Aquells estudiants que finalitzen els seus estudis acadèmics ja siga corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) o al Batxiller tindran convalidat un títol oficial de valencià.
Serà al llarg del primer semestre de 2023 quan entrarà en vigor el decret que regularà el reconeixement de la competència lingüística de valencià per a l'homologació dels estudis en el sistema educatiu de la Comunitat Valenciana.
En aquest sentit, tal com ha detallat la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, la normativa determinarà que l'alumnat que finalitze l'ESO compte amb un nivell B1 de valencià, i que l'alumnat que finalitze el Batxillerat tinga acreditat un nivell B2 de valencià. Així, quan el decret entre en vigor, l'alumnat que haja superat alguna d'aquestes etapes educatives comptarà amb les pertinents acreditacions en competències de valencià.
A més, tindrà un caràcter retroactiu per a tot l'alumnat de cursos anteriors que hagen cursat aquests estudis i les acreditacions es podran sol·licitar a través de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià.
Així mateix, en el cas concret de Batxillerat, l'alumnat que supere la matèria de valencià amb almenys un 7 de puntuació en cadascun dels dos cursos d'aquest cicle comptarà amb el nivell C1 de valencià (antic mitjà) en finalitzar aquesta etapa educativa. En aquest cas, podrà comptar amb aquest nivell d'acreditació l'alumnat que haja cursat Batxillerat des del curs 2021-2022 i que complisca amb aquest requisit.
Acord per al requisit lingüístic
Aquest és un dels acords anunciats ahir per la Generalitat en matèria del requisit lingüístic per a optar a exercir la funció pública. En aquest sentit, passar diferents etapes educatives permetrà als i les estudiants disposar d'un títol que els permetrà optar a diferents oposicions dins de la Comunitat Valenciana.
Sobre aquest tema, els graus de capacitació de cada cos de funcionaris està consensuat entre les forces del Botànic.
Concretament, les persones que concursen per a opositar al nivell de funcionaris A1 i A2, és a dir, alts funcionaris amb estudis universitaris, hauran de comptar amb un nivell C1 de valencià. D'altra banda, les persones aspirants al grup B funcionarial hauran de tindre un nivell B2 de valencià; les que aspiren al subgrup C1 hauran de comptar un nivell de capacitació de valencià B2, i les del subgrup C2, amb un nivell de valencià de B1.
Finalment, les persones que aspiren a una agrupació professional funcionarial hauran de comptar amb el certificat A2 de valencià.