El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha destacat la dotació de 29 milions d'euros en ajudes per a impulsar el relleu generacional en el sector agrari com “la inversió més gran per a assegurar el futur del sector rural de la Comunitat Valenciana”.
Així ho ha assenyalat durant la presentació d'esta orde de subvencions que contempla ajudes de fins a 80.000 euros per a jóvens d'entre 18 i 40 anys que inicien activitat agrària i de fins a 70.000 euros per a nous agricultors d'entre 41 i 56 anys a fi de facilitar la incorporació professional al sector agrari d'aquelles persones que desitgen emprendre un projecte de vida en el medi rural i desenvolupar la seua tasca professional vinculant-la a l'explotació agrària.
En un acte que ha comptat amb la participació de jóvens agricultors i ramaders, i amb la presència de representants d'organitzacions agràries i agroalimentàries, entre altres, el cap del Consell ha ratificat el compromís de l'Executiu autonòmic per a continuar defensant i reivindicant els interessos del sector primari de la nostra terra, al qual ha qualificat de “la identitat dels valencians i herois del camp”.
Al respecte, ha al·ludit a l'aprovació dels Pressupostos de la Generalitat de 2025 amb partides concretes per al sector que donen resposta a les seues necessitats, a iniciatives com la reducció del 60% en l'Impost de Transmissions Patrimonials (ITP) per a terres agrícoles o a l'eliminació de l'impost de successions, així com a la gestió d'ajudes procedents d'Europa a través del fons FEADER per a atallar l'envelliment i la falta de relleu generacional.
En concret, les ajudes es formulen en una prima única que es concedix a aquelles persones que s'establisquen per primera vegada com a titulars d'una explotació agrària. En el cas de persones amb edats compreses entre els 18 i els 40 anys, l'ajuda part d'una quantia bàsica de 30.000 euros, podent assolir els 80.000 euros si concurrixen factors com la ubicació en zones especialment despoblades, el tipus de producció o el compromís amb pràctiques sostenibles.
Per a aquells de 41 i 56 anys que s'incorporen com a nous agricultors, les ajudes partixen de 20.000 euros i poden arribar fins als 70.000 euros, tenint en compte criteris tècnics, socials o econòmics relacionats amb les pràctiques agràries.
Entre les condicions per a incrementar la quantia bàsica de les ajudes es troben 10.000 euros si el pla empresarial inclou la creació de més de 2 unitats de treball i 10.000 euros més en el cas d'explotacions mixtes agrícoles i ramaderes.
També es contempla una prima addicional de 10.000 euros si almenys el 50% de les Unitats de Treball estan ubicades en zones amb limitacions naturals, específiques (com L’Horta de València) o protegides de la Xarxa Natura, 10.000 extra si l'explotació disposa d'instal·lacions per a l'acondicionament o transformació de la producció i un increment d'altres 10.000 si en el pla empresarial es comporta la recuperació de terres abandonades.
A més, si les sol·licituds inclouen actuacions relacionades amb la millora de la competitivitat de les explotacions, foment d'I+D+i i transferència de coneixement, es concediran 10.000 euros addicionals. I finalment uns 10.000 euros addicionals si s'incorporen a una entitat associativa.
Estes subvencions formen part del Pla Estratègic de la Política Agrària Comuna (PAC) d'Espanya 2023-2027.
Aposta per una agricultura valenciana estratègica i viable
El president s'ha referit als reptes als quals s'enfronta el sector primari valencià, entre els quals ha destacat una Política Agrària Comuna europea “que no sempre ha sigut sensible a les característiques mediterrànies, a la competència deslleial de tercers països i al canvi dels hàbits de consum”.
Per això, ha ratificat el compromís del Consell per a reclamar una nova PAC 2028-2031 “que arreplegue les mesures urgents i necessàries perquè l'agricultura valenciana continue sent estratègica i viable”.
Mazón ha assegurat que el sector primari mediterrani continua sent el més rendible d'Europa “a pesar de ser el que menys ajudes públiques rep” amb un 18% “davant de més del 30% que té l'agricultura i la ramaderia continental centreuropea”.
El president ha apostat, així mateix, per reforçar els controls fronterers per a protegir el nostre sector primari de la competència deslleial i competir en igualtat de condicions, al mateix temps que ha advocat per “revisar per complet l'acord amb Mercosur”.
A més a més, ha qualificat el sector agroalimentari com “motor principal de la balança comercial exterior de la Comunitat Valenciana", a pesar de la conjuntura de 2024.
96 milions d'euros per a recuperar el sector primari després de les riuades
En el transcurs de l'acte, el cap del Consell ha traslladat el seu agraïment a l'equip de la Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca pel gran treball fet en la recuperació dels danys causats per les riuades d'octubre.
En este sentit, ha ressaltat la inversió superior a 96 milions d'euros de la Generalitat per a este fi, entre els quals destaquen més de 34 milions d'euros en ajudes directes per a les comunitats de regants, explotacions ramaderes, indústries i cooperatives agroalimentàries afectades, per exemple, que se sumen als 62,2 milions d'euros en contractes per a la reparació de la presa de Buseo, camins rurals i llits urbans, entre altres iniciatives.
Igualment, ha expressat el seu reconeixement a tots els jóvens agricultors “per arreplegar un llegat històric i fer moderna una tasca ancestral que és senya d'identitat dels valencians”.