La indignació pel desnonament de Maricarmen Abascal, una dona de 87 anys que ha sigut forçada a abandonar la vivenda en la qual residia des de fa set dècades a Madrid, ja ha arribat a València. I és que la plaça de l'Ajuntament serà l'escenari d'una manifestació convocada pel Sindicat de Llogateres per a mostrar el seu suport a l'anciana i denunciar la situació que travessen milers de persones davant la crisi de la vivenda.
La mobilització començarà este diumenge a les 19:00 hores i pretén convertir el cas de Maricarmen en un símbol de les dificultats que afronten nombrosos inquilins per a mantindre la seua llar. El col·lectiu ha difós la convocatòria a través de les xarxes socials amb un missatge contundent: “Estem fartes. Ocupem la plaça per totes les Maricarmen”.
La protesta valenciana s'afig a les mobilitzacions que s'estan desenvolupant a Madrid després del desnonament de l'anciana, un cas que ha provocat una àmplia reacció social i ha tornat a situar l'accés a la vivenda en el centre del debat.
El desnonament d'una dona de 87 anys que ha commocionat Espanya
Maricarmen Abascal, que té una discapacitat reconeguda del 50%, va ser desnonada el passat dimecres de la seua vivenda en el barri madrileny de Retiro, on havia viscut durant els últims 71 anys. La dona va haver d'abandonar el pis en el qual havia desenvolupat gran part de la seua vida i, després d'acomiadar-se del seu llar, va patir un quadre d'esgotament sever que va obligar a ingressar-la en l'Hospital Gregorio Marañón de Madrid.
La seua situació ha generat una ona d'indignació que ha transcendit l'àmbit de la capital. El cas s'ha convertit en un dels principals focus de les reivindicacions dels col·lectius d'inquilins, que reclamen mesures per a evitar que altres persones travessen circumstàncies similars.
La mateixa Maricarmen ha volgut aprofitar la repercussió del seu cas per a reclamar canvis legals. Este dissabte, va difondre un vídeo a través del Sindicat d'Inquilines en el qual es va dirigir al president del Govern, Pedro Sánchez, per a demanar que el Consell de Ministres aprove este dimarts el conegut com a 'decret Maricarmen'.
L'anciana considera que esta mesura ha de ser un primer pas per a modificar el sistema que ha permés el seu desnonament i evitar que altres persones hagen de passar per una situació semblant. “Vull que el que m'ha passat a mi servisca perquè no li passe a altres persones, vull que servisca perquè la gent lluite i perquè es canvien les lleis que han permés el meu desnonament”, va exposar en el vídeo.
Acampada i protestes a Madrid per la crisi de l'habitatge
La reacció al desnonament també s'ha deixat notar en la Porta del Sol de Madrid. Després d'una gran mobilització que va reunir aproximadament 25.000 persones, centenars de manifestants van romandre en la zona durant la nit. Unes 500 persones, d'acord amb les mateixes fonts, van dormir davant de la Reial Casa de Correus en una acampada que busca prolongar-se, almenys, fins a la celebració del Consell de Ministres d'este dimarts.
Els participants han organitzat distintes activitats per a mantindre la protesta, entre elles tallers de pancartes, ioga i un dinar popular. Mentres Madrid manté les mobilitzacions, València se sumarà este diumenge a les reivindicacions amb una concentració en ple centre de la ciutat. La plaça de l'Ajuntament es convertirà així en punt de trobada per a aquells que vulguen mostrar el seu suport a Maricarmen i reclamar mesures enfront dels desnonaments i les dificultats d'accés a l'habitatge.


