El pròxim eclipsi que podrà veure's des de València ja té data: serà en 2028 i deixarà un 'anell de foc'

València haurà d'esperar a 2028 per a veure un eclipsi anular, encara que en 2027 podrà gaudir d'un altre eclipsi solar que serà total en part d'Espanya

Guardar

Imatge d'un eclipsi solar anular (Generada per IA)
Imatge d'un eclipsi solar anular (Generada per IA)
Afegeix ValènciaExtra.com com a font preferida de Google de forma gratuïta. Mantén-te informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Activar ara

Després de l'històric eclipsi solar del 12 d'agost, molts valencians ja es pregunten quan podran tornar a mirar al cel per a disfrutar d'un fenomen astronòmic d'estes característiques. La resposta està més prop del que pareix: el 26 de gener de 2028 hi haurà un nou eclipsi solar visible des de tota la Comunitat Valenciana, encara que serà molt diferent del que acaba de travessar part del territori.

Serà un eclipsi solar anular, un fenomen que la Lluna se situa davant del Sol però no arriba a cobrir-lo per complet. En el moment de màxima ocultació, el disc lunar deixarà visible al seu voltant un brillant 'anell de foc'.

La data forma part d'una excepcional successió d'eclipsis solars que tindrà Espanya com un dels principals escenaris astronòmics entre 2026 i 2028. La Generalitat Valenciana destaca que, després de l'eclipsi total del 12 d'agost de 2026 i d'un altre eclipsi solar el 2 d'agost de 2027, arribarà l'eclipsi anular del 26 de gener de 2028, que podrà observar-se des de tot el territori de la Comunitat Valenciana.

Eclipsi solar des de Torrent
Eclipsi solar des de Torrent

València tindrà una altra cita amb el Sol en 2028

L'eclipsi del 26 de gener de 2028 serà especialment interessant per als aficionats a l'astronomia de la Comunitat Valenciana perquè la franja d'anularitat travessarà el territori valencià.

A diferència d'un eclipsi total, durant un eclipsi anular la Lluna no arriba a tapar completament el disc solar. Això ocorre perquè, des de la perspectiva terrestre, la grandària aparent de la Lluna és lleugerament inferior a la del Sol en eixe moment.

El resultat és un dels fenòmens més cridaners que poden observar-se en el cel: la silueta fosca de la Lluna queda envoltada per un cercle lluminós procedent del Sol.

La trajectòria prevista de l'eclipsi anular recorrerà la Península de sud-oest a nord-est i continuarà cap a les Balears. Entre les zones que travessarà es troben també diferents punts de la Comunitat Valenciana.

Uns xiquets veient l'eclipsi
Uns xiquets veient l'eclipsi

L'eclipsi de 2027 serà una altra oportunitat, però no serà total a València

Abans d'arribar a 2028 hi haurà una altra cita important: el 2 d'agost de 2027 es produirà un nou eclipsi solar total visible des d'Espanya.

No obstant això, els qui vulguen observar-lo des de València no podran disfrutar de la totalitat. La franja de totalitat de l'eclipsi de 2027 es desplaçarà principalment pel sud de la Península, mentre que en la Comunitat Valenciana el fenomen s'observarà de forma parcial.

Tres eclipsis en a penes tres anys

El calendari dels pròxims grans eclipsis solars visibles des d'Espanya queda així:

  • 12 d'agost de 2026: eclipsi solar total. La franja de totalitat travessà part de la Península i abastà la meitat nord de la Comunitat Valenciana.
  • 2 d'agost de 2027: nou eclipsi solar total. La totalitat es podrà contemplar principalment des del sud d'Espanya, mentre que a València serà parcial.
  • 26 de gener de 2028: eclipsi solar anular. La franja d'anularitat travessarà la Comunitat Valenciana i el fenomen serà visible des de tot el seu territori.

Esta concentració de fenòmens ha sigut batejada com el 'Trio d'Eclipsis' i convertix Espanya en un lloc especialment privilegiat per a l'observació astronòmica durant estos anys.