entre altres, substituir el terme de Fallera Major per Representant Major. D'aquesta manera, s'obria la porta al fet que qualsevol persona, home o dona, poguera optar a aquest càrrec.
Jo quan em vaig apuntar a la falla ni m'ho plantejava, però bo, al final, parlant amb la gent de la falla, amb amics, se'm va començar a passar pel cap. I així, mig de broma mig de debò, eixia el tema. I, enguany vaig decidir fer el pas.
T'has convertit en el primer home de la ciutat de València a ostentar aquest càrrec, t'esperaves el boom mediàtic?
Era conscient que era una cosa nova, però la veritat que aquest renou mediàtic, fins i tot a nivell nacional, no me l'esperava.
Has comentat que si el reglament faller ho permetera, t'agradaria optar a la representació de València ciutat...
Clar, m'agradaria que el reglament faller ho permetera per a no haver ni de pensar-ho. És a dir, si fora una cosa que estiguera normalitzada, eixiria sol, com ocorre amb la gran majoria de falleres majors que es presenten a l'any següent a aquest procés.
Ho veurem en un futur?
Sens dubte, crec que la societat ha avançat moltíssim pel que fa a la igualtat, i és veritat que, encara que en l'àmbit de les tradicions sempre costa més aplicar canvis, estic segur que al final es farà el pas. És imparable.
Tant de bo hi haguera moltes més dones presidentes de falla, perquè això seria un bon indici d'igualtat
Quina opinió tens del terme Faller Major?
En la meua falla, els estatuts parlen de Representació Major. En els últims quatre anys hem tingut Fallera Major, però si ens cenyíem als estatuts era la Representant Major. El que passa que, en el dia a dia, se li deia Fallera Major i, en el meu cas, ha sigut igual.
Està marcant tendència la Falla Borrull – Socors en haver fet possible aquest canvi?
Totalment. Van canviar els estatuts perquè, com a falla, tenim la convicció que la igualtat ha d'arribar també a l'àmbit faller. Així que jo em sent completament secundat per la meua comissió. De fet, crec que la Falla Borrull – Socors és un referent perquè altres comissions falleres decidisquen fer també aquest pas.
Què et diu la gent?
A vegades em diuen: "és que això sembla com la igualtat, però a l'inrevés" o "donar-li drets als homes", i vull deixar clar que això en absolut va de donar drets als homes, al contrari. Això va de trencar amb rols de gènere que crec que continuaven perjudicant la igualtat, perquè al final eixa separació entre homes presidents que manen, i dones falleres majors en llocs honorífics o simbòlics, al final són rols de gènere.
Per això, no es tracta d'entrar en espais de dones, tant de bo hi haguera moltes més dones presidentes de falla, perquè això seria un bon indici d'igualtat, però crec que eliminar l'obligatorietat que la figura de la fallera major l'haja de representar una dona, i s'òbriga la porta als homes, em sembla una manera d'apostar per la igualtat.
Com es plantegen les Falles 2023?
La veritat que amb moltes ganes. Aquests mesos tot ha anat molt bé, estic molt content. I amb ganes que arriben els dies grans, sobretot, la plantà, que és l'acte que més m'agrada personalment.