La història de Jaume I encara pot rastrejar-se en nombrosos pobles i ciutats de la Comunitat Valenciana. Castells, muralles, paisatges i edificis històrics conserven les petjades d'un període decisiu que ara À Punt recupera en televisió amb ‘Buscant Jaume I’, una nova sèrie documental de deu capítols.
La producció s'estrenarà el divendres 9 d'octubre a les 22:45 hores en À Punt, coincidint amb la celebració del Dia de la Comunitat Valenciana, i proposa un recorregut pels escenaris que van tindre un paper destacat durant la conquesta i la posterior configuració del Regne de València.
La sèrie compta amb la col·laboració de la Diputació de València.

Els llocs on encara roman la història de Jaume I
Un dels principals atractius de ‘Buscant Jaume I’ és que no es limita a repassar la història des dels llibres. La sèrie es desplaça fins als llocs on van ocórrer alguns dels esdeveniments vinculats a la conquesta per a explicar què va succeir i quins vestigis romanen en l'actualitat. Així, el recorregut passa per localitats com el Puig de Santa Maria, Torrent, Paterna, Bétera, Alzira, Cullera, Xàtiva, Énguera, Montesa i Torres Torres.
Entre tots estos escenaris destaca el Puig de Santa Maria, un enclavament fonamental en l'avanç cap a València. Des d'allí, el documental continua per diferents municipis de l'àrea metropolitana i s'endinsa després en altres zones de la província per a mostrar com es va desenvolupar el procés de conquesta més enllà de la capital.
La Ribera i la Safor també tenen protagonisme en la sèrie, amb parades en llocs com Alzira i Cullera, mentre que el recorregut cap a l'interior incorpora Xàtiva, Énguera i Montesa.
Deu capítols per a descobrir el llegat del Conqueridor
La producció dedica dos capítols a València, un dels principals escenaris del procés històric que va protagonitzar Jaume I, però l'objectiu de la sèrie és ampliar la mirada i mostrar que la conquesta va deixar una empremta molt més extensa sobre el territori valencià.
Per això, cada episodi incorpora nous pobles, paisatges i elements patrimonials. Castells, muralles i antics nuclis urbans deixen de ser simples escenaris per a convertir-se en una part essencial del relat.
El documental cerca així connectar el present amb els esdeveniments del segle XIII i mostrar com alguns d'aquells espais continuen formant part del paisatge valencià.

Mireia Pérez i Vicent Baydal, al capdavant del recorregut històric
La presentadora Mireia Pérez és l'encarregada d'acompanyar a l'espectador durant este viatge per la geografia valenciana. Al costat d'ella participa l'historiador Vicent Baydal, que aporta el context històric necessari per a comprendre els esdeveniments i el seu impacte en la configuració del territori.
La sèrie està dirigida i produïda per José María Villagrasa, responsable de convertir este recorregut per diferents municipis valencians en un relat audiovisual que combina divulgació, patrimoni i història.
Durant la presentació, el director general d'À Punt, Paco Aura, va definir ‘Buscant Jaume I’ com una producció que convida a recordar “el que som els valencians” i va situar la figura de Jaume I com un punt de partida per a entendre la configuració històrica de la Comunitat Valenciana.
La Diputació de València ha col·laborat en la producció i promoció de la sèrie. A més de la seua aportació econòmica, la institució provincial ha facilitat la gravació del quadre d'Ignacio Pinazo dedicat als últims moments de Jaume I, una obra que formarà part del recorregut audiovisual.
Durant la presentació, Vicent Mompó ha defensat la importància de divulgar el patrimoni valencià i ha reivindicat la capacitat de les produccions realitzades en la Comunitat Valenciana per a contar històries vinculades al seu propi territori. “No necessitem mirar cap a fora per a trobar històries extraordinàries. Les tenim ací”, ha assenyalat Mompó durant l'acte.


