La Diputació de València ha donat un impuls important als projectes previstos en el pressupost de 2025 i a noves inversions que aprofiten el romanent i que han sigut aprovades tant en la junta de govern com en el ple de setembre, el primer després de l'estiu. La partida principal és la que completa l'aportació al Fons de Cooperació Municipal amb 30 milions d'euros: 20 milions que es lliuraran als ajuntaments de manera imminent, i altres 10 habilitats per a completar els 80 milions anuals que destina la corporació a este programa per a inversió i despesa corrent en el qual participa junt al Consell.
El president de la Diputació, Vicent Mompó, ha destacat «l'esforç inversor per a mantindre la nostra aposta per un fons útil, que funciona molt bé en eliminar burocràcia als ajuntaments. Per això continuem sent la institució que més recursos aporta al Fons de Cooperació, malgrat la despesa i els contractes d'emergència que hem hagut d'impulsar per a ajudar en la reconstrucció després de la dana, que com no podia ser d'una altra manera han condicionat els comptes del present exercici». En opinió de Mompó, «l'important és que encarem la recta final de l'any havent destinat als nostres municipis tots els recursos dels quals disposem, i és el que volem continuar fent en el que resta de legislatura».
L'esforç inversor al qual fa referència el president es reflectix en el Fons de Cooperació, amb el primer lliurament de 50 milions realitzat a l'abril, el segon lliurament de 20 milions aprovat ara i el suplement d'altres 10 milions que arribarà als consistoris abans de final d'any. També en un Pla Obert que ha donat llum verda a prop de 100 milions dels 350 pressupostats per al període 2024-27. I de forma progressiva en les habilitacions de crèdit aprovades que, a través de modificacions pressupostàries a càrrec del romanent, permeten concedir subvencions i finançar projectes, sense descuidar l'amortització del deute que marquen les regles fiscals i contemplen els comptes d'enguany. En este cas, una mica més de 31 milions d'euros.
20 milions d'inversió
Entre les inversions aprovades destaquen els 4,5 milions d'euros destinats a l'habilitació parcial de l'IVAF per a ubicar la nova seu del Teatre Escalante; els 4,2 milions per a l'obra de reforma i ampliació d'un pavelló que utilitzarà L’ETNO; els 2,4 milions per a construir una nova rotonda en el polígon Ciutat de Carlet; i els dos milions d'euros per a continuar amb l'adequació de l'espai administratiu que la Diputació està habilitant en el barri valencià de Patraix.
També sobresurt l'ampliació d'un pla rescatat per l'actual equip de govern provincial després de huit anys, com el de Recuperació de Patrimoni Històric que coordina la vicepresidenta Natàlia Enguix, i que comptarà amb quatre milions de suplement fins a assolir els 11,5 milions d'euros. Altres inversions rellevants són els 1.500.000 euros per a la rehabilitació i posada en valor del convent i l'ermita de Llutxent i els 1,5 milions d'euros per a la restauració interior de la plaça de bous de València.
A més, s'aproven les dues convocatòries d'ajudes d'Igualtat, una per als ajuntaments, mancomunitats i el consorci que formen part de la Xarxa Contra la Violència de Gènere, amb una mica més d'un milió d'euros; i una altra per a les associacions i les seues activitats de foment de la igualtat d'oportunitats. Altres subvencions són els 185.000 euros per a identificació genètica a l'associació El Fossar d'Alzira i altres 50.000 euros per a ajuda humanitària a través d'ACNUR.
Més recursos que mai
Els ajustos pressupostaris per a habilitar les noves inversions han provocat un debat en la sessió plenària en què el diputat de Compromís Josep Riera ha qüestionat el Pla de Trinquets de la Diputació i el portaveu socialista, Carlos Fernández Bielsa, ha lamentat «la tornada al besamans i l'amiguisme». En resposta a Bielsa, el president Mompó ha expressat que «no es pot rebutjar una pràctica i continuar practicant-la en els despatxos, només per a fer política i generar mala imatge d'esta institució». Mompó ha deixat clar que el govern provincial «està posant més recursos que mai a disposició dels ajuntaments amb total transparència i donant resposta a les necessitats sobrevingudes com ha sigut la dana».
Per la seua part, la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, ha recordat que el Pla Obert «és el programa inversor amb major pressupost en la història de la Diputació, al qual sumem un pla de Patrimoni rescatat de l'oblit, els 80 milions d'euros que mantenim en el Fons de Cooperació i les nominatives que en el seu dia van proposar el PSPV i Compromís i que incorporem en el pressupost». En opinió d'Enguix, «la realitat és que hi ha més diners que mai i no entenem on està el problema perquè l'oposició reaccione d'esta manera, arribant a tombar inversions en els nostres pobles com ha succeït en este ple».
La responsable de Cooperació fa referència al vot en contra de socialistes i Compromís al punt del ple en què havien d'aprovar-se, entre altres, les ajudes per 1,4 milions d'euros per a reformar els trinquets de sis municipis; els 1.200.000 euros que no va rebre Quart de Poblet de la Fundació Amancio Ortega en el marc de la dana; i altres subvencions com els 200.000 euros per al Gremi d'Artistes Fallers i altres 200.000 euros per als Gay Games. Estes ajudes nominatives i altres que queden pendents se sotmetran de nou a votació en un ple extraordinari que se celebrarà en data encara per determinar.
En este sentit, la diputada d'Hisenda, Laura Sáez, ha explicat que les modificacions del pressupost «responen a la responsabilitat d'este equip de govern de posar per davant les necessitats dels municipis afectats per la dana, mantenint les inversions en la resta, abans d'aprovar determinades ajudes nominatives previstes en el pressupost, a les quals no sabíem si podríem arribar amb els comptes d'enguany, que com és lògic s'han vist condicionats per una catàstrofe natural a la qual havíem de donar resposta».
Altres acords
En el ple de setembre també han eixit avant el Pla de suport econòmic a les Mancomunitats i el Pla Agrupat de Formació Contínua, i s'han aprovat mocions presentades pels diferents grups per a impulsar la creació de registres municipals de persones electrodependents, a iniciativa de VOX; en defensa del ‘Pacte del Record’ vinculat a la malaltia de l'Alzheimer, a iniciativa del grup socialista; per a declarar l'Any Jaume I, a iniciativa de Compromís; i de suport al cultiu de l'arròs que travessa un moment molt delicat per als productors valencians, a iniciativa del grup popular.