I si en lloc d'obrir un llibre obrires una conversa? Això és exactament el que proposa L'ETNO, el Museu Valencià d'Etnologia, que torna a transformar les sales de la seua exposició permanent en un espai d'escolta activa, diàleg i convivència intercultural amb una nova edició de les seues 'Biblioteques Humanes'. Les sessions tindran lloc els dissabtes 30 de maig i 20 de juny a les 11 hores, i la inscripció prèvia és obligatòria a través de la web del museu.
Persones que es lligen, no llibres
La iniciativa partix d'un concepte tant senzill com poderós: substituir els llibres per persones. La Biblioteca Humana va ser creada a Copenhaguen per Ronni Abergel l'any 2000, amb l'objectiu de "publicar persones com a llibres oberts" perquè altres puguen fer preguntes sobre les seues vides i experiències. El que va començar com un experiment social en el festival de música de Roskilde s'ha exportat des d'aleshores a més de 70 països. Una expansió que no fa sinó confirmar que la necessitat d'escoltar l'altre —al diferent, al desconegut— és tant universal com urgent.
En les biblioteques humanes, la idea no és prestar llibres, sinó compartir històries personals per a trencar estereotips i acostar realitats que en la majoria dels casos ens pareixen molt allunyades de la nostra vida diària. El format és deliberadament íntim: els usuaris poden escoltar durant 30 minuts com és ser refugiat, homosexual, musulmà o discapacitat auditiu, i preguntar-li el que vulguen, ja siga individualment o en un xicotet grup. No hi ha pàgines que passar, només mirades que sostindre i paraules que aterrar.
Cinc històries, dos dissabtes, fins a 50 lectors
En cada una de les dos sessions programades a València participaran cinc persones vinculades a València Acull, una organització que treballa amb migrants a la ciutat, els quals compartiran les seues vivències de vida en primera persona. L'aforament màxim és de 50 persones lectores per sessió. Els que desitgen acudir a ambdues dates poden fer-ho, ja que en cada sessió participaran persones distintes, la qual cosa convertix cada trobada en una experiència única i irrepetible.
La proposta està recomanada per a majors de 12 anys, i s'emmarca en un format que aposta pels grups reduïts com a garantia de profunditat. No és un acte de masses ni una conferència unidireccional: és una conversa cara a cara on el prejudici, si existix, queda exposat i pot dissoldre's.
Un museu que també escolta
L'ETNO no és la primera vegada que obri les seues portes a este tipus de trobada. La iniciativa es va desenvolupar al museu per primera vegada en 2022, i esta nova edició arriba vinculada a l'exposició temporal 'Catàleg de tanques. ESCIF', la qual cosa afig una capa de coherència conceptual al projecte: una mostra que reflexiona sobre els límits troba el seu complement natural en una activitat que precisament busca derrocar-los.
L'activitat està organitzada per la biblioteca del museu de la Diputació de València en col·laboració amb València Acull. La Biblioteca Humana és una iniciativa innovadora basada a crear un marc segur per a converses personals que ajuden a desafiar els prejudicis, combatre la discriminació i contribuir a una major cohesió humana, superant les diferències socials, religioses i ètniques. hui es duen a terme Biblioteques Humanes en sis continents i més de 80 països arreu del món, que abasten des de l'escola secundària fins a l'educació superior, passant per la formació mèdica o la participació cívica.
En un temps que la paraula "migrant" genera més titulars que converses, L'ETNO aposta per tornar la veu a aquells que massa sovint només són objecte de debat. Asseure's davant d'algú que ha creuat fronteres, ha començat de zero i ha construït una vida nova pot resultar més transformador que qualsevol assaig o reportatge. La inscripció està oberta en la web del museu, i les places són limitades. A voltes, el llibre més valuós és el que tens davant.


