La Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil creu que el PSOE hauria cessat l'exministre i exdirigent socialista José Luis Ábalos i al seu exassessor Koldo García després de descobrir que els dos haurien "pogut percebre ingressos per ajudar a altres empreses a esquena del partit", un extrem del qual estaria al corrent el fins hui 'número tres' dels socialistes, Santos Cerdán.
Així es detalla en l'informe que els agents han aportat al jutge del 'cas Koldo' en el Tribunal Suprem, al qual ha tingut accés Europa Press, en el qual l'UCO arreplega àudios en els quals es detalla que Cerdán va parlar amb Ábalos i amb Koldo per a tractar de frenar el "soroll" que li havia arribat de diferents territoris sobre estes suposades mossegades.
L'UCO sosté que, en realitat, el que hi havia eren "dos operatives: una associada a Cerdán, que seria l'encarregat de gestionar els pagaments i que no estaria sent objecte de retret, i una altra aparentment desvinculada de Cerdán". Esta última va arribar a alçar "por i preocupació" en el llavors secretari de Coordinació Territorial del PSOE.
Tot va ocórrer el gener de 2021, quan Cerdán va mantindre una conversa amb Koldo després d'haver sentit que este "hauria sol·licitat diners a empreses xicotetes a canvi d'adjudicar-los contractes". L'exassessor d'Ábalos va reconéixer haver ajudat estes, però sense haver rebut cap compensació.
Per a la Guàrdia Civil és "cridaner que per part de Cerdán se li estiguera recriminant a Koldo haver demanat diners a empreses per adjudicar-los contractes, al mateix temps que reconeixen haver-se entregats diners derivats de licitacions atorgades pel Ministeri".
"PERQUÈ DESCONFIES DE MI, PREFERISC MARXAR-ME"
Koldo va arribar a donar detalls de "tot el seu patrimoni i la procedència d'este", però les explicacions no van semblar convéncer a Cerdán. Això va portar al fet que Koldo amenaçara d'abandonar el seu lloc, arribant a demanar -si això ocorria--, una compensació per a poder subsistir. "Perquè desconfies de la meua persona, jo preferisc marxar-me", li va etzibar.
El llavors assessor d'Ábalos va assegurar a Cerdán que li havien "promés guanyar quatre mil polits". "I sí no José (Ábalos), segur que buscarà un lloc per a mi", va afegir. Koldo, no obstant això, va reconéixer haver rebut "regals" de les "47 empreses" a les quals va ajudar, en forma de "goles, xampany, vi o un pernil".
A eixa discussió es va unir poc després Ábalos, que "va pretendre no conéixer les empreses concretes a les quals havia ajudat", segons l'UCO. Després que el ministre abandonara la conversa, Cerdán va tornar a insistir i va demanar a Koldo que li donara explicacions i reconeguera si havia "agafat diners d'algun empresari".
Cerdán, inicialment, hauria "tractat de defendre a Koldo", amb la creença que el seu increment patrimonial vi per una herència. "Però clar, em ve soroll d'Aragó, em ve soroll d'Euskadi, em ve soroll d'Andalusia (...) Koldo, tots t'utilitzen segurament es beneficien uns altres. T'utilitzen i el mort et cau a tu", li va dir Cerdán.
"JOSÉ LUIS, AIXÒ ENS POT PERJUDICAR"
En un punt, Koldo li va dir que abans de parlar amb Ábalos hauria d'haver anat primer a ell. "Abans de parlar amb ell, que s'acollona, parla amb mi", va etzibar. Cerdán li va contar que la revelació la va fer a casa d'Ábalos. "Estàvem parlant de tot i tal, i dic, em preocupa el soroll que hi ha José Luis, això ens pot perjudicar", va indicar.
Koldo va tractar d'interrompre-li, però Cerdán li va repetir: "Xe, cal parar el soroll!, i punt, ja t'ho he dit". La Guàrdia Civil creu que "esta qüestió a la integritat de Koldo aparentment no hauria afectat la relació entre este i Cerdán".
No obstant això, els agents subratllen que, "sota este context en el qual es va qüestionar la integritat de Koldo i indirectament també la d'Ábalos per haver rebut presumptament pagaments d'empresaris a part dels percebuts de Cerdán, el 12 de juliol de 2021 Ábalos va ser destituït com a ministre de Transports, abandonant Koldo el seu càrrec al costat d'ell".