Cultura de la Generalitat presenta en La Filmoteca de València un cicle sobre directores pioneres del cinema mut

L’Institut Valencià de Cultura reivindica amb aquest cicle la tasca d’algunes de les primeres dones directores de cinema en el període mut

Guardar

Pel·lícula de cinema mut
Pel·lícula de cinema mut

Cultura de la Generalitat, per mitjà de l’Institut Valencià de Cultura, presenta en La Filmoteca de València un extens cicle sobre les primeres dones directores de cinema en el període mut que es podrà veure des de març fins a final de 2022. 

El cicle s’inicia el dimarts 1 de març, a les 20 hores, amb la projecció d’un programa de sis curtmetratges muts que va rodar la directora francesa Alice Guy als Estats Units entre 1911 i 1912. La sessió i el cicle seran presentats al públic de la sala Berlanga per la tècnica del departament de Programació de La Filmoteca, Nuria Castellote. 

Conformat per ‘Greater Love Hath No Man’ (1911), ‘Falling Leaves’ (1912), ‘Making an American Citizen’ (1912), ‘Two Little Rangers’ (1912), ‘Algie the Miner’ (1912) i ‘The Girl in the Armchair’ (1912), aquest programa de curts d’Alice Guy es podrà tornar a veure el dimecres 9 de març, a les 20 hores. 

El divendres 11 de març, a les 20 hores, i el dimarts 22 de març, a les 18 hores, La Filmoteca projecta un segon programa de curtmetratges d’Alice Guy, del qual formen part ‘A Fool and His Money’ (1912), ‘The High Cost of Living’ (1912), ‘The Coming of Sunbeam’ (1913), ‘Matrimony’s Speed Limit’ (1913) i ‘The Ocean Waif’ (1916). 

Una reivindicació de les pioneres del cinema 

Amb la programació d’aquest cicle, l’IVC vol reivindicar la tasca silenciada d’algunes de les primeres dones directores de cinema. Al contrari del que es podria pensar, donat l’oblit a què van ser abocades per la historiografia canònica, la presència de les dones no era excepcional en els orígens de la indústria cinematogràfica, especialment en la nord-americana. 

De fet, la primera pel·lícula de ficció que es coneix va ser dirigida a França per una dona. Abans d’emigrar als Estats Units, Alice Guy (1873-1968) va dirigir en 1896 el curtmetratge ‘La Fée aux Choux’, basat en un cèlebre conte infantil. 

Entre 1910 i 1920 els incipients estudis de Hollywood, sobretot la Universal, comptaven entre les seues files amb no poques directores i guionistes, així com amb alguna productora. Durant el mes de març, La Filmoteca de València programarà algunes de les pel·lícules més destacades d’aquestes primeres dones cineastes, entre les quals figuren la francesa Alice Guy i les nord-americanes Lois Weber i Mabel Normand. 

Amb una filmografia de més de mil pel·lícules, la directora, actriu i productora francesa Alice Guy és, sens dubte, la més cèlebre de les pioneres del cinema. Contemporània dels germans Lumière i de Georges Méliès, es va avançar a aquest últim en la concepció d’un cinema narratiu, encara que el director de ‘Viatge a la Lluna’ haja sigut considerat com el pare del cinema de ficció durant diverses dècades. 

Després de dirigir diverses pel·lícules a França per a Gaumont durant tota una dècada (1896-1906), Alice Guy es va traslladar als Estats Units en 1907 a fi de continuar dirigint curtmetratges per a la filial nord-americana de la productora francesa. Tres anys més tard, va fundar la seua pròpia productora, Solax Company, amb la qual va gaudir de llibertat per a filmar pel·lícules de temàtiques i gèneres molt diversos, com demostra la selecció de les seues obres incloses en els dos programes que projecta La Filmoteca al març. 

Guy va dirigir drames d’emotiu lirisme com ‘Falling Leaves’ i ‘westerns’ com ‘Greater Love Hath No Man’ o ‘Two Little Rangers’, en els quals la cineasta fa gala d’un insòlit domini del cinema d’acció. En el seu cinema tampoc falta una perspectiva social, que atén qüestions com la immigració o la desigualtat de gènere en ‘Making An American Citizen’ i ‘The Ocean Waif’. 

Entre els mèrits que situen Alice Guy com una avançada a la seua època està el fet d’haver dirigit la primera pel·lícula protagonitzada per un personatge ‘queer’ en ‘Algie the Miner’. També va ser pionera a dirigir una pel·lícula interpretada íntegrament per actors afroamericans en ‘A Fool and His Money’.

Lois Weber i Mabel Normand

El dijous 10 de març, a les 20 hores, La Filmoteca projecta un programa de sis curtmetratges muts que va rodar l’actriu i directora nord-americana Lois Weber (1881-1939) entre 1911 i 1916. La sessió serà presentada al públic de la sala Berlanga per la tècnica del departament de Programació de La Filmoteca, Nuria Castellote. 

Conformat per ‘On the Brink’ (1911), ‘Fine Feathers’ (1912), ‘The Rosary’ (1913), ‘Suspense’ (1913), ‘Lost by a Hair’ (1914) i ‘Idle Wives’ (1916), aquest programa de curts de Lois Weber es podrà tornar a veure el dijous 24 de març a les 18 hores.

Entre els títols més destacats del programa figura ‘Suspense’, un trepidant curtmetratge d’acció que inclou una de les millors persecucions del cinema de l’època. El seu domini del ritme i una posada en escena prodigiosa situen Weber a l’altura dels directors que van marcar el cinema americà dels anys deu: D. W. Griffith i Cecil B. DeMille. 

Directora de grans èxits de taquilla i una de les cineastes millor pagades de Hollywood, Lois Weber no va tindre inconvenients a tractar temes molt polèmics per a la seua època com l’avortament i el control de la natalitat, la pena de mort o l’alcoholisme i l’addicció a les drogues. 

El diumenge 20 de març, a les 18 hores, i el dimecres, 23 de març, a les 20 hores, La Filmoteca projecta el llargmetratge ‘El borrón’ (‘The Blot’, 1921), última pel·lícula que Weber va dirigir amb la seua pròpia productora i el seu més important èxit de taquilla. 

Protagonitzat per les estreles del cinema mut Philip Hubbard, Claire Windsor i Louis Calhern, ‘El borrón’ és un drama social molt modern per a la seua època, que se centra en dues famílies veïnes amb recursos molt diferents, la d’un professor i la d’un ric empresari de la indústria del calçat. 

La tercera pionera que es presenta en La Filmoteca al març és la nord-americana Mabel Normand (1892-1930). Igual que Guy i Weber, Normand va començar triomfant com a actriu; en el seu cas, gràcies als seus papers còmics per a la companyia Keystone de Mack Sennett, on va compartir cartell amb Charles Chaplin i Fatty Arbuckle, interpretant ‘Mabel’, el personatge homònim amb què va aconseguir la fama.

Mabel Normand va aconseguir dirigir els seus propis curtmetratges, autèntiques joies del cinema còmic, entre els quals destaquen ‘Mabel’s Blunder’ (1914) i ‘Aventuras extraordinarias de Mabel’ (‘Mabel’s Strange Predicament’, 1914), la pel·lícula en què va aparéixer per primera vegada el personatge del vagabund que faria famós Chaplin.

El dijous 24 de març, a les 20 hores, La Filmoteca projecta un programa de tres curts de Mabel Normand, conformat per ‘Aventuras extraordinarias de Mabel’ (1914), ‘Mabel’s Blunder’ (1914) i ‘Charlot en el cabaret’ (1914). Aquest programa es podrà tornar a veure el divendres 25 de març a les 18 hores i serà presentat al públic de la sala Berlanga per la tècnica del departament de Programació de La Filmoteca, Áurea Ortiz. 

En els pròxims mesos, La Filmoteca té previst continuar presentant les pel·lícules d’altres destacades pioneres del cinema com Dorothy Davenport Reid, Cleo Madison, Marion E. Wong, Nell Shipman, Ruth Ann Baldwin, Lita Lawrence, Madeline Brandeis i Olga Preobrazhenskaia.

Destacats