Pacha: “La implicació col·lectiva és essencial per a construir un municipi lliure de violència masclista”

Des de l’àrea d’Igualtat de l’Ajuntament de Foios s’ha desplegat una completa programació per al 25N que es complementa amb el treball que es realitza durant tot l’any

Guardar

25N en Foios
25N en Foios

Foios torna a situar la igualtat i la defensa dels drets de les dones al centre de l'agenda pública amb motiu de la commemoració del 25 de Novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Al llarg d'esta setmana, el municipi desplega una completa programació d'activitats culturals, tallers, taules redones i propostes artístiques amb la voluntat de sensibilitzar la ciutadania i promoure una reflexió profunda sobre la necessitat de continuar treballant per un poble més just, segur i igualitari.

En este context, parlem amb el regidor d'Igualtat, Juan Antonio Pacha, que destaca el compromís ferm del consistori en la lluita contra qualsevol forma de violència masclista. Pacha posa en valor els recursos que l'Ajuntament posa a disposició de la població i subratlla la importància de conscienciar, especialment les persones més joves, sobre la gravetat d'un problema que sovint es manifesta de manera subtil, però que continua vulnerant els drets de les dones.

Quins són els objectius principals que l'Ajuntament de Foios espera aconseguir amb la programació de la setmana del 25N?

  1. Visibilitzar la violència masclista: Fer evident davant la ciutadania les diferents formes de violència de gènere, perquè no es normalitzen ni siguen invisibles. 
  2. Sensibilitzar a tota la població: No només a les víctimes, sinó a tota la població (homes, dones, joves, gent gran), perquè la lluita contra la violència de gènere és cosa de tots i totes.
  3. Promoure la implicació ciutadana: Involucrar les entitats locals, associacions i la ciutadania en general per col·laborar en la prevenció, la denúncia i l’acompanyament a les víctimes. 
  4. Donar recursos educatius i formatius: A través de xerrades, tallers i debats (per exemple sobre violència digital, coeducació, defensa personal) per proporcionar eines de prevenció i empoderament. 
  5. Reafirmar el compromís institucional: Mostrar que l’Ajuntament té un compromís ferm i continu per combatre esta xacra, no només durant el 25N, sinó de manera estructural. 
  6. Suport a les víctimes: Crear un espai simbòlic i real (amb homenatges, lectura de manifestos, etc.) que reconega el dolor de les víctimes i reivindique els seus drets. 

En resum, la Regidoria d’Igualtat de l’Ajuntament de Foios vol utilitzar esta programació com una eina educativa, social i política per reforçar la consciència col·lectiva contra la violència de gènere i fomentar un canvi de mentalitat profund.

Quin paper té la col·laboració amb entitats locals per a dur a terme la programació d’enguany?

La col·laboració amb les entitats locals és fonamental per a dur a terme la programació del 25N a Foios, sobretot estar recolzat per l’Associació Dones de Foios i per l’Associació Ames de Casa Tyrius Foios. Gràcies a elles i a associacions culturals, esportives, educatives i socials, les activitats arriben a més públic i es reforça el treball comunitari. Estes entitats aporten recursos, espais, idees i voluntariat, fent possible una programació diversa i arrelada al municipi. La implicació del teixit associatiu garantix que la lluita contra la violència de gènere siga un compromís compartit per tot el poble.

Com s'involucra la població més jove, incloent-hi xiquets i xiquetes?

La població més jove participa mitjançant accions educatives i de sensibilització que es duen a terme tant als centres escolars com en activitats comunitàries. A més, els adolescents tenen un paper destacat en activitats com el podcast ‘Dones que inspiren de Foios’, on poden expressar les seues reflexions i donar veu a la seua generació. Amb estes iniciatives, la Regidoria d’Igualtat busca que la conscienciació i la lluita contra la violència de gènere arriben també a la ciutadania més jove, fomentant valors de convivència, empatia i igualtat des de les primeres etapes de la vida.

El regidor d'Igualtat de Foios, Juan Antonio Pacha, en el 8M
El regidor d'Igualtat de Foios, Juan Antonio Pacha, en el 8M

Quines mesures s’ha previst des de l’àrea d’Igualtat per continuar treballant en igualtat i prevenció de violència de gènere més enllà de la setmana del 25N?

Des de l’àrea d’Igualtat de Foios no només es treballa per commemorar el 25N, sinó que tenim un pla estratègic (Pla d’Igualtat 2023-2026) i accions de llarga durada (educació, espai públic, col·laboració) per mantenir viu el compromís amb la igualtat i la prevenció de violències tot l’any.

Com es pot aconseguir que tota la ciutadania de Foios participe activament en la lluita contra la violència de gènere?

Perquè tota la ciutadania de Foios participe activament en la lluita contra la violència de gènere és clau reforçar la sensibilització, la formació i la participació comunitària. Treballar amb escoles, associacions i col·lectius locals permet que el missatge arribe a totes les edats, mentre que accions visibles a l’espai públic i activitats participatives fomenten que cada veí i veïna se senta part de la solució. La implicació col·lectiva és essencial per a construir un municipi lliure de violència masclista.

Programación 25N a Foios

Este dimars, 25 de novembre, a les 19.30 hores, serà la lectura del manifest a l’entrada del Centre de Persones Majors de Foios. En finalitzar l’acte, es realitzarà un homenatge a les dones assassinades, xiquetes i xiquets en l’any 2025. 

El podcast interactiu ‘Veus femenines de Foios’, que permetrà compartir experiències de manera dinàmica en una activitat que combina comunicació, perspectiva de gènere i empoderament, se celebrarà dimecres 26 de novembre, a les 18.00 hores, a la sala polivalent de l’edifici de Serveis Socials. 

Lectura del manifest del 25N a Foios
Lectura del manifest del 25N a Foios

Dijous 27 de novembre, a les 17.30 hores, la Mancomunitat del Carraixet ha convocat una concentració a Vinalesa amb motiu del 25N, en la qual es llegirà un manifest per part dels cinc regidors dels pobles de la Mancomunitat i es retrà homenatge a les víctimes per violència de gènere i violència vicària. 

Finalment, la xarrada col·loqui ‘Coeducació per combatre la violència de gènere’, impartit per Ana Huerta i Isa Descals, posarà fi a les activitats de la setmana del 25N el divendres 28 de novembre, a les 19.00 hores, a la sala polivalent del Centre de Persones Majors de Foios. 

Arxivat a:

Destacats