El betlem històric de Fundació Bancaixa torna a València després de més de 10 anys ocult

La Fundació Bancaixa rescata son històric betlem de més de 1.000 figures, restaurat i exposat de nou a València per a convertir-se en una cita nadalenca anual

Guardar

Vistas del Belén Fundación Bancaja (3)
Vistas del Belén Fundación Bancaja (3)

La Fundació Bancaja ha recuperat una de les seues joies més estimades: el Betlem monumental creat en els anys 90 i compost per més de mil figures artesanals que narren la vida de Jesús des de l’Anunciació fins a la Fuita a Egipte. Després d’anys guardat en un magatzem de Riba-roja i 20 anys després de la seua última presentació a València, el conjunt torna a la ciutat amb una restauració minuciosa i amb el compromís de convertir-se en una tradició nadalenca estable.

Aquesta matinada hem recorregut l’exposició en la seu de la Fundació Bancaja a la Plaça Tetuán, on el president de l’entitat, Rafael Alcón, relatava amb emoció el renaixement d’aquest projecte que considera part fonamental de la memòria cultural valenciana. “Decidirem fer-ho perquè jo tenia molta passió pel Betlem. Per a mi, esta és una tradició que hem de preservar a València”, explicava. Recordà també la complexitat de rescatar un conjunt d’esta envergadura, especialment després del pas pels magatzems de Riba-roja: “Ha estat guardat des de 2011. Només se n’afectà una part, però era un treball molt complex”.

La restauració ha comptat amb el treball d’escultors, artistes fallers i especialistes en conservació. Alcón volgué posar en valor este esforç conjunt: “Han estat completament compromesos… Anit ixírem d’ací a les dotze amb fred, però encantats de treballar”. L’escenografia, reforçada amb materials com resina acrílica o fibra de vidre, i la neteja de les figures de terracota han permés tornar al conjunt el seu colorit i detall originals.

Una tradició recuperada per a quedar-se

L’alcaldessa de València, Maria José Català, assistí també a la presentació i subratllà la importància simbòlica del retorn del Betlem. “Em consta el seu esforç perquè este Betlem tornara a eixir de les caixes. El reberen amb molta alegria”, afirmà, agraint a la Fundació Bancaja la seua tasca. Català anuncià a més un compromís ferm: “Mentre jo siga alcaldessa, este Betlem no haurà de guardar-se cap Nadal”.

El recorregut pel Betlem permet endinsar-se en tres grans escenaris —Natzaret, Betlem i Egipte— recreats amb una fidelitat històrica que impressiona tant per la seua escala com per la delicadesa dels detalls: des dels mosaics del palau d’Herodes fins a les 95.000 fulles de llautó del gran arbre de l’Empadronament. La vegetació mediterrània, els vaixells del port egipci, les jaimes del desert o els jocs infantils de l’Israel antic completen una escena que trasllada el visitant a fa més de dos mil anys.
 

Maria José Català i Rafael Alcón en Bancaja
Maria José Català i Rafael Alcón en Bancaja

El Betlem Històric de Fundació Bancaja: una visita imprescindible

A més de l’exposició contemporània, la Fundació Bancaja torna a obrir el seu tradicional Betlem Històric, que torna a València després de més de 10 anys ocult. La mostra, un clàssic del Nadal a la ciutat, es pot visitar en diferents horaris segons el període de l’exposició. Per no perdre cap detall, el més còmode és consultar directament la fitxa a la web de la Fundació.

L’horari general és el següent:
- Del 29 de novembre a l’8 de desembre: de dilluns a diumenge, de 10:00 a 20:30 h ininterrompudament.
- Del 9 al 19 de desembre: de dilluns a divendres, de 10:00 a 14:00 h i de 16:30 a 20:30 h; dissabte 13 i diumenge 14 de desembre, de 10:00 a 20:30 h ininterrompudament.
- Del 20 de desembre a l’11 de gener: de dilluns a diumenge, de 10:00 a 20:30 h ininterrompudament.
- Dates especials de Nadal: 24 de desembre, de 10:00 a 14:00 h; 25 de desembre, de 16:30 a 20:30 h; 31 de desembre, de 10:00 a 20:30 h; 1 de gener, de 16:30 a 20:30 h; 6 de gener, de 10:00 a 20:30 h.

Un pla perfecte per combinar la màgia del Betlem amb l’art contemporani i la diversitat que promou la Fundació Bancaja.

Destacats