València inicia el compte arrere per al primer tret de pólvora a la plaça de l'Ajuntament. De fet, des del consistori ja s'estan duent a terme els treballs de preparació de la catedral de la pólvora per a tindre'l tot preparat per a donar inici a les Falles 2025. En este sentit, no sols s'ha iniciat la instal·lació de les tanques de seguretat per a les mascletaes de Falles, sinó que el servei de Bombers de l'Ajuntament de València ha començat a revisar les façanes dels edificis que envolten la plaça.
Quan serà el primer tret a la plaça de l'Ajuntament de València?
Este 2025, el tret d'eixida de la pólvora vindrà de la mà de la pirotècnia Valenciana el pròxim dia 23 de febrer a les 14.00 hores amb motiu de la celebració de la Crida. A partir d'eixe moment, la plaça de l'Ajuntament acollirà, de l'1 al 19 de març, una mascletà a les 14.00 hores que serà disparada per una empresa pirotècnica diferent i reconeguda en el sector.
Tota la programació pirotècnica de les Falles 2025 a la plaça de l'Ajuntament
La plaça de l'Ajuntament és, sens dubte, un dels enclavaments més especials durant la celebració de les festes josefines. I és que és l'escenari de multitud de trets pirotècnics que, cada any, fan vibrar a valencians i visitants. Així, enguany, la programació pirotècnica serà la següent:
Mascletaes 2025
- 23 febrer: Peñarroja en la mascletà del dia de la Crida
- 1 març: Peñarroja
- 2 març: Gironina
- 3 març: Alto Palancia
- 4 març: Dragón
- 5 març: Pibierzo
- 6 març: Zaragozana
- 7 març: Martí
- 8 març: Nadal-Martí
- 9 març: Alpujarreña
- 10 març: Turís
- 11 març: Tomás
- 12 març: Crespo
- 13 març: Tamarit
- 14 març: Hermanos Caballer
- 15 març: Aitana
- 16 març: Valenciana
- 17 març: Vulcano
- 18 març: Mediterráneo
- 19 març: Caballer FX
Espectacles nocturns
- 28 febrer: Mediterráneo. A les 23:59h.
- 1 març: Gironina. A les 23:59h.
- 2 març: Zaragozana. A les 20:00h.
- 7 març: Pibierzo. A les 23:59h.
- 8 març: Martí. A les 23:59h.
- 9 març: Alto Palancia. A les 20:00h.
- 15 març (L'Alba dels Falles): Valenciana. A les 23:59h.
- 19 març: Cremà falla municipal amb espectacle previ. Caballer FX.
Operatiu de seguretat
Els Bombers de València estan fent treballs d'inspecció per a detectar elements que puguen estar solts en la part frontal dels edificis i evitar la seua caiguda a causa de les vibracions que es produïxen durant el tret de les mascletaes. Per això, els bombers revisen cornises, balcons i elements ornamentals per a garantir la seguretat del públic que acudix a la plaça.
El regidor d'Emergències i Protecció Civil, Juan Carlos Caballero, ha explicat que els treballs de revisió "es prolongaran fins al pròxim 22 de febrer" i ha afegit que, en concret, "es revisaran els 29 edificis que envolten la plaça de l'Ajuntament amb especial atenció a les façanes, antenes, elements ornamentals, tendals i qualsevol element que no estiga subjecte, que puga desprendre's amb facilitat o que puga resultar inestable".
Este operatiu està format per un comandament i tres efectius de bombers juntament amb un vehicle de braç extensible que pot arribar a totes les altures. D'esta manera, s'esmenarà els xicotets desperfectes que puga haver-hi en les cornises o façanes dels edificis o informar si és el cas la propietat de veïns de reparacions majors si fora necessari abans que comencen les Falles.
Caballero ha subratllat que, amb esta revisió, "s'evita la caiguda d'elements sobre els espectadors o vianants abans, durant o després de la mascletà" i ha valorat el treball del cos de bombers "que minimitza qualsevol incident tenint en compte, a més, que la mascletà és l'acte més multitudinari de les Falles i la seguretat de tots és fonamental per a gaudir de la festa".