Societat

La Generalitat i la UV desenvoluparan un projecte per a identificar les restes de les víctimes en les fosses comunes

Aquest 2023, el Pla d'Exhumacions del govern valencià preveu trobar a 421 víctimes de la repressió franquista en fosses de Paterna, Castelló i Alacant

1 minut

Fosa 111 en el cementeri de Paterna

La Conselleria de Participació i la Universitat de València (UV) han renovat un conveni per a desenvolupar un projecte d'investigació que permeta identificar les restes de les víctimes de la Guerra Civil i el Franquisme que encara segueixen en fosses comunes. Es tracta d'una acció que aferma el compromís de la Generalitat Valenciana per seguir exhumant les més de 500 fosses que encara queden repartides per tot el territori de la Comunitat Valenciana.

Aquest és el tercer conveni que signa l'administració pública amb la UV per a desenvolupar projectes d'investigació que permeten identificar als centenars de persones les restes de les quals encara estan en fosses comunes. En concret, la iniciativa que es desenvoluparà amb aquest tercer acord tindrà un pressupost de 270.000 euros i s'investigarà a través de l'anàlisi forense, genètic (en col·laboració amb Fisabio) i l'estudi del context històric per a conéixer la identitat de les restes humanes dels enterraments comuns.

Així, a més d'implementar tècniques innovadores per a conéixer la identitat de les restes, també s'iniciaran accions per a divulgar les troballes. Per a això, es duran a terme accions formatives i de difusió del projecte; així com l'organització i congressos, jornades, seminaris i xarrades; l'elaboració de publicacions i la creació i manteniment d'eines de difusió en internet.

Pla d'exhumacions per a buscar a 421 víctimes a Paterna, Castelló i Alacant

La Generalitat Valenciana va anunciar el passat mes de març que dins del Pla d'Exhumacions 2023 s'intervindrien 49 fosses comunes situades en els cementeris de Paterna, Castelló i Alacant per a trobar 412 víctimes de la repressió franquista.

Treballs d'exhumació a la Fossa 114 de Paterna

Precisament, en el cementeri de Paterna és on es preveu identificar aqurest any un major nombre de persones, ja que de les 421 víctimes, 170 es troben en fosses situades en el cementeri d'aquesta localitat de l'Horta Nord.