El vicepresident segon per a la Recuperació, Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicent Martínez Mus, ha subratllat que la Generalitat continua avançant en l'aplicació de la Llei de Protecció i Ordenació de la Costa Valenciana, amb l'inici del procediment de participació pública per a declarar els nuclis urbans costaners d'especial valor etnològic amb l'objectiu de frenar els deslindaments. Així mateix, ha anunciat que el Pla d'Ordenació de la Costa (POC) eixirà a consulta pública prèvia en els pròxims dies.
Martínez Mus ha visitat la platja de Gandia on ha explicat que “el full de ruta d’este Consell és clar i ferm en la defensa, protecció i ordenació de la costa valenciana”, un compromís que “complim amb l’aprovació de la Llei de la Costa el passat mes de maig, perquè el litoral valencià no pot seguir sent un espai vulnerable, desprotegit o subjecte a vaivens” ha recordat. Tal com ha confirmat el vicepresident l’objectiu és conjugar eixa protecció natural amb el desenvolupament.
En este sentit, ha subratllat que esta primera norma valenciana en la matèria “oferix estabilitat jurídica i una orientació clara perquè administracions, sectors productius i ciutadania sàpien a què atindre's i puguen planificar amb certesa”. Amb la llei ja aprovada, el Consell ha iniciat una nova fase centrada en el seu desenvolupament i, de forma prioritària, en la creació del POC, que “marcarà un abans i un després en la gestió del litoral”.
Tal com ha confirmat el titular de Medi Ambient, el Pla d'Ordenació de la Costa que eixirà en els pròxims dies a consulta pública prèvia, un procés obert perquè ajuntaments, associacions i interessats puguen presentar aportacions “és una ferramenta per a classificar les zones de la nostra costa”. Una vegada finalitzat este termini, la Conselleria elaborarà el document definitiu, que substituirà al PATIVEL i passarà a denominar-se Pla d'Ordenació Costera de la Comunitat Valenciana, que haurà de ser revisat conforme a la normativa actual.
Martínez Mus ha recordat que el PATIVEL “ha sigut un instrument molt polèmic des del principi, conflictiu en els seus efectes sobre les competències municipals i amb un llarg recorregut judicial”, i ha assenyalat que les sentències ja emeses “han marcat la pauta per a revisar altres parts del pla que presenten els mateixos problemes legals”. A parer seu, este document “ha demostrat ser obsolet, conflictiu i ineficaç”, per la qual cosa el POC naix com “una resposta integral que permetrà superar el passat i garantir una protecció real del litoral amb seguretat jurídica en la qual participen els ajuntaments”.
El nou pla contempla, entre altres objectius, anàlisis del transport i retenció d'àrids; la recuperació de la línia de costa prèvia al desenvolupisme urbanístic; la recomposició dels perfils naturals de les platges i dunes; un pla de passejos marítims que protegisca el perfil litoral; la creació d'equipaments de servici a les platges; o la implantació d'una Xarxa de Parcs Litorals de la Comunitat Valenciana en espais com Torreblanca, El Pinar, Sagunt, El Saler, Gandia, La Vila Joiosa, El Saladar-El Altet o El Pinet.
Així mateix, incorpora estudis de dinàmica marítima en nuclis etnològics, un pla de vigilància en el domini públic marítim-terrestre coordinat amb l'Administració General de l'Estat, així com criteris perquè els municipis ordenen els servicis de temporada i plans específics per a esdeveniments com la Nit de Sant Joan.
Deslindaments
Paral·lelament, el desenrotllament de la Llei de la Costa avança també en altres punts. Així, s'ha iniciat el procés de participació pública del règim jurídic i el procediment de declaració dels nuclis urbans costaners d'especial valor etnològic. L'objectiu és que administracions i agents implicats facen les al·legacions oportunes. Tot açò, ha finalitzat el vicepresident segon, “amb un únic objectiu: comptar amb una ferramenta real per a fer front a determinats deslindaments i protegir una part fonamental del paisatge de la costa de la Comunitat Valenciana”.