Societat

Sanitat convoca ajudes per un import de 350.000 euros destinades a municipis per a combatre el mosquit tigre i altres vectors de rellevància en salut pública

1 minut

Lucha Mosquito Tigre

La Conselleria de Sanitat concedirà subvencions a municipis destinades a finançar el tractament de lluita contra els vectors de rellevància en salut pública per un valor de 350.000 euros.

La convocatòria d'enguany, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) inclou, a més del vector 'Aedes albopictus' (mosquit tigre), altres vectors com a mosquits d'altres gèneres, caparres o flebòtoms.

D'esta manera, davant l'augment de malalties importades i transmeses per vectors en la nostra Comunitat, es fa imprescindible ampliar la cobertura de prevenció i control, proporcionant als municipis ferramentes eficaces per a combatre els riscos emergents associats a la presència d'estos vectors.

A més, a diferència d'anys anteriors, estes subvencions es fonamenten en l'enfocament de Control Integrat de Plagues proposat per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), prioritzant l'acció preventiva i la gestió ambiental, amb l'objectiu de minimitzar l'ús de productes químics.

Vigilància i control del mosquit tigre

En la Comunitat Valenciana s'ha implementat un sistema de vigilància del vector 'Aedes albopictus' (mosquit tigre), reforçat les accions destinades a la lluita contra el mosquit tigre, amb especial suport als municipis més afectats i amb menys recursos amb fons específics de la Generalitat Valenciana.

L'any 2024 es van convocar subvencions destinades a la lluita contra el mosquit tigre en els municipis de la Comunitat Valenciana. En total es van subvencionar 410 municipis: 233 municipis de la província de València (191 municipis, el consorci de La Ribera, que reunix 41 municipis i la mancomunitat de Camp de Túria, amb 1 municipi); 93 municipis de la província d'Alacant, (78 municipis, les mancomunitats de L'Alacantí, amb 6 municipis, La Rectoría, amb 5 municipis i Vinalopó, amb 4 municipis); i 84 municipis de la província de Castelló.

En tots els municipis subvencionats es troba establit el mosquit tigre i el repartiment de la subvenció es va realitzar seguint el barem que té en compte, entre altres termes, el nombre d'habitants, sent més afavorits els de menor grandària i prioritzant sobre els municipis de menys de 20.000 habitants.

Convocatòria 2025

Podran sol·licitar estes subvencions els municipis de la Comunitat Valenciana, ja siga a través dels seus ajuntaments, mancomunitats o consorcis, amb la finalitat d'implementar estratègies de lluita contra els vectors transmissors de malalties de rellevància en salut pública dins de les seues respectives àrees territorials.

La sol·licitud de subvenció, subscrita per la persona titular de l'entitat local, haurà de presentar-se exclusivament a través de la seu electrònica de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), entitat col·laboradora, utilitzant l'enllaç específic habilitat en la seua pàgina web (https://fvmp.sedelectronica.es/).

El termini per a la presentació de les sol·licituds i la resta de documentació serà de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació de la resolució de convocatòria.