La vicepresidenta primera i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, ha destacat l'aposta per la formació de la xarxa municipal de serveis socials com un “element clau per a garantir una atenció professionalitzada, actualitzada, pròxima i de màxima qualitat”.
Camarero s'ha pronunciat així durant la firma d'un conveni de col·laboració amb la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), amb la seua presidenta Paqui Bartual, dotat amb 250.000 euros i que permetrà impulsar la formació contínua del personal dels serveis socials de les entitats locals.
“Volem una administració local forta i capacitada, perquè els ajuntaments són la porta d'entrada de les persones al sistema de serveis socials”, ha subratllat la vicepresidenta primera, qui ha explicat que el conveni contempla 80 accions formatives i 2.605 places destinades a equips d'atenció primària bàsica i específica. El programa inclou continguts centrats en el model valencià de serveis socials, l'ètica professional, la qualitat i avaluació, l'atenció centrada en la persona, la dependència, la infància i adolescència, la igualtat i prevenció de violències, la salut mental, la diversitat, la soledat no desitjada i les emergències socials, entre altres.
Al respecte, la consellera ha destacat que “la millor política social comença en els ajuntaments” i per això ha defés este conveni que “garantix més recursos, més formació i és, sobretot, una aposta real per la professionalització i la qualitat de l'atenció social a les persones en cada municipi de la Comunitat Valenciana”.
A més, Camarero ha considerat que “formar i acompanyar als equips municipals és la via més efectiva per a modernitzar la qualitat del sistema públic valencià de serveis socials i garantir respostes àgils i de qualitat”.
Consolidació de la col·laboració anual amb la FVMP
L'acord incrementa en 25.000 euros (un 11 %) l'aportació de la Conselleria respecte a 2024, consolidant la col·laboració anual amb la FVMP, que l'any passat va permetre realitzar 72 accions formatives i oferir 2.375 places als professionals dels serveis socials locals que van realitzar més de 6.000 sol·licituds, i este any s'ha incrementat en un 10 % fins a les 80 formacions i més de 2.600 places.
Les modalitats combinen formació presencial, telepresencial i en línia per a facilitar la participació del personal de tots els municipis, inclosos els de menor grandària.
La Conselleria finançarà el pla i la FVMP és l'encarregada d'organitzar i impartir les accions formatives, garantint la seua qualitat i l'adequada difusió institucional.
Contracte Programa 2025–2028: finançament estable dels serveis socials municipals
El contracte programa és el principal mecanisme de cooperació financera entre l'administració autonòmica i les corporacions locals. Està dirigit a l'atenció social i garantix estabilitat financera i planificació a mitjà termini. “Una col·laboració institucional -ha ressaltat Camarero- que permet un sistema social més eficaç, més humà i més sostenible”.
El nou Contracte Programa 2025–2028 compta en una inversió de més de 313 milions d'euros, un 18 % més que en l'anterior període. Fins al moment dels 219 contractes programa, ja s'han subscrit 215 i la Generalitat ha abonat més de 210 milions d'euros.
“Els ajuntaments són la primera línia del benestar social, i ahí volem estar, acompanyant i donant suport perquè este Consell té la convicció del protagonisme que tenen les entitats locals en la provisió i gestió dels serveis socials”, ha subratllat Camarero.
La vicepresidenta ha subratllat que el contracte programa i el conveni subscrit amb la FVMP demostren “la voluntat i el compromís” de la Conselleria per millorar la qualitat de les prestacions.
“Som el Consell de la proximitat -ha remarcat- i per això firmem este conveni amb la FVMP i hem impulsat el Contracte Programa, perquè el nostre objectiu és afavorir l'estabilitat, el finançament i la qualitat en els serveis socials municipals, que són la base del sistema públic valencià de benestar”, ha conclòs Camarero.