València dedicarà un carrer a l'exalcalde Ricard Pérez Casado

La corporació ha celebrat un ple extraordinari i urgent amb motiu del traspàs del qui fora alcalde socialista de València entre 1979 i 1989

Guardar

Dol Ricard Pérez Casado
Dol Ricard Pérez Casado

El Ple de l'Ajuntament de València acorda per unanimitat dedicar un carrer a Ricard Pérez Casado, exalcalde socialista de València entre 1979 i 1989. 

En la moció conjunta presentada davant el Ple per l'alcaldessa, María José Catalá, i els portaveus dels quatre grups polítics municipals (Popular, Compromís, Socialista i Vox), es recorda que el mandat de Pérez Casado va durar del 5 d'octubre de 1979 fins al 4 de gener de 1989, "sent digne de ser reconegut com a figura política i representant màxim de la societat valenciana que va ostentar l'honor de ser alcalde d'esta ciutat". Per això, el Ple ha acordat instar la Delegació d'Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals "a iniciar les actuacions necessàries per a concedir la denominació d'una via o espai públic de la ciutat de València a Ricard Pérez Casado".

En la sessió plenària, María José Catalá ha destacat, en nom de l'equip de govern, conformat pels grups Popular i Vox, que "Pérez Casado pertanyia a una generació de polítics que va entendre que la democràcia no era només un sistema polític sinó una responsabilitat diària i va exercir el càrrec de manera col·lectiva amb generositat, altura de mires i capacitat d'acord". "Ricard va establir les bases de la València que coneixem i va ser un intel·lectual que va posar el seu coneixement al servici de la ciutat en un exercici de valentia diari", ha afirmat l'alcaldessa en la sessió plenària, qui ha afegit que "la seua dimissió no va ser una taca en el personal, perquè es va declarar feliç en el que va fer". "El seu compromís amb la cosa pública no va acabar a València, ja que la seua vocació europea i defensa de la democràcia va ser allí on se li necessitava", ha conclòs.

En representació del Grup Socialista, formació a la qual va pertànyer l'alcalde mort, ha intervingut el seu portaveu, Borja Sanjuán, qui ha afirmat que "visc a la València de Ricard, en una que no existiria sense ell". El regidor ha ressaltat des de l'estrada que "sense ell, el Jardí del Túria no existiria" i ha defés "la València possible, d'exigència ciutadana, democràtica i moderna" que representava al seu juí el mandat de Pérez Casado, enfront de "la València grisa i provinciana dels promotors". "D'ell vaig aprendre dos coses: estar enamorat la ciutat, com a espai de llibertat i conflicte, on caben totes les veus, i viure en la dissidència com un polític honrat", ha conclòs Sanjuán.

La portaveu del Grup Compromís, Papi Robles, ha recordat en l'hemicicle que per a Joan Ribó, anterior alcalde de València per esta formació política, Pérez Casado va ser "un amic i un referent, que va tindre capacitat de ser dissident amb els seus, perquè era el millor per a València". Robles ha manifestat que "la València verda va començar amb ell" i ha ressaltat la "capacitat de diàleg i enteniment" de qui fora alcalde entre els anys 1979 i 1989.

En la sessió plenària han sigut presents persones pròximes a qui fora segon alcalde després de la reinstauració de la democràcia en 1977, com l'anterior alcalde, Joan Ribó, així com Vicent Garcés i José Cabrera, que van exercir de regidors en l'equip de govern de Pérez Casado. Els intervinents han dedicat paraules de consol a la seua esposa, Júlia, i al seu fill Ricard.

Dol oficial i llibre de condol

L'alcaldessa va acordar este dimecres decretar tres dies de dol oficial a la ciutat durant els dies 14, 15 i 16 de gener de 2026 pe qui fora alcalde socialista de la ciutat. Durant este període, les banderes dels edificis municipals onejaran a mitja asta i s'han suspés tots els actes oficials organitzats per l'Ajuntament. El Consistori ha posat a la disposició de la ciutadania un llibre de condol perquè qui ho desitge faça arribar a la família de Pérez Casado unes paraules de tribut. El llibre romandrà exposat en el Saló de Cristall fins divendres en el següent horari:

• Dijous, 15 de gener: De 9 a 14 hores i de 17 a 20 h.
• Divendres, 16 de gener: De 9 a 14 hores i de 17 a 20.

Destacats