La vicepresidenta primera i consellera de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, ha afirmat que “el Consell aposta pel benefici superior del menor en prioritzar les famílies acollidores en l'adopció”.
Durant la inauguració del VII Congrés Internacional sobre l'Interés Superior de la Infància i l'Adolescència, que per primera vegada té lloc a la Comunitat Valenciana, Susana Camarero ha agraït a l'Associació Estatal d'Acolliment Familiar (ASEAF) l'elecció de València com a seu de l'esdeveniment, “una mostra de suport a les polítiques socials de la Generalitat en matèria d'acolliment, en la qual estem avançant en la modificació de la normativa autonòmica d'acolliment familiar”, ha apuntat.
La trobada, a la qual assistixen més de 350 persones, reunix professionals, famílies i entitats per a avançar en un sistema de protecció més estable i familiar, on es reduïsquen les transicions innecessàries dels menors.
A este respecte, Camarero ha explicat que en la Comunitat Valenciana, un total de 3.800 menors formen part del sistema de protecció, dels quals 1.833 estan actualment en acolliment familiar, més de 1.200 en família extensa i quasi 600 en família educadora.
“Este reflexa que el sistema està avançant en la direcció correcta, però també evidencia que hem de seguir reforçant este camí, perquè cada infant que podem traure d'un centre per a portar-lo a una família suposa més estabilitat, més afecte i un millor desenvolupament emocional”, ha puntualitzat la consellera.
Camarero ha afegit que “cada transició innecessària és una ferida; cada estabilitat guanyada és una victòria, per això estem modificant el decret d'acolliment familiar, per a fer-lo més humà, més lògic, més flexible, per a fer més fàcils els tràmits, per a facilitar que les famílies puguen oferir-se, per a eliminar barreres que mai haurien d'haver existit i, sobretot, per a garantir que cada decisió es pren pensant en l'estabilitat del menor”.
Una de les mesures més rellevants d'esta modificació és la incorporació del “doble oferiment”, que permetrà prioritzar les famílies acollidores en els processos d'adopció quan siga jurídicament possible i el menor haja generat un vincle segur amb elles.
La vicepresidenta primera ha justificat esta mesura “perquè el que danya no és el vincle, el que danya és trencar-lo i l'objectiu és reduir les transicions i la ruptura dels llaços familiars dels menors en les seues famílies d'acollida, permetent a estes que puguen adoptar si són idònies”.
La vicepresidenta primera i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge ha afirmat que “eixe congrés naix amb una idea clara, que compartim plenament des de la Generalitat, com és situar l'interés superior del menor, com a eix vertebrador de totes les decisions que afecten la seua vida, el seu benestar i el seu futur; quan parlem d'infància, no estem gestionant expedients, estem cuidant vides”.
Camarero ha assenyalat que “la Comunitat Valenciana és una terra acollidora per naturalesa, i queda especialment demostrat quan parlem d'acolliment familiar, de famílies que obrin sa casa, que dediquen son temps, son afecte, sa estabilitat, son projecte vital”.
Camarero s'ha referit igualment a la manera en què el Consell construïx un sistema “coordinat, professionalitzat i profundament humà”, amb la posada en marxa de la Taula Valenciana d'Acolliment i Adopció, que reunix entitats, associacions, famílies i administració, per a dissenyar junts les solucions que els menors mereixen.
“D’eixa escolta han sorgit millores que ja s’estan notant, com la regularitat dels pagaments, una reivindicació històrica que ha aconseguit solucionar este Consell; l’ampliació de deduccions fiscals per a totes les modalitats de família acollidora; o les ajudes específiques per a famílies afectades per la dana, que la consellera ha qualificat de “mesures reals, concretes i nascudes del diàleg”.
Igualment, ha repassat altres millores impulsades durant la legislatura, com l'“increment de les prestacions d'un 10 % en les modalitats d'acolliment familiar i un 15 % en els acolliments d'urgència” arreplegat en els Pressupostos.
Camarero afirma que “el Consell aposta pel benefici superior del menor en priorisar les famílies acollidores en l'adopció”
Comentaris
Guardar