La província de València donarà la benvinguda a l'horari d'estiu amb un element que ha marcat bona part de l'hivern este 2026: el vent. Les fortes ratxes tornen a ser protagonistes en ple Diumenge de Rams. I és que una depressió en altura (DANA) es desplaça cap al Mediterrani disposada a entelar els primers compassos de la Setmana Santa.
La influència de la cornisa nord-oest d'este episodi provocarà que la rotació de l'aire en capes altes genere un intens vent de ponent que afectarà de ple a València este diumenge 29 de març. De fet, l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha activat l'alerta groga des de la mitjanit en l'interior nord i a partir de les 8:00 en l'interior sud i litoral nord.
28/03 11:42 AVISOS HUI I DEMÀ | Comunitat Valenciana: vents i costers. Nivell màxim d'avís: taronja.
— AEMET Comunitat Valenciana (@AEMET_CValencia) March 28, 2026
Actualitzacions en https://t.co/R3Fs2JzKgr pic.twitter.com/2BG7uQNZ6r
La previsió de l'AEMET és que les ratxes oscil·len entre els 70 i els 80 km/h, encara que des de l'organisme estatal no descarten que es puguen superar en les zones més exposades. El risc serà més elevat en les localitats pròximes a Castelló, on s'ha desplegat l'avís taronja per vents de més de 100 quilòmetres per hora este diumenge.
Pel que fa a les temperatures, l'entrada d'una massa d'aire d'origen polar vinculada a la DANA mantindrà els termòmetres en valors suaus amb màximes per davall dels 18° en el litoral i entre els 14° o 15° en àrees de l'interior provincial.
Perillen les processons?
Encara que en alguns municipis, com la mateixa capital del Túria, les primeres processons començaren amb el Divendres de Dolors i han continuat este Dissabte de Passió, no és fins al Diumenge de Rams quan comencen els recorreguts dels passos, imatges i confraries més importants de la Setmana Santa, especialment amb les benediccions Palmes i Rams.

De moment, cap dels Ajuntaments de les àrees afectades per l'alerta groga ha comunicat l'ajornament o cancel·lació dels actes, una situació que tan sols es contempla en cas d'una alerta taronja. En este sentit, encara que l'avís d'AEMET es mantindrà vigent durant tota la jornada, en principi, no perilla la celebració de les processons.
Això sí, el vent serà un acompanyant incòmode i es recomana extremar les precaucions. El nivell groc tenyirà la província de València fins a les 20:00h, moment en què l'alerta se centrarà únicament en l'interior nord. A més, tot el litoral estarà també en avís groc per fenòmens costaners adversos i fort onatge de fins a 4 metres.
Consells pel vent fort
Davant un temporal de vent d'estes característiques, les autoritats insistixen en la importància d'adoptar mesures preventives en la via pública i en l'àmbit domèstic. Estos són alguns consells del Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat Valenciana:
- Evitar acostar-se a edificis antics o en mal estat que puguen patir despreniments.
- Mantindre distància de murs, tanques publicitàries, pals elèctrics o torres d'alta tensió.
- No transitar per parcs, jardins o avingudes arbrades, on el vent pot provocar la caiguda de rames.
- Revisar cornises, balcons i façanes per a evitar la caiguda de rebles.
- Tancar bé portes i finestres per a impedir corrents d'aire perilloses.
- Assegurar tendals, persianes, antenes i qualsevol element susceptible de desprendre's.
- Retirar testos o objectes que puguen caure a la via pública.

