La Filmoteca Valenciana rinde homenaje al cineasta Antonio Llorens con un ciclo especial

La programación incluye cortometrajes y un largometraje que repasan la trayectoria del premiado crítico y realizador valenciano

Guardar

Antonio Llorens
Antonio Llorens

La Filmoteca Valenciana i l’Acadèmia Valenciana de l’Audiovisual programen este cicle dedicat a Antonio Llorens (1952-2025), crític de cinema i cineasta, guardonat amb el premi d’Honor de l’Audiovisual Valencià en 2022. La iniciativa permet acostar la seua obra al públic i posar en valor la seua contribució al cinema independent valencià.

El cicle comença el dimecres 4 de març a les 18.00 hores amb la projecció d’una selecció dels seus curtmetratges i una taula redona moderada pel periodista Jorge Castillejo. En ella participen cineastes i amics propers de Llorens, com Giovanna Ribes, Pedro Uris, Angel Puig, Piluca Baquero, Javier Espada i Ugo Brusaporco.

Un referent del cinema valencià


Álvaro López-Jamar, director general de l’Institut Valencià de Cultura, va destacar que esta programació “rendeix homenatge a una de les figures fonamentals del cinema independent valencià i a una persona molt estimada en la nostra cultura i la nostra indústria audiovisual”. Per la seua banda, Teresa Cebrián, presidenta de l’Acadèmia Valenciana de l’Audiovisual, va recordar que Llorens fou guardonat en 2022 amb el premi d’Honor i va assenyalar que este cicle vol mantindre viva la seua memòria com a crític, historiador i cineasta que impulsà la producció i exhibició de cinema en la Comunitat Valenciana.

Obra i llegat


Entre els curtmetratges projectats hi ha El misteri dels cinemes desapareguts (1984), un documental sobre les sales de cinema valencianes que es tancaren o es convertiren en bingos, escrit i dirigit per Llorens junt a Pedro Uris. També es projectarà Un conte xinés (2002), un curtmetratge mut amb rètols inspirat en el cinema dels anys vint que narra amb humor la vida d’una família xinesa dedicada al cultiu de l’arròs, protagonitzat per Sergio Claramunt, Gulmira Shablina, Ana Midori, Vicky Lacruz i José Roselló.

El cicle inclou també Els últims dies de Pompeu (2016/2025), el curtmetratge póstum de Llorens rodat a l’Albufera i acabat de muntar en 2025 per Pedro Uris, que compta amb l’última aparició en pantalla de l’actor Paco Algora. Finalment, el divendres 20 de març es projectarà el llargmetratge Après le trou (2002), produït per Antonio Such, una obra experimental que recrea l’univers carcerari de la novel·la de José Giovanni.

Amb este cicle, la Filmoteca Valenciana i l’Acadèmia Valenciana de l’Audiovisual permeten al públic redescobrir la diversitat creativa d’Antonio Llorens i el seu paper clau en la promoció del cinema valencià, recordant tant la seua obra com el seu llegat humà dins de la cultura local.