El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicent Martínez Mus, ha apostat per un model de mobilitat “més resilient i amb alternatives” després de les lliçons apreses amb la riuada, que va evidenciar que el transport públic “és la columna vertebral d'una societat cohesionada i sostenible”.
En estos termes s'ha pronunciat Martínez Mus durant la seua intervenció en la tercera edició de Mobility Summit celebrada a Les Naus amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat, on ha remarcat que “allò que hem aprés, després de les inundacions, és que hem de planificar i construir infraestructures més robustes i preparades per al futur, integrant la minimització de riscos futurs com un element clau de la nostra política territorial”.
Sobre la base de la resiliència, el titular d'Infraestructures ha matisat que “s'ha de construir un model de mobilitat per al dia a dia que ha de ser, per damunt de tot, públic, eficient i accessible”. I és per això que el transport públic “és considerat per la Generalitat com a prioritari. No sols el defensem, sinó que el reforcem activament”.
Martínez Mus ha explicat que una de les coses que s'ha aprés després de les inundacions d'octubre “és que la mobilitat és també sinònim de seguretat i de reconstrucció”. En esta línia, ha destacat que la resposta immediata del Consell va ser “treballar per a restablir infraestructures que estaven col·lapsades”, com la xarxa de Metrovalència i 18 carreteres autonòmiques. “I mentre no comptàvem amb les línies de Metrovalència vam apostar per alternatives com les 25 línies d'autobús substitutives que vam activar per a donar servei a la ciutadania d'una àrea metropolitana que genera més d'un milió de desplaçaments diaris”, ha remarcat el conseller.
En esta línia, Martínez Mus ha recordat que la Generalitat ha treballat “des del minut u sense descans per a reconnectar els nostres municipis”. Així, al mes d'agost s'han reobert les últimes de les carreteres autonòmiques amb solucions definitives, i ara l'esforç se centra a acabar, en col·laboració amb els ajuntaments, les 57 obres de 28 municipis per a reposar infraestructures bàsiques de la seua titularitat.
“Ha calgut reconstruir ponts, passarel·les, camins i rutes per a bicicletes i vianants. S'han restablert línies d'autobús i hem implantat un sistema de transport públic gratuït a les zones afectades i tota esta experiència és un aprenentatge. Amb tot, queda molt per fer en els pròxims anys”, ha sentenciat el conseller.