Dos trets de focs artificials il·luminaran València este cap de setmana amb motiu de la celebració de la Setmana Santa Marinera 2026. I és que en la matinada del dissabte 4 al diumenge 5 d'abril, la façana marítima de la ciutat viurà un dels moments més especials d'esta celebració. Sota el nom de La Trencà de Perols, els barris del Cabanyal, Canyamelar i Grau s'inundaran de tradició per a celebrar la Resurrecció de Crist; una celebració que, com era d'esperar, vindrà acompanyada de pólvora.
Dos castells de focs artificials encendran València este dissabte
La pirotècnia Tamarit serà l'encarregada de disparar, en la plaça del Rellotge, un conjunt d'artificis blancs i violeta, seguit d'un bombardeig que, durant 214 segons, anunciaran la Resurrecció de Crist. Este espectacle pirotècnic arrancarà a les 00:00 hores.
També a la mitjanit de dissabte a diumenge, els veïns i veïnes d'estos barris mariners de la ciutat se sumaran a la celebració i llançaran aigua i vaixella des dels balcons en senyal de festa, mentre que les confraries i germandats llançaran caixes pirotècniques, que faran que el cel de València passe de la foscor a la llum. A més, en eixe mateix moment, la decoració es canviarà per una més alegre.

Però la Trencà de Perols no acabarà ací. I és que, aproximadament, a les 01:00 hores, quan el Crist ressuscitat arribe al carrer Martí Grajales – al costat del Mercat del Cabanyal – de nou la pirotècnia Tamarit dispararà un espectacle de focs artificials amb una gran varietat d'artificis que posaran el colofó pirotècnic a la Setmana Santa Marinera de València 2026. En total, es cremaran 44 quilos de pólvora.
Sens dubte, es tracta d'un dels actes únics de la Setmana Santa que donarà pas a una desfilada encara més icònica: la Desfilada de Resurrecció, que se celebrarà el diumenge, 5 d'abril.
Així serà la Desfilada de Resurrecció de la Setmana Santa Marinera, única a Espanya
Declarada Festes d'Interés Turístic Nacional en 2011 i Medalla d'Or de la Ciutat de València en 2016, la Setmana Santa Marinera està inundant els carrers de processons i passos que captiven a tots els i les visitants. No obstant això, si hi ha algun acte que destaca, sens dubte, eixe és la Desfilada de Resurrecció, considerada única a Espanya.
Però, què la fa tan especial? En primer lloc, es tracta d'una desfilada en la qual desapareixen les imatges i els passos tan característics de les processons de Setmana Santa, però a més les marxes alegres i festives s'unixen amb els aplaudiments de la gent en veure passar, caminant, als personatges bíblics que canvien els seus atributs per flors per a llançar-les al públic assistent.

El recorregut de la Desfilada de Resurrecció 2026 serà el següent: Mercat del Cabanyal, carrer Mediterrani, Escalante, Pintor Ferrandis, plaça de l'església dels Àngels, carrer Pedro Maza, de la Reina, plaça de la Setmana Santa Marinera de València, carrer Doctor J.J. Dómine, avinguda del Port, carrer Crist del Grau, Ernesto Anastasio, Francisco Cubells, del Rosari i plaça de l'església del Rosari.
La Setmana Santa Marinera de València
La Setmana Santa Marinera s'alça com una de les celebracions més representatives de la identitat del poble valencià. Conformada per 31 confraries i prop de 80 processons, esta festivitat inundarà de tradició els barris mariners de la ciutat.
La fe dels homes i dones que vivien prop de la mar donà origen a esta festa que ve celebrant-se, des de temps immemorials, “allí on la ciutat s'abraça amb el Mediterrani”. Els barris del Grau, Canyamelar i Cabanyal, antic poble marítim, són testimonis de com la seua gent ha sol·licitat protecció a la mar en els moments més difícils. Una relació entre la religió i la mar, costums de la gent marinera, que no només han quedat impregnades en el refranyer popular, que deia “Si a Déu vols pregar, posat en la mar”, sinó que també han quedat reflectides en allò que hui en dia coneixem com a Setmana Santa Marinera.


