La Generalitat, a través de la Direcció General de Turisme de la Comunitat Valenciana, ha donat de baixa a un total de 18.304 vivendes d'ús turístic (VUT) inscrites en el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana durant este any 2025, en no complir amb els requisits de la nova normativa com la falta de referència cadastral o NIF, entre d'altres.
Es tracta d'habitatges que no complixen els requisits de la normativa vigent, el decret llei 9/2024 de modificació de la normativa reguladora dels habitatges d'ús turístic, aprovat l'agost de 2024.
A més, la Direcció General de Turisme actualment està treballant en dos fases addicionals de depuració del Registre que afecten en la totalitat a prop de 14.500 vivendes més. En concret, la primera d'elles repercutirà a 11.029 vivendes turístiques, en les quals es revisarà la validesa dels informes de compatibilitat urbanística per a ús turístic (ICUS); i la segona fase prevista incidirà en altres 3.394 vivendes, en les quals es depuraran les referències cadastrals duplicades.
La consellera d'Indústria, Turisme, Innovació i Comerç, Marián Cano, que ha fet públiques estes xifres este dijous durant l'acte de Nadal de l'Associació d'Hotels i Allotjaments Turístics d'Alacant (APHA), ha valorat de forma molt positiva el balanç d'este primer any d'aplicació del decret-llei 9/2024, que regula les VUT a la Comunitat Valenciana.
Cano ha aprofitat este context que ha reunit el sector de l'allotjament turístic de la província alacantina per subratllar que “esta normativa, que va complir el passat mes d'agost el seu primer aniversari des de la seua entrada en vigor ha suposat una profunda transformació en un dels subsectors turístics més rellevants i dinàmics de la nostra economia”.
Així, ha destacat que esta norma és important perquè el creixement turístic experimentat enguany “s'estiga fent baix un model sostenible i coordinat, respectant el medi ambient i en un destí turístic que evita la saturació i preserva la qualitat de destí”.
Lliurament del Premi Excel·lència APHA 2025
Durant este tradicional acte nadalenc d'APHA, Marián Cano ha fet entrega del Premi Excel·lència 2025 de la citada associació provincial, i que enguany ha recaigut en MSC Cruceros.
Cano ha felicitat l'entitat guardonada en esta edició, per la seua contribució a l'impuls econòmic i turístic del destí Alacant i pel seu paper clau en el desenvolupament del turisme de creuers a la província.
Durant la seua intervenció, la consellera ha destacat l'“excel·lència, innovació i compromís” del teixit empresarial turístic, subratllant que el sector hoteler i d'allotjaments “és estratègic per al creixement i la competitivitat de la Comunitat Valenciana”.
Així mateix, ha posat en valor el fort creixement del turisme de creuers, que l'últim any va deixar a Alacant més de 235.000 passatgers i un impacte econòmic superior a 65 milions d'euros, reafirmant la importància de consolidar-se com a port base en la Mediterrània.
Per últim, Cano ha agraït el treball d'APHA i de tot el sector per situar Alacant “entre els destins més competitius d'Espanya i Europa”, i ha reafirmat el compromís de la Generalitat amb un model turístic basat en la qualitat, la sostenibilitat i la innovació.