L'alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, ha participat en la segona jornada de l'IV Fòrum de Municipalisme 2026, organitzat per Levante-EMV i Premsa Ibèrica en la Fundació Bancaixa, dins de la taula d'alcaldes sota el títol “Vivenda/Mobilitat/Desenvolupament Econòmic”, on ha compartit debat amb Paz Carceller, alcaldessa de Puçol, Fran López, alcalde de Rafelbuyol i president de la Mancomunitat de l'Horta Nord i Miguel Chavarría, alcalde d'Alboraia.
Durant la seua intervenció, l'alcaldessa ha centrat la seua anàlisi en la realitat demogràfica i residencial de Torrent, el creixement sostingut de la ciutat, la pressió sobre el mercat del lloguer i la necessitat de reformes estructurals que permeten ampliar l'oferta de vivenda sense perdre qualitat de servicis ni cohesió urbana.
Una ciutat en creixement que necessita més vivenda
Folgado ha començat agraint a l'organització l'espai de diàleg per a abordar qüestions clau com la reconstrucció, la vivenda i la mobilitat, subratllant que Torrent viu un moment de forta atracció residencial.
Actualment, la ciutat s'aproxima als 100.000 habitants, amb 95.000 empadronats i, segons ha explicat, “sabem que tenim entre 15.000 i 20.000 persones que residixen habitualment a la ciutat, però no figuren en el padró municipal”.
Un creixement que, en paraules de l'alcaldessa, respon a factors clars, “Torrent és una ciutat de l'àrea metropolitana, pròxima a València, amb molt bons servicis, bones comunicacions i amb totes les infraestructures que la convertixen en un pol d'atracció residencial”.
No obstant això, ha reconegut que en els últims anys no es va avançar al ritme necessari en la generació de sòl i oferta de vivenda pública. Va recordar que després de la crisi immobiliària de 2007-2009 es va produir una aturada constructiva que ha generat “un gran embut”, coincidint ara amb una forta demanda.
“S'ha perdut una etapa important de generació de vivenda i ara ens trobem amb una gran demanda i una oferta insuficient”, ha subratllat.
Nous desenvolupaments i planificació a llarg termini
L'alcaldessa ha detallat les actuacions ja en marxa per a ampliar l'oferta residencial a Torrent. Entre elles, el desenrotllament de Parc Central III, la zona de Marxadella, les vivendes impulsades per la Generalitat, inclosa vivenda industrialitzada, i els projectes vinculats a reconstrucció.
Així mateix, ha assenyalat que el desenrotllament urbanístic del Safranar (PEUR) contempla entorn de mil vivendes dins de la planificació prevista.
Folgado ha explicat que “estem treballant en previsió a llarg termini per a generar vivenda i facilitar l'accés, perquè Torrent ha de continuar desenrotllant-se, però també ha de fer-ho en paral·lel a la millora dels servicis”.
En este sentit, ha recordat que moltes infraestructures esportives i dotacionals van ser planificades en els anys 80 per a una ciutat de 60.000 habitants, mentres que hui la població supera àmpliament eixa xifra.
Mobilitat metropolitana: clau per al desenvolupament econòmic
En l'àmbit de la mobilitat, Folgado ha defés que el creixement urbà ha d'anar acompanyat d'una millora real de les connexions metropolitanes.
Ha posat en valor la connexió per metre i autobús, així com les noves comunicacions amb municipis de l'entorn impulsades per la Generalitat, però ha insistit en la necessitat d'augmentar freqüències i millorar infraestructures.
L'alcaldessa ha recordat la situació de l'estació de Torrent, el projecte de la qual portava més d'una dècada paralitzat, “record que vaig convidar al conseller a visitar l'estació de Torrent perquè comprovara en quin estat es trobava. Aquella visita espontània va deixar clar que un projecte abandonat durant més de deu anys havia d'impulsar-se”.
Per a l'alcaldessa, la mobilitat no sols ha de facilitar els desplaçaments cap a València, sinó també entre els municipis de l'àrea metropolitana, element essencial per al desenrotllament econòmic i la qualitat de vida.
El problema del lloguer: escassetat, preus a l'alça i microvivendes
Un dels eixos centrals de la seua intervenció ha sigut el mercat del lloguer. Folgado ha descrit una situació marcada per l'escassetat d'oferta i l'increment de preus. Ha explicat que moltes famílies s'enfronten a renovacions contractuals amb pujades significatives després del període de limitació de preus, la qual cosa està generant dificultats afegides.
“Estem veient com en moltes renovacions els preus es revisen a l'alça, i això està generant situacions complicades per a moltes famílies”, ha assenyalat.
A més, ha alertat sobre la proliferació de microvivendes i “microhabitacions” a conseqüència de la tensió del mercat, “s'estan generant vivendes que no són l'opció lògica per a poder viure. No és només un problema urbanístic, sinó també social”.
Més garanties jurídiques per a mobilitzar vivenda buida
L'alcaldessa ha defés la necessitat d'instruments normatius estatals que aporten major seguretat jurídica als xicotets propietaris. Ha assenyalat que moltes vivendes romanen buides per por de l'impagament o a l'ocupació, no en mans de grans tenidors, sinó de famílies que hereten una vivenda i dubten si posar-la en lloguer.
“Moltes persones em diuen: ‘La posaria en lloguer, però em genera dubtes i temor’. Necessitem garanties per a qui lloga”, ha explicat.
Per a Folgado, sense eixa seguretat jurídica serà difícil augmentar l'oferta i alleujar la pressió del mercat, “si no donem garanties enfront de l'impagament o l'ocupació, no serà atractiu posar vivendes a la disposició del lloguer”.
Arribem a temps, però amb reformes necessàries
En el tram final de la seua intervenció, l'alcaldessa ha insistit que Torrent encara és a temps de corregir el desequilibri entre oferta i demanda, però ha advertit que es necessita una acció coordinada entre administracions.
Folgado ha destacat que “arribem a temps, encara que un poc tard en la generació de sòl, però necessitem avançar en reglamentació estatal en matèria de lloguers i garanties”.
Així mateix, ha recordat que l'accés a la vivenda no pot suposar més del 50% dels ingressos familiars, “si el lloguer absorbix més de la mitat dels ingressos, difícilment una família podrà subsistir amb estabilitat”.
Torrent, model de creixement equilibrat
La participació de l'alcaldessa en l'IV Fòrum de Municipalisme 2026 ha permés traslladar la realitat concreta de Torrent: una ciutat atractiva, en expansió, amb forta demanda residencial i amb una clara voluntat de planificació.
En la seua intervenció ha defés un model de desenrotllament equilibrat que combine la generació de més sòl i vivenda amb la millora contínua dels servicis i les infraestructures municipals, acompanyat d'una mobilitat metropolitana eficaç que connecte Torrent amb el seu entorn i amb València, reforçant al mateix temps la seguretat jurídica per als propietaris i garantint un accés real, assequible i sostenible al lloguer per a les famílies.
Un full de ruta que, segons ha manifestat, ha de construir-se des de la col·laboració institucional i la responsabilitat normativa per a garantir que el creixement de Torrent continue sent sinònim de qualitat de vida.


