El Museu de Belles Arts de València amplia la col·lecció permanent amb una sala de Barroc espanyol

Guardar

21.01.14 Museo bellas artes
21.01.14 Museo bellas artes

El Museu de Belles Arts de València amplia l'espai expositiu de la seua col·lecció permanent amb la incorporació d'una desena d'obres d'art del Barroc espanyol.

La sala 10, situada a la planta baixa del Museu es recupera definitivament per a la col·lecció permanent i es converteix així en un nexe de comunicació entre les sales de la planta baixa, dedicades al Barroc valencià, i les de la primera planta, centrades en diferents escoles europees.

Segons ha explicat el director del Museu, Pablo González Tornel, és una sala que servirà per a "reflexionar sobre la pintura del Sis-cents", un segle en què va conviure la pintura naturalista i tenebrista juntament amb la pintura lluminosa i dinàmica.

"S'oferirà a l'espectador una visió polièdrica de les diferents, i a vegades antagòniques, tendències que van animar la pintura barroca. Des del realisme més descarnat fins a un exuberant colorisme", ha explicat el director.

El director del Museu ha enumerat les particularitats de les peces d'art del segle XVII que es posa a disposició del públic en la nova sala.

"Des dels magnífics retrats, un eqüestre de Carles II i un altre d'una anònima xiqueta signat per Joan Conchillos, a la pintura religiosa executada pels més refinats artistes de la cort dels Habsburg, com les dues obres de Vicente Carducho, el 'Crucificat' i la 'Conversió de Sant Pau', o una formidable 'Immaculada Concepció' d'Antonio Palomino", ha afirmat.

Per a González Tornel mereix menció especial "el magnífic llenç de José Jiménez Graciós, pintat per l'artista per a la capella de Sant Joan del Laterà al desaparegut convent de la Mercé, que dona compte del cosmopolitisme de la València durant el Sis-cents".

Ha afegit que "aquesta sala és, al mateix temps, una oportunitat per a valorar els artistes valencians del Barroc. A més d'un llenç de Vicent Guilló amb la imatge del Jesuset de Passió, destaquen, en particular, tres obres de Miquel March: dues representacions tenebristes de sant Onofre i sant Pau que donen compte de l'aprenentatge de March al taller napolità de Josep de Ribera, i un quadre d'altar, 'Sant Martí partint la capa', que mostren el gir del pintor cap a un llenguatge més colorista".

La nòmina de quadres que es poden contemplar pertanyen a fons propis del Museu. La incorporació d'obra pròpia a la col·lecció permanent és una de les línies de gestió que està desenvolupant González Tornel.

Llista d'obres

Vicente Carducho (1576-1638)'Crist a la creu'1632. Oli sobre tela, 163,5 x 109 cm

Vicente Carducho (1576-1638)'Conversió de sant Pau'1621. Oli sobre tela, 102,4 x 83,6 cm

Joan Conchillos Falcó (1641-1711)'Retrat de xiqueta'1684. Oli sobre tela, 85,2 x 70 cm

José Jiménez Donoso (ca. 1632 - 1690)'Fundació de la basílica de Sant Joan de Laterà'Oli sobre tela, 242 x 200 cm

Vicent Guilló (1647-1698)'Jesuset de Passió'ca. 1691-1698. Oli sobre tela, 105 x 70 cm

Miquel March (ca. 1633 - 1670)'Ssnt Martí partint la capa amb el pobre'Oli sobre tela, 201,5 x 160,9 cm

Miquel March (ca. 1633 - 1670)'Sant Onofre'Oli sobre tela, 189 x 136 cm

Miquel March (ca. 1633 - 1670)'Sant Pau ermità'Oli sobre tela, 193 x 143 cm

Acisclo Antonio Palomino de Castro y Velasco (1653-1726)'Immaculada Concepció'1698. Oli sobre tela, 193 x 126 cm

Escola de Diego Velázquez (1599-1660)'Carles II a cavall'Oli sobre tela, 204 x 143 cm

Destacats