La memòria de la DANA del 29 d'octubre de 2024 tornarà este dissabte als carrers de València. La plaça de la Verge serà l'escenari d'una nova concentració convocada sota el lema ‘Mazón a presó’, una protesta amb la qual les organitzacions participants volen reivindicar que la tragèdia no quede en l'oblit i tornar a posar el focus sobre la gestió de l'emergència per part de l'anterior Consell.
La mobilització tindrà lloc este dissabte 29 d'agost, coincidint amb els 22 mesos transcorreguts des de les inundacions que van deixar 231 víctimes mortals a la província de València. La convocatòria reunix més de 200 entitats cíviques, socials i sindicals, a més d'associacions de víctimes, els Comités Locals d'Emergència i Reconstrucció (CLER) i l'Acord Social Valencià (ASV).
Els col·lectius promotors han presentat la protesta com una nova mostra que la societat valenciana continua reclamant responsabilitats per l'ocorregut durant aquella jornada. El seu missatge gira entorn d'una idea: la memòria de les víctimes.
22 mesos després, les preguntes seguixen sobre la taula
Els organitzadors asseguren que han passat 22 mesos des de la DANA i que encara queden qüestions que, al seu juí, no han rebut una resposta suficient. Entre elles situen el moment en què es va enviar l'alerta a la població, les decisions adoptades durant les hores més crítiques i la possible responsabilitat política per la gestió de l'emergència.
Entre les qüestions que plantegen figuren per què l'alerta va arribar tard, qui ha de respondre per les decisions que no es van prendre, quantes vides podrien haver-se salvat o quina responsabilitat correspon a qui ocupava la Presidència de la Generalitat durant l'emergència.
Durant la concentració, representants de les associacions de víctimes i dels CLER seran els encarregats de formular públicament estes preguntes davant els assistents. La protesta també tornarà a reclamar l'eixida de Carlos Mazón de la primera línia política. El lema de la concentració posa directament el focus en l'expresident de la Generalitat i en la seua actuació durant la DANA.
Els col·lectius convocants sostenen que la tragèdia natural va acabar convertint-se en una catàstrofe humana pel que consideren una actuació negligent del Govern valencià. En el seu comunicat, defenen a més que les víctimes mortals podrien haver-se evitat si s'hagueren adoptat determinades mesures durant l'emergència.
La concentració tindrà també un component d'homenatge i reivindicació. L'acte comptarà amb l'actuació del cantautor Pau Alabajos i les collas de tabal i dolçaina seran les encarregades de posar el tancament a la mobilització, seguint el mateix format utilitzat en anteriors protestes.
Una protesta que continua mes a mes
Les mobilitzacions s'han succeït durant els últims mesos per a mantindre viva la reivindicació de les víctimes i reclamar responsabilitats polítiques per la gestió de l'emergència. L'última va tindre lloc el dimecres 29 de juliol a València i va estar acompanyada d'una particular vetla simbòlica en la plaça Manises.
Víctimes de la DANA i representants d'al voltant de 200 entitats van participar llavors en l'homenatge a les 231 persones que van perdre la vida durant la barrancada del 29 d'octubre de 2024. Ara, un mes després, les organitzacions tornen als carrers. La nova cita pretén tornar a posar en primer pla les preguntes sobre aquella jornada i recordar que, quasi dos anys després de la tragèdia, l'exigència de respostes continua present.


