Amor, complicitat i revolució teatral: ‘Parella oberta’ desafia les normes del segle XXI en el Teatre Talía

Marta Chiner i Rafa Alarcón protagonitzen una comèdia que trenca la quarta paret i connecta directament amb el públic

Guardar

 

València es prepara per a riure i reflexionar amb l’estrena absoluta de Parella oberta, la comèdia de Dario Fo i Franca Rame, reinterpretada per Isabel Martí i protagonitzada per Marta Chiner i Rafa Alarcón. Esta versió moderna qüestiona els rols de gènere i les relacions amoroses actuals, oferint un acostament fresc al clàssic teatral escrit el 1983 pels guardonats autors italians.

Un gir modern al clàssic

València, 25 de febrer de 2026 – Parella oberta arriba al Teatre Talía amb una proposta provocadora i plena d’humor. Olympia Metropolitana i Comedy Plan coprodueixen este muntatge que dona un gir modern al text original de Dario Fo i Franca Rame, Premi Nobel, qüestionant els patrons clàssics de l’amor i les relacions de parella.

Isabel Martí, dramaturga i directora, ha presentat junt amb els protagonistes Marta Chiner i Rafa Alarcón l’espectacle, que romandrà en cartell del 25 de febrer al 15 de març, amb representacions de dimecres a diumenge i doble sessió els dissabtes. El muntatge busca tant fer riure com generar debat sobre com es viuen hui les relacions sentimentals. “Les funcions ‘work in progress’ en Russafa Escènica ens mostraren que el públic s’impliquix i aportava reflexions molt interessants sobre l’amor modern”, comenta Alarcón.

Invitació a qüestionar l’establert

L’objectiu de la proposta no és donar lliçons, sinó invitar a qüestionar l’establert. Chiner apunta: “No defensem postures, només mostrem amb humor com els arquetips socials continuen condicionant la nostra forma d’estimar”. Abans dels assajos, els tres impulsors compartiren experiències, pors i idees sobre les relacions, generant material dramàtic que reflectix la barreja entre realitat i ficció que Dario Fo i Franca Rame introduïren en el seu text original.

La veritat i la ficció en l’amor

Els protagonistes del muntatge, Rafa i Marta, mantenen una amistat que es reflectix en escena. Mattea Fo destacà que tenien la química perfecta per interpretar Parella oberta, i després de visitar Roma per a consultar amb la Fundació Dario Fo, el projecte es consolidà amb la incorporació d’Isabel Martí.

Martí assenyala que certs elements del libreto original necessitaven actualització: “Ells eren moderns per al seu temps, però 40 anys després alguns trets resulten obsolets, especialment els relacionats amb la dona tradicional. A més, les noves ferramentes socials, com les xarxes i apps, amplifiquen la comicitat i acosten l’obra al públic actual”.

Improvisació i girs inesperats

L’essència de la comèdia es manté gràcies a la possibilitat d’improvisar i als guiños constants al públic, al estil de Fo i Rame. Marta Chiner i Rafa Alarcón combinen la seua experiència en monòlegs amb la precisió del teatre escènic, ajustant temps i situacions per a maximitzar la comicitat. La directora afegeix: “Observar el públic, seduir-lo i sorprendre’l és clau, com en una relació sentimental. Esta comèdia proposa, fins al 15 de març, reflexionar sobre si continuem buscant la nostra mitja taronja o aspirem a ser taronges completes”.