Oci

Perseidas 2025 a València: els millors llocs per a veure la pluja d'estreles

Les Llàgrimes de Sant Lorenzo il·luminaran les nits valencianes: les millors ubicacions per a veure-les

Guardar

Pluja d'estreles de les Perseids
Pluja d'estreles de les Perseids

Cada estiu, el firmament es convertix en escenari d'un dels espectacles naturals més fascinants del calendari astronòmic: la pluja d'estreles de les Perseidas. Este fenomen es produïx quan la Terra creua l'òrbita del cometa Swift-Tuttle i xoca amb milers de xicotetes partícules despreses per ell. Encara que les percebem com a estreles fugaces, en realitat són brins de pols de la grandària d'un gra d'arena que, en entrar en contacte amb l'atmosfera a gran velocitat, es volatilitzen i generen un centelleig lluminós.

Este 2025, les Perseidas seran visibles des del 17 de juliol, però el seu pic màxim d'activitat arribarà entre l'11 i el 13 d'agost, sent la nit del 12 al 13 la idònia per a veure-les, amb una estrela fugaç visible cada dos minuts. Per la seua coincidència amb la festivitat de Sant Lorenzo, el 10 d'agost, a Espanya també se les coneix com a Llàgrimes de Sant Lorenzo.

A la província de València existeixen múltiples enclavaments ideals per a gaudir del fenomen amb bona visibilitat, cels buidats i escassa contaminació lumínica. A continuació, t'especifiquem quins:

Aras de los Olmos

Situat en l'Alt Túria, Aras de los Olmos és un dels catorze millors llocs del món per a veure les estreles. Amb menys de 400 habitants i un observatori astronòmic, este xicotet municipi s'ha consolidat com a destinació de referència per al turisme estel·lar. El seu cel buidat i l'absència de contaminació lumínica el convertixen en un autèntic paradís durant aquesta data.

Titaguas

Este municipi acull cada nit, de l'11 al 15 d'agost, una completa vetlada astronòmica organitzada per l'Escola de Cosmofísica. L'activitat, que se celebra de 21.00 a 02.00 hores, inclou un sopar bufet amb productes locals, projeccions d'imatges de l'Univers, un planetari 3D que explica el fenomen de les Perseidas, observació telescòpica de planetes i estreles, i, per descomptat, la contemplació del cel nocturn en el seu moment de major esplendor. El preu per persona és de 45 euros per a adults i 30 euros per a xiquets menors de 9 anys. A més, s'oferix allotjament en apartaments i alberg amb lliteres a preus reduïts.

Alpuente

Esta localitat de la comarca dels Serrans no sols destaca pel seu valor històric i patrimonial, sinó també per la qualitat del seu cel nocturn. Allunyat de les grans urbs i amb escassa contaminació lumínica, Alpuente s'ha convertit en una destinació perfecta per a gaudir del firmament a l'estiu.

La Yesa

La Yesa alberga l'observatori astronòmic El Alto Negro, un enclavament privilegiat per a l'observació del cel. Situat en plena naturalesa, permet contemplar fenòmens astronòmics com les Perseidas amb la màxima nitidesa gràcies a l'absència de llum artificial.

Chera

Chera és un altre dels grans tresors naturals de la Comunitat Valenciana per als afeccionats a l'astronomia. La seua ubicació, envoltada de muntanyes i allunyada de grans focus de contaminació lumínica, convertix este municipi en un lloc ideal per a gaudir de la pluja d'estreles.

Platja del Saler

Per als qui preferisquen no allunyar-se massa de la ciutat, la platja del Saler és una opció molt recomanable. A només 13 quilòmetres del centre de València, oferix bones condicions per a l'observació astronòmica gràcies a la seua relativa foscor. Es pot accedir en transport públic, mitjançant les línies 24 i 25 de l'EMT.

Platja de Pinedo

També pròxima a la capital, la platja de Pinedo ofereix una experiència còmoda i accessible per als qui desitgen veure les Perseidas sense allunyar-se massa. Encara que es troba pròxima a la ciutat, el seu nivell de contaminació lumínica és menor que el d'altres platges urbanes. S'amb autobús amb les línies 23, 24 i 25.

Parc de Capçalera

Els qui preferisquen romandre dins de la ciutat poden optar pel Parc de Capçalera. Este gran pulmó verd en el districte de Campanar oferix una visió acceptable del cel nocturn, encara que una mica limitada per la il·luminació urbana. S'accedix fàcilment en transport públic, amb diverses línies d'EMT i metre que connecten amb la parada 9 d'Octubre.

Mirador del Garbí

Per a una experiència més aventurera i completament allunyada de la civilització, el mirador del Garbí, a Estivella, és una de les millors alternatives. Envoltat de naturalesa i amb vista buidades, és perfecte per als qui desitgen observar les Perseidas amb tranquil·litat. Es troba a uns 45 minuts amb cotxe de València.

Destacats