La llum i l'essència mediterrània que marquen la identitat i obra de Joaquín Sorolla tornaran a València. El Palau de les Comunicacions, en plena plaça de l'Ajuntament, es transformarà per a convertir-se en el museu de l'artista valencià i mostrar al públic almenys 200 de les seues obres, algunes d'elles molt emblemàtiques.
Ha sigut este dijous quan s'ha fet el primer pas en ferm per a fer-ho possible. El Palau de la Generalitat ha acollit la firma de l'acord entre la mateixa Generalitat i The Hispanic Society Museum & Library (HSM&L), a través del president, Carlos Mazón, i de Guillaume Kientz, en la seua condició de representant legal del prestigiós museu. Un acte que ha comptat amb la presència de l'alcaldessa de València, María José Català, i de la besneta del pintor, Blanca Pons-Sorolla, i que ha estat marcat pel record i l'estima al ‘pintor de la llum’.
El Palau de les Comunicacions, la seua nova llar
La firma de l'acord implica que el Palau de les Comunicacions es convertirà en “la seu única a Europa de la Hispanic Society of America, la qual atresora i gestiona una impressionant col·lecció d'obres d'art, antiguitats, incunables, documents històrics i fotografies”, en paraules del Cap del Consell.
Amb l'establiment de la seu, es portaran un mínim de 220 peces de Sorolla a la seua ciutat natal perquè els valencians i valencianes es retroben amb l'artista. En concret, la Generalitat es compromet a condicionar el Palau de les Comunicacions, propietat de la Generalitat, i a abonar a The Hispanic Society una quota anual d'1.150.000 euros pel préstec de les obres d'art.
La selecció de les obres haurà de comptar amb la validació de Blanca Pons-Sorolla, experta en l'obra del pintor, el seu besavi, i ja s'ha avançat que inclourà olis, gouaches, dibuixos, fotografies, escultures i correspondència personal, oferint un retrat íntim i poc comú de la vida, obra i influència de l'artista.

Entre les obres més destacades que s'exhibiran a València està ‘Sol de la tarde’ (1903), una escena radiant i icònica de la vida valenciana que exemplifica el mestratge de Sorolla amb la llum i el moviment. “Esta és una iniciativa política cultural, un acte de justícia afectiva i artística amb el pintor valencià”, ha valorat Mazón.
Està previst que el museu, que serà la primera seu internacional de la Hispanic Society, òbriga les seues portes en 2026. Al costat de les sales d'exhibició de les obres d'art també s'obrirà una botiga relacionada amb les exposicions i el ‘Café Huntington’, en honor al fundador de The Hispanic Society, Archer Milton Huntington, han concretat.
L'acord subscrit tindrà una vigència de quatre anys, prorrogable per altres quatre anys més, i podrà ser renovat per períodes successius addicionals. L'aspiració de les dos parts és que els acords se subscriguen durant un mínim de 15 anys, han coincidit.
També, un espai per a les Falles
A més, el nou museu comptarà amb una sala multisensorial dedicada a les Falles, tal com ha anunciat María José Catalá durant la firma del conveni, que ha explicat que “esta sala explicarà la festa gran de València i serà, durant tot l'any, espill de les emocions que durant 19 dies es viuen amb intensitat en qualsevol racó de la ciutat, i el farem a través d'una experiència 360, un cub immersiu en el qual sentir, vibrar o commoure's amb una mascletà, amb l'ofrena, amb la pólvora i el foc, amb la música…”.
Una fita que “situa en les grans lligues” a València en matèria cultural, en paraules de la primera edil. “Sorolla ens va ensenyar a volar sempre alt i hui, entre tots, fem realitat un somni que naix d'eixe ensenyament, recuperem la llum de València que Sorolla va capturar i va mostrar al món com ningú, i la va convertir en sentiment, i la va elevar a universal, en sentit literal. En el seu famós quadre 'Les gropes' mostra a una valenciana muntada a cavall i amb la senyera de fons. És un dels quadres més bonics i que més ens representa als valencians, però també als fallers. I amb esta sala unirem al mestre de la llum amb una altra de les essències de la ciutat, que són les falles”, ha subratllat.
Ara, comença el compte arrere per a conéixer tots els detalls del nou museu de Sorolla a València, amb el repte de sumar un nou espai museístic a la capital del Túria este pròxim 2026.
