Sagunt a Escena alça el teló de la seua 42a edició amb una programació ambiciosa i diversa que recorrerà el teatre clàssic i contemporani, la dansa, la música i el circ. Del 31 de juliol al 23 d'agost, l'històric Teatre Romà de Sagunt i altres espais singulars del municipi es convertiran en escenari de 18 espectacles que exploren el poder de la paraula, el cos i l'emoció.
Organitzat per l'Institut Valencià de Cultura (IVC), el festival es consolida com una cita imprescindible de l'estiu cultural valencià. Enguany, Sagunt a Escena oferix una mirada compromesa amb l'accessibilitat, la participació ciutadana i el talent local, sense renunciar a noms clau del panorama escènic internacional. Entre els grans atractius figuren Declan Donnellan, Lluís Homar, María León o la companyia xinesa Tao Danse Theater.
Vols saber-ho tot sobre la 42 edició de Sagunt a Escena? T'ho expliquem absolutament tot:
Una edició que aposta per l'excel·lència escènica
La programació d'enguany posa el focus en els grans textos universals i en la seua capacitat per a interpel·lar al públic actual. Obres de Shakespeare, Homer, Valle-Inclán, Yourcenar o Eurípides pugen a l'escenari del Teatre Romà en versions que combinen respecte per l'original amb llenguatges escènics contemporanis. L'edició s'inaugura amb Els dos gentilhomes de Verona, una comèdia del bard anglés dirigida per Declan Donnellan, que explora les tensions entre amor i amistat.
El festival també comptarà amb la participació de figures reconegudes de l'escena espanyola com María León, que protagonitza Electra en una versió escrita per Eduardo Galán, o Lluís Homar, qui es fica en la pell de l'emperador romà en Memòries d'Adriano, adaptació teatral de la cèlebre novel·la de Marguerite Yourcenar. Ainhoa Amestoy dirigix Les banyes de Don Barbaritat, de Valle-Inclán, i Alberto Conejero i Xavier Albertí signen A la meitat de tant de foc, inspirada en La Ilíada.

Tots aquests muntatges, coproduïts per grans institucions escèniques com el Festival de Mèrida, Teatres del Canal o la Companyia Nacional de Teatre Clàssic, són una aposta clara per la qualitat i el rigor artístic. Una invitació a repensar els clàssics des del present.
La creació valenciana presa l'escenari
A més, en aquesta edició, Sagunt a Escena 2025 ha redoblat la seua aposta pel talent valencià, amb 11 espectacles creats, dirigits o interpretats per professionals de la Comunitat. Per primera vegada, l'Off Romà està integrat exclusivament per propostes valencianes, representant a les tres províncies. Aquesta presència local s'estén també al Teatre Romà, on enguany les companyies valencianes ocupen un lloc destacat.
Entre els muntatges més esperats destaca L'aigua de València, una comèdia musical ambientada en l'exili de Lope de Vega a la ciutat del Túria, amb textos de Lope i Guillén de Castro. També Querencia, de la veterana companyia saguntina Hongaresa Teatre, tanca el festival el 23 d'agost amb una celebració de les seues 30 anys de trajectòria. Totes dues obres reivindiquen l'arrelament i la vitalitat de l'escena local.

A més, espectacles com Dummies, de l'alacantina Wako Dansa; Rogles de cançons i misèria, de Cactus Teatre; o el poètic recital Recitara Relligara, de Versonautas, reforcen esta mirada de proximitat. La participació valenciana es tradueix també en una forta presència femenina en autories i direccions.
Dansa per a commoure cos i ànima
La dansa contemporània ocupa un lloc protagonista a Sagunt a Escena, tant en la seua programació internacional com en la local. El 2 d'agost, el Teatre Romà acull a la prestigiosa companyia xinesa Tao Danse Theater amb l'espectacle 13 i 14, reconegut amb el Lleó de Plata de la Biennal de Venècia. La proposta, abstracta i poètica, desplega l'estil únic del coreògraf Tao Ye i del compositor Xiao He.
Per part seua, el dia 16 d'agost, l'anteriorment esmentat Dummies, de la companyia alacantina Wako Dansa, ocuparà el passeig de l'Albereda de Port de Sagunt. En esta peça íntima, els ballarins interpreten un duo físic i emocional que reflecteix els vincles humans a través del cos. La coreografia és obra d'Eduardo Zúñiga, acompanyat en escena per Eduard Turulls.

La dansa també està present en altres peces del festival com les citades Querencia o L'aigua de València, on el moviment és una part essencial del llenguatge escènic. Fins i tot en l'acció participativa Turismointerior Vol#9 Sagunt, dirigida per David Montero, el cos es convertix en eina narrativa a través de coreografies col·lectives construïdes amb els veïns del centre històric.
Música en directe per a emocionar
La música a Sagunt a Escena no és sol acompanyament, sinó protagonista. Enguany destaca l'actuació del guitarrista alacantí Yerai Cortés, que el 7 d'agost portarà al Teatre Romà el seu espectacle Guitarra Coral. Aclamat per crítica i públic, Cortés és considerat un dels renovadors del flamenc actual. En escena estarà acompanyat per un cor de sis palmeres que fusionen ritme i veu en una experiència sonora única.

Una altra cita musical imprescindible és Recitara Relligara, el recital escènic del duo valencià Versonautas, programat per al 5 d'agost a la Casa dels Berenguer. Ana Sanahuja i Roqui Albero oferixen una "missa poètica" en la qual s'entrellacen textos propis i cites místiques d'autors com William Blake o Clarice Lispector. La proposta convida a una reflexió íntima a través de la música i la paraula.
A més, la música també s'integra, de nou, en Querencia, que comptarà amb la interpretació en directe de la Banda Democràtica de Pedralba sota la direcció de Jesús Salvador 'Chapi'. Una manera de trencar la quarta paret i celebrar la connexió entre l'escena i el públic des del sonor.
Una edició més accessible i inclusiva
Per tercer any consecutiu, Sagunt a Escena col·labora amb l'entitat Teatre Accessible per a facilitar l'assistència de persones amb diversitat auditiva o visual. En esta edició, dues funcions inclouran serveis com subtitulat, audiodescripció, bucle magnètic i so amplificat: Els dos gentilhomes de Verona (31 de juliol) i Electra (16 d'agost), totes dues en el Teatre Romà.

Esta aposta per l'accessibilitat respon a una voluntat institucional clara. Segons la directora artística del festival, María José Mora, "és un deure de les institucions públiques garantir l'accés a la cultura en igualtat de condicions". L'objectiu és que el gaudi del teatre no depenga de capacitats físiques o sensorials.
Els serveis estan disponibles de manera gratuïta per als qui els necessiten, i s'activen en sol·licitar-ho amb antelació. Una forma concreta de demostrar que el festival no sols posa el focus en l'excel·lència artística, sinó també en el compromís social i la inclusió real.
Participació ciutadana: la història la conten els veïns
Una de les principals novetats d'esta 42a edició és l'acció de mediació comunitària 'Turismointerior Vol#9 Sagunt', dirigida pel creador sevillà David Montero. Al llarg d'una setmana, Montero ha treballat amb veïns i veïnes del centre històric de Sagunt per a construir un passeig escènic basat en els seus records, relats i històries de vida.

El resultat podrà veure's els dies 31 de juliol i 1 d'agost amb doble passe (19.30 i 21.00 hores), en un recorregut per Ciutat Vella que combina dansa, narració oral i performance. L'experiència inclou un pòdcast amb testimoniatges gravats durant el procés de creació col·lectiva.
Este projecte forma part d'una estratègia més àmplia per a estrényer vincles entre el festival i la comunitat local, involucrant al veïnat no sols com a públic, sinó com a agent actiu de la programació. Una manera d'ampliar el concepte d'escena més enllà dels escenaris.
Horaris i programació completa
Durant quasi un mes, Sagunt a Escena desplegarà una variada oferta d'espectacles que ompliran de vida el Teatre Romà i altres racons de Sagunt. A continuació, et detallem dia a dia totes les funcions programades:
-
31 de juliol: Turismointerior Vol#9 Sagunt, de David Montero, a les 19.30 i a les 21.00 hores a Ciutat Vella. Seguidament, Els dos gentilhomes de Verona, de Declan Donnellan, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
1 d'agost: Turismointerior Vol#9 Sagunt, de David Montero, a les 19.30 i a les 21.00 hores a Ciutat Vella.
-
2 d'agost: Pilots, de La Finestra Nou Circ, a les 20.00 hores en el Pantalà. Posteriorment, 13 i 14, de Tao Danse Theater, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
5 d'agost: Recitara Relligara, de Versonautas, a les 22.00 hores a la Casa dels Berenguer.
-
7 d'agost: Eirenê, sota la carpa del cel, de La Troupe Malabó, a les 20.00 hores en la Glorieta. Seguidament, Guitarra Coral, de Yerai Cortesa, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
9 d'agost: Primer, Vitae, de Xa! Teatre, a les 20.00 hores en el Centre Cívic. Posteriorment, Les banyes de Don Barbaritat, d'Ainhoa Amestoy, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
12 d'agost: A la meitat de tant de foc, d'Alberto Conejero i Xavier Albertí, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
14 d'agost: En primer lloc, B.O.B.A.S, de la companyia Jimena Cavalleti, a les 20.00 hores als Jardins del Centre Cívic Antic Sanatori (Pineda). Després, L'aigua de València, de Rambleta i Yapadú Produccions, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
16 d'agost: Primer, Dummies, de Wako Dansa, a les 20.00 hores en l'Albereda. Posteriorment, Electra, d'Eduardo Galán, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
19 d'agost: Donya Rosita la soltera, de La Màquina, a les 22.00 hores en l'Auditori Triangle Llindar.
-
21 d'agost: Memòries d'Adriano, amb Lluís Homar, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
-
22 d'agost: Rogles de cançons i misèria, de Cactus Teatre, a les 22.00 hores a la Casa dels Berenguer.
-
23 d'agost: Querencia, de la companyia Hongaresca Teatre, a les 22.30 hores en el Teatre Romà.
Com arribar als espais de Sagunt a Escena
Sagunt a Escena se celebra en enclavaments històrics i espais a l'aire lliure que conserven l'encant de la ciutat. El principal escenari, el Teatre Romà, se situa en ple barri antic, un entorn amb accés restringit al trànsit rodat. Per això, és important planificar bé el desplaçament.
Per als qui s'acosten en vehicle privat, es recomana aparcar al costat del Pavelló Esportiu René Marigil, on hi ha zones habilitades, i continuar a peu fins al centre històric. L'accés al Teatre Romà es realitza pujant pels carrers del barri antic, per la qual cosa convé arribar amb antelació suficient.
Una altra opció molt pràctica és el bus llançadora gratuït que el festival posa a la disposició del públic. Part des de la porta de l'Ajuntament de Sagunt i puja directament fins a l'accés al Teatre Romà, amb eixides des d'una hora abans de l'inici de cada funció.
També pots arribar còmodament en transport públic, gràcies a les connexions de tren de rodalia (RENFE) i autobusos interurbans. Es recomana consultar els horaris, sobretot els de retorn nocturn, en les webs oficials de les operadores. Per als qui preferisquen un desplaçament més personalitzat, Taxi Sagunt oferix servei en el número 96 268 09 99.
Ara sí, ja ho tens tot per a gaudir del millor Sagunt a escena de la història. No pots faltar!