Sanitat inicia l'1 d'octubre la vacunació contra virus respiratoris en grups clau

Guardar

Vacunació en una residència de persones majors
Vacunació en una residència de persones majors

La Conselleria de Sanitat iniciarà el pròxim 1 d'octubre la campanya de vacunació enfront dels virus respiratoris amb els col·lectius més vulnerables: persones majors en residències, persones amb discapacitat de centres especials, lactants menors de 6 mesos i alumnat del segon cicle d'infantil (menors de 3 a 6 anys).

Per part seua, la campanya de vacunació enfront de la grip dirigida a la resta de la població arrencarà el 15 d'octubre en tota la Comunitat Valenciana, prioritzant als grups de risc.  

El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, ha explicat que la campanya de vacunació enfront dels virus respiratoris (grip, COVID-19 i VRS) "comença prioritzant als col·lectius més fràgils, amb la finalitat que estiguen protegits abans de l'arribada del fred i de la major circulació de virus respiratoris”.

En relació amb la vacunació escolar, ha recordat que “els col·legis ja disposen d'un protocol específic per a començar la vacunació enfront de la grip als nens i nenes dels centres educatius el pròxim 1 d'octubre. Els pares podran optar per immunitzar als seus fills en el mateix centre escolar, la qual cosa facilita la conciliació”, ha assenyalat Marciano Gómez.

Este mateix dia començarà també la campanya enfront del VRS en lactants menors de 6 mesos, que des de fa dos anys reben immunització durant la temporada de circulació del virus. Els nascuts a partir de l'1 d'octubre s'immunitzaran en les maternitats dels hospitals i els nascuts prèviament, des de l'1 d'abril fins a l'1 d'octubre, en els centres de salut.

L'impacte d'esta mesura ha permès evitar més del 80% dels ingressos hospitalaris en lactants des de la seua posada en marxa en els dos últims anys.

Cal recordar que la infecció per este virus és universal i en la infància és la causant de la gran majoria de casos de bronquiolitis en lactants. Esta malaltia pot cursar amb complicacions a curt i mitjà termini, podent ocasionar infeccions bacterianes com a pneumònies i otitis i quadres de sibilàncies persistents durant els primers cinc anys de vida.

Per primera vegada s'immunitzarà a adults enfront del VRS

Enguany, atés que el VRS també afecta de manera greu a persones majors, per primera vegada en la Comunitat Valenciana s'immunitzarà enfront del VRS a persones de 60 anys o majors que viuen en residències i a adults amb un sistema immunitari compromés, col·lectius especialment vulnerables davant possibles complicacions.

Este virus afecta a les edats extremes de la vida amb major gravetat. Per això, “per a la campanya d'enguany hem inclòs també la immunització de les persones que viuen en residències de majors, amb la finalitat d'evitar riscos davant una infecció que pot comportar major risc d'hospitalitzacions”, ha subratllat el conseller.

Així mateix, es vacunarà enfront del VRS a persones de 18 anys o més que hagin estat trasplantades de pulmó o de precursors hematopoètics, grups en els quals la infecció pot ser especialment greu.

El conseller ha destacat el compromís del Consell amb la protecció de la salut, especialment la de les persones més vulnerables, que ha portat a introduir per primera vegada en la Comunitat Valenciana, la immunització enfront del VRS en adults. Així mateix, ha insistit en la importància de les vacunes per a prevenir les malalties que provoquen els virus respiratoris i ha convidat a la població al fet que participe en la campanya de vacunació, “perquè vacunar-se significa cuidar-se a un mateix i protegir el nostre entorn, i la vacuna és una mesura senzilla i segura que salva vides cada any”, ha puntualitzat.

Majors en residències i centres de discapacitat

Una de les principals novetats de la campanya d'enguany és la inclusió de la vacunació enfront del Virus Respiratori Sincicial en les persones majors que viuen en residències, aproximadament uns 35.000 majors.

Este grup rebrà de manera conjunta les tres dosis de les vacunes enfront dels virus respiratoris (grip, covid i VRS) gràcies a la mobilització dels professionals sanitaris que es desplaçaran als centres.

De la mateixa manera, les persones amb alguna mena de discapacitat que residixen en centres especials també començaran a vacunar-se enfront de la grip i covid 19 el pròxim 1 d'octubre. A més s'immunitzarà enfront del VRS als usuaris majors de 60 o amb sistema immunitari compromés.

Campanya vacunació en col·legis

La Conselleria de Sanitat, en col·laboració amb la d'Educació, ha remès ja als centres el protocol per a la vacunació escolar. Enguany, podran immunitzar-se en el col·legi els alumnes dels tres cursos del 2n cicle d'Infantil, si les famílies opten per esta modalitat.

La iniciativa, posada en marxa l'any passat, va tenir una gran acceptació, amb 38.417 escolars vacunats: 6.149 a Castelló, 19.327 a València i 12.941 a Alacant.

La vacuna utilitzada s'administra per via nasal, és a dir, no requerix burxada i està especialment dissenyada per a la infància. Es tracta d'una vacuna segura i eficaç, perquè reduïx a la meitat el risc d'emmalaltir i evita fins a 8 de cada 10 ingressos hospitalaris per grip en els més petits. S'administra amb una petita dosi en cada fossa nasal i es tracta d'una vacuna trivalent.

La Generalitat va incorporar per primera vegada la vacuna intranasal, en la campanya enfront de la grip de 2023. Esta vacuna evita la burxada als més petits, ja que se subministra en forma d'aerosol nasal i entre els seus beneficis destaca que neutralitza el virus en la via d'entrada, la mucosa nasal.

Destacats