La Conselleria de Sanitat ha ampliat la xarxa de centres de vacunació internacional per a garantir aquesta prestació en tots i cadascun dels departaments de salut. D'esta manera, els 24 departaments de salut del sistema valencià ofereixen ja atenció a la persona viatgera i la possibilitat d'administrar-se les vacunes pertinents gràcies a la creació dels nous centres de vacunació internacional de l'Hospital de la Ribera, Francesc de Borja de Gandia, Arnau de Vilanova-Llíria, Verge dels Lliris d'Alcoi, Requena, Torrevieja, Marina Baixa de la Vila Joiosa, Dénia i Manises, que es van incorporar als ja existents en la resta de departaments.
En este sentit, cal destacar que la Comunitat Valenciana ha sigut una de les primeres autonomies que ha implantat un Centre de Vacunació Internacional en cada departament de salut, millorant i complementant l'oferta dels tres centres de vacunació de Sanitat Exterior existents en la Comunitat.
Aix
Des de Salut Pública es recorda la importància d'acudir als Centres de Vacunació Internacional davant els viatges a l'estranger. Es tracta d'un servei sanitari que oferix assessorament i una atenció individualitzada i integral al viatger internacional, a través de consells sanitaris i de l'administració de les vacunes obligatòries i recomanables, a
En este sentit, el director general de Salut Pública, Juan Beltrán, ha destacat la col·laboració entre Salut Pública i Medicina Preventiva en la immunització dels qui viatgen des de la Comunitat Valenciana fins a l'estranger, "no sols per a preservar la seua pròpia salut sinó també per a evitar la propagació internacional de malalties". En este punt ha subratllat també la importància d'acudir als Centres de Vacunació Internacional després del viatge "en el cas que s'haja produït alguna circumstància anòmala durant el mateix que requerisca consulta sanitària".
Així mateix, en cas de
Durant l'any passat un total de 15.307 viatgers es van vacunar en la Comunitat Valenciana. Per províncies, van anar 1.977 a Castelló, 7.923 a València i 5.407 a Alacant.
Centres de Vacunació Internacional
Els centres de vacunació internacional de la Comunitat Valenciana estan situats en un centre hospitalari i principalment estan atesos per professionals del servei de Medicina Preventiva.
Estos centres desenvolupen un paper fonamental a l'hora de promoure una educació sanitària i informar la població viatgera amb la finalitat de protegir la salut pública i evitar la possible importació de malalties contretes durant la seua estada en altres països. En este sentit, oferixen, com a mesures preventives, tractaments de profilaxis enfront de la malària, en aquells casos que siga necessari, aix
Segons el director general "esta labor és fonamental no sols per a protegir la salut individual dels qui viatgen a destinacions amb requisits específics de salut, sinó també com a part de les estratègies de salut pública, en contribuir a la prevenció i el control de malalties".
Beltrán recomana que "tot viatger que planege visitar un país en desenvolupament demane la cita en un centre especialitzat en medicina del viatger amb suficient antelació per a ser valorat entre quatre i huit setmanes abans de l'eixida".
Els dos riscos més comuns en els viatges internacionals són, d'una banda, la possible exposició a mosquits i, per un altre, l'exposició a l'aigua i aliments contaminats i el risc d'infeccions associades, principalment en regions tropicals i subtropicals.
Així mateix, en els viatges internacionals s'han de tindre en compte altres factors de risc com la radiació solar, la calor i la humitat, les picades de paparres o el contacte amb animals, que poden ser vectors de malalties infeccioses, a